علومی که در مکتب امام صادق (ع) تدریس میشد

اشتراک گذاری :

 با توجه به اینکه کلاس‌های درس امام صادق(ع) از پر جمعیت‌ترین کلاس‌ها بوده است و ایشان در دوران حیاتشان شاگردان برجسته بسیاری را تربیت کرده‌اند، یکی از نکاتی که ممکن است مطرح شود این است که امام صادق علیه‌السلام چه دروسی رو تدریس می‌کردند؟ و آیا این امام بزرگوار کتابی را هم نوشته‌اند؟ و آیا شرایط زمانی ایشان مثل شرایط زمانی امام محمد باقر(ع) برای نشر اسلام مساعد بود؟

خاندان رسالت و اهل بیت نبوّت، محور دانش و ذخایر تمام علوم بوده اند، حرمتشان در میان امّت اسلامی، نه فقط به لحاظ خویشاوندی با پیامبر اکرم(ص) بلکه بر اساس ارزش‌های معنوی و اخلاقی و علمی آنان بوده و هست.

امام صادق(ع) در حدود سی و پنج سال را با پدر گرامیشان امام باقر(ع) بنیانگذار دانشگاه اهل بیت(ع) گذراند. حلقه‌های درسی را که در مسجد مدینه و بیرون از آن زیر نظر پدر بزرگوارش امام باقر(ع) دائر بود درک کرد در این حلقه‌های درس همچنانکه منابع موثق تأکید دارند صدها طالب علم و دانشمند از نقاط مختلف بلاد اسلامی، حضور می‌یافتند و او در کنار پدر علوم دین و اسرار هستی و هر آنچه را که از پدرانش و آنها از حضرت رسول(ص) به ارث برده بودند می‌آموخت.

محضر درس امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) مسجد شهر مدینه بود و علومی، مانند فقه، تفسیر قرآن، ادب و شعر، رجال و حدیث، جغرافیا و ستاره‌شناسی و علمی شبیه آنچه امروزه فیزیک نامیده می‌شود و …. توسط امام محمّد باقر و امام جعفر صادق علیهماالسّلام تدریس می‌شد.

ابو زهره درباره امام صادق(ع) می‌گوید: علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشرب‌هایشان در فردی غیر از امام صادق و علم او اتفاق نظر ندارند. یا ابو حنیفه درباره امام می‌گوید: دانشمندترین مردم کسی است که به آراء و نظرهای مختلف علما در مسائل، احاطه داشته باشد.

امام صادق(ع) نیز همچون جدش امیرالمؤمنین می‌فرمود: قبل از آنکه مرا نیابید بپرسید.

دوره امام باقر و صادق علیهماالسّلام عصر گسترش علوم اهل بیت(ع) در زمینه‌های مختلف بود، این مسأله درباره حضرت صادق(ع) بیشتر صدق می‌کند و این به دلیل مصادف شدن بخشی از دوران امامت آن حضرت، با فضای باز سیاسی بود که در نتیجه درگیری سیاسی که منجر به انقراض امویان از یک سو و روی کار آمدن بنی عباس از سوی دیگر به وجود آمده بود.

شاگردان سرشناس آن حضرت از احادیث و پاسخ های آن حضرت به مسائل تعداد چهارصد کتاب به رشته تحریر در آوردند که در دوران پس از ایشان به «اصول اربعمائه» معروف شده است و کلینی و شیخ صدوق و طوسی در نوشتن کتب چهارگانه خود آنها را مرجع خود قرار دادند.

و ابن قتیبه در کتاب ادب الکاتب گفته که کتاب جفر را امام صادق(ع) نوشته و در آن است آنچه مردم به آن احتیاج دارند و ….. و روایت شده که آن حضرت محلّی داشت برای عامّه و خاصّه که مردم از اقطار عالم به خدمتش می‌رسیدند.

البته ناگفته نماند که برخی از کتاب‌ها به آن حضرت منتسب است که توسط شاگردانش تالیف شده است مثل توحید مفضل و …

اینگونه می‌توان نتیجه گیری کرد که در زمان امام صادق(ع) حرکت علمی جان تازه‌ای گرفت و این خیزش علمی به دورترین نقاط نیز راه یافت و علوم مختلف با توجه به نیاز اجتماع و ظرفیت‌های موجود توسط امام صادق تدریس شد و کتاب‌های زیادی توسط شاگردان امام به رشته تحریر درآمد.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 5]

Related Images:

Visits: 76

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دولت امنیتی روحانی/دستور دستگیری به جرم استکبار ستیزی /بازداشت فرزند شهید در مراسم تشییع شهدای غواص در اصفهان به اتهام ترویج شعار مرگ بر آمریکا

چ آگوست 12 , 2015
اخبار در نودیها :  امروز و روز گذشته در آستانه تشییع شهدای استقامت، تنها دغدغه شورای تأمین استان اصفهان، خفه کردن صدای استکبار ستیزی و مقابله با نشر شعار مرگ بر آمریکا بود؛ بطوریکه منزل شهیدی که چند شبانه روز است سربندهای “مرگ بر آمریکا” و تصاویر رهبر انقلاب و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...