از روابط بین دختر و پسر تا مصرف دخانیات

اشتراک گذاری :

سایت نودیهاتوجه به نیازهای عاطفی دانشجویان در هنگام تحصیل، یکی از مهمترین راهکارهای افزایش بازدهی هموار کننده مسیر رشد علمی در دانشگاه هاست.

 بروز مشکلات و معضلات اجتماعی در جوامع دانشجویی خصوصا در خوابگاه‌های دانشجویی که یکی از مصادیق بارز زندگی دانشجویی است، نشان می‌دهد که دانشجویان هم عضوی از این جامعه هستند و احتمالا در طول مدت تحصیل مانند سایر افراد جامعه با معضلات و مشکلات روحی و روانی اجتماعی نیز مواجه می‌شوند.

«یکی از مشکلات و آسیب‌ها ارتباطات عاطفی دانشجویان دختر و پسر است که ضمن رعایت اصول اخلاقی، باید با این واقعیت اجتماعی به صورت آگاهانه برخورد کرد.»؛ این گزاره را رئیس سازمان امور دانشجویان در گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه‌ها گفت و بر پر کردن اوقات فراغت دانشجویان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

آیا به راستی دانشجویان اوقات فراغت خود را با برنامه‌ای مناسب پر می‌کنند؟
تفاوت بسیاری در ظرفیت اوقات فراغت دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی وجود دارد اما مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امروز دانشجویان معتقد است که اوقات فراغت دانشجویان با اجرای برنامه‌های سیاسی، فرهنگی پر می‌شود.

در میان دانشجویان اما دختران دانشجو را می‌توان آسیب‌پذیر تر از سایر اقشار دانشجویی دانست؛ بر همین اساس هم طبق آمار صدیقی، ۶۱.۵ درصد مراجعه کنندگان به دفاتر مشاوره را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند. صدیقی همچنین دو مشکل اساسی که توسط بیشتر دانشجویانی که به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند را مشکلات تحصیلی و عاطفی عنوان کرد.

مبتلا شدن دانشجویان خصوصاً دانشجویان دختر به مصرف دخانیات، مشکل دیگری است که رئیس سازمان امور دانشجویان هم به آن اذعان کرد و گفت: باید طرح دانشگاه عاری از دخانیات را حتما پیگیری کنیم. همچنین دو واحد درس مهارت‌های زندگی را امیدواریم که در شورای برنامه‌ریزی تصویب شود که در صورت تصویب آن از سال آینده این دو واحد ارائه خواهد شد که خود می‌تواند در بحث کمک به پیشگیری از آسیب‌ها موثر باشد.

مشکل دانشجویان دختر و پسر در تنظیم روابط
روابط بین دانشجویان دختر و پسر، موضوع دیگری بود که صدیقی عنوان کرد: یکی از مشکلات و آسیب‌ها، مشکلاتی است که در خصوص ارتباطات عاطفی دانشجویان دختر و پسر وجود دارد که در واقع یک واقعیت است و از آن نمی‌شود چشم‌پوشی کرد و دانشجویان در تنظیم این روابط مشکل دارند که این یک بحث جدی است که باید ضمن رعایت اصول اخلاقی، با این واقعیت اجتماعی به صورت آگاهانه برخورد کنیم.

مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور اما در این باره می‌گوید: هر ساله هزاران دانشجو وارد دانشگاهها می شوند و چالش و تعارضات مختلفی را تجربه می کنند که این موضوع سلامت روان آنان را تحت تاثیر قرار می دهد و آنان را در وضعیتی قرار می دهد که بهم ریختن سلامت روانی یکی از پیامدهای آن است که این موضوع رو به ازدیاد و تشدید است .

وی همچنین تاکید می‌کند: یکی از شاخص‌های ما ارتقا سطح سلامت روان دختران دانشجو است، به همین منظور در برنامه ششم توسعه به این موضوع نیز پرداخته شده است.

به نظر می‌رسد که سیاست‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتین محترم علوم و بهداشت در حال نتیجه دادن است؛ در شرایطی که منعی برای برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت‌های رقص و آواز وجود ندارد، نمی‌شود انتظاری غیر از این داشت.

یعقوبی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان نیز در این باره گفته است: سن بلوغ در کشور پایین آمده است و سن ازدواج بالا رفته است و ممکن است در این فاصله تعاملاتی بین دانشجویان دختر و پسر رخ دهد که این تعاملات نیازمند ارائه آموزش‌هایی است بنابراین دانشگاه‌ها باید در این زمینه به صورت جدی تری عمل کنند. زیرا یافته‌های اخیر نشان از این دارد که دانشجویان در مدیریت شکست‌های عاطفی مهارت لازم را نداشته و ممکن است از خود رفتارهای پرخطر بروز دهند.

مراحل ابتدایی آسیب‌های اجتماعی و معضلات عاطفی در دانشگاه‌ها به سرعت در حال افزایش است و اظهارات مسئولین مربوطه در این زمینه احتمالا هشداری است برای نتایج بعدی این روند که درصورت عدم ترتیب اثر می‌تواند فضای علمی مراکز آموزش‌عالی کشور تحت الشعاع قرار دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیلم/ اگر از امام خجالت نمی کشید از کوروش خجالت بکشید

پ مارس 3 , 2016
دانلود فیلم برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 3

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...