آشنایی با مفهوم پسر خدا در کتاب مقدس مسیحیان

اشتراک گذاری :

یکی از دلایل مسیحیان برای الوهیت حضرت عیسی، عنوان «پسر خدا» است که در کتاب مقدس در مورد آن حضرت ذکر شده است. اما باید توجه داشت که عنوان «پسر خدا» مخصوص حضرت عیسی نیست؛ بلکه در کتاب مقدس این عنوان برای افراد مختلفی آمده است. در سفر پیدایش ۲:۶  آمده است: «پسران خدا دختران آدمیان را دیدند که نیکو منظرند و از هر کدام که خواستند زنان برای خویشتن می‌گرفتند».

 

در کتاب ایوب ۱: ۶ نیز آمده است: «روزی واقع شد که پسران خدا آمدند تا به حضور یَهُوَه حاضر شوند و شیطان نیز در میان ایشان آمد». در کتاب ایوب ۳۸: ۷ آمده است:‌ «هنگامی که ستارگان صبح با هم ترنّم نمودند و جمیع پسران خدا آواز شادمانی دادند». در کتاب هوشع ۱: ۱۰ نیز از بنی‌اسرائیل با عنوان «پسران خدا»‌ یاد شده است:‌ «لیکن شماره بنی‌اسرائیل مثل ریگ دریا خواهد بود که نتوان پیمود و نتوان شمرد و در مکانی که به ایشان گفته می‌شد شما قوم من نیستید در آنجا گفته خواهد شد پسران خدای حی‌ّ می‌باشید».

 

البتّه حفظ این عنوان، موکول به آن است که «فرزندان خدا» به کفر و گناه و تکذیب پیامبران، روی نیاورند وگرنه به تعبیر انجیل، «فرزندان ابلیس» خواهند شد چنانکه عیسی مسیح در یوحنا ۸: ۴۲-۴۴، به تکذیب کنندگانش از قوم یهود می‌گوید: «عیسی به ایشان گفت: اگر خدا پدر شما می‌بود مرا دوست می‌داشتید زیرا که من از جانب خدا صادر شده و آمده‌ام زیرا که من از پیش خود نیامده‌ام بلکه او مرا فرستاده است. برای چه سخن مرا نمی‌فهمید؟ از آن جهت که کلام مرا نمی‌توانید بشنوید. شما از پدر خود ابلیس می‌باشید و خواهش‌های پدر خود را می‌خواهید به عمل آرید. او از او‌ّل قاتل بود و در راستی ثابت نمی‌باشد از آن جهت که در او راستی نیست. هرگاه به دروغ سخن می‌گوید از ذات خود می‌گوید زیرا دروغ‌گو و پدر دروغ‌گویان است».

 

حضرت عیسی در متی ۵: ۹ صلح کنندگان را «پسران خدا» خوانده است: «خوشا به حال صلح کنندگان زیرا ایشان پسران خدا خوانده خواهند شد». طبق انجیل لوقا ۲۰: ۳۴-۳۶، کسانی که ازدواج نمی‌کنند، «پسران خدا» هستند: «عیسی در جواب ایشان گفت: ابنای این عالم نکاح می‌کنند و نکاح کرده می‌شوند. لیکن آنانی که مستحق رسیدن به آن عالم و به قیامت از مردگان شوند نه نکاح می‌کنند و نه نکاح کرده می‌شوند، زیرا ممکن نیست که دیگر بمیرند از آن جهت که مثل فرشتگان و پسران خدا می‌باشند چون که پسران قیامت هستند». پولس نیز در رومیان ۸: ۱۴، جمیع هدایت یافتگان را «پسران خدا» می‌نامد: «زیرا همه کسانی که از روح خدا هدایت می‌شوند ایشان پسران خدایند». همچنین در رومیان ۸:‌۱۹، جهان را منتظر «پسران خدا» می‌داند نه «پسر خدا» : «زیرا که انتظار خلقت منتظر ظهور پسران خدا می‌باشد».

 

پولس در رساله به غلاطیان ۳: ۲۶، تمام مسیحیان را «پسران خدا» می‌نامد: «زیرا همگی شما به وسیله ایمان در مسیح عیسی پسران خدا می‌باشید». عنوان «فرزندان خدا» نیز در کتاب مقدس آمده است که به مصادیق بالا اشاره دارد. ممکن است مسیحیان بگویند که در مورد عیسی مسیح علاوه بر عنوان «پسر خدا»، عنوان «پسر یگانه» نیز آمده است و این اشاره به الوهیت عیسی مسیح دارد؛ اما باید توجه داشت که عنوان «پسر یگانه» نیز مخصوص عیسی مسیح نیست و از آن نمی‌توان الوهیت برداشت کرد چرا که در مورد فرزند حضرت ابراهیم نیز در پیدایش ۲۲: ۱۶-۱۷، عنوان «پسر یگانه» ذکر شده است در حالی که حضرت ابراهیم دو پسر داشت: «یَهُوَه می‌گوید: به ذات خود قسم می‌خورم چون که این کار را کردی و پسر یگانه خود را دریغ نداشتی، هر آینه تو را برکت دهم و ذریت تو را کثیر سازم».

 

پس، تعبیر «پسر یگانه» در کتاب مقدّس بجای «بهترین پسر» و «پسر بی‌نظیر» آمده است، و هیچ مانعی ندارد که بندگان صالح خدا، پسران خدا بشمار آیند و از آن میان، عیسی «پسر یگانه خدا» به معنای شایسته‌ترین بنده خدا در روزگار خویش شمرده شود. به هر صورت، این واژه‌ها در معانی تشبیهی و «مجازی» بکار رفته‌اند هر چند در گذشته پاره‌ای از یهودیان و مسیحیان عرب، معانی «حقیقی» این کلمات را بر خود می‌بستند و خویشتن را پسران و موالید خدای سبحان می‌شمردند. چنانکه قرآن کریم در سوره مائده آیه ۱۸، پندار غرورآمیز ایشان را بازگو نموده، می‌فرماید: «وَقَالَتِ الْیَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاء اللّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ یُعَذِّبُکُم بِذُنُوبِکُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ یَغْفِرُ لِمَن یَشَاءُ وَیُعَذِّبُ مَن یَشَاءُ وَلِلّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَإِلَیْهِ الْمَصِیرُ؛ یهودیان و مسیحیان گفتند: ما پسران خدا و دوستان او هستیم! بگو: پس چرا شما را به کیفر گناهانتان عذاب می‌کند!؟ بلکه شما بشری هستید از جمله آفریدگان، هر کس را بخواهد می‌آمرزد و هر کس را بخواهد کیفر می‌دهد، و از آنِ خدا است پادشاهی آسمان‌ها و زمین و (نیز) آنچه در میان آن‌ها است و بازگشت همه بسوی او است».

منبع : جام نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 41

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فواید عجیب خواندن سوره قل هو الله...

د آوریل 27 , 2015
درباره عظمت تلاوت سوره توحید، روایات عجیبی در میان فرمایشات معصومین علیهم السلام آمده است؛ از جمله: از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...