آلودگی، تکراری‌ترین واژه این روزهای پایتخت است تهران مُرد، از بس که جان ندارد

اشتراک گذاری :
نودیها:چند ماهی می‌شود که حالِ هوای تهران خوب نیست و هر روز خبرهایی به همین سبک درباره افزایش آلودگی هوای پایتخت منتشر می‌شود. راهکارها هم در همین حد است یا مدارس را تعطیل می‌کنند یا طرح زوج و فرد خودروها را افزایش می‌دهند؛ اما همچنان تهران در دود و دم خفه می‌شود.
 

«طبق نتایج پیش‌بینی آلودگی هوا، شرایط نامطلوب کیفی هوا برای گروه‌های حساس همچنان برقرار خواهد بود و وضعیت نامطلوب کیفی هوا همچنان تداوم خواهد داشت.» چند ماهی می‌شود که حالِ هوای تهران خوب نیست و هر روز خبرهایی به همین سبک درباره افزایش آلودگی هوای پایتخت منتشر می‌شود. راهکارها هم در همین حد است یا مدارس را تعطیل می‌کنند یا طرح زوج و فرد خودروها را افزایش می‌دهند؛ اما همچنان تهران در دود و دم خفه می‌شود.

دست به آسمان در انتظار فصلی پاک

هر روز مسوولان و مردم چشم امیدشان به هوای تهران است که یا با باد یا با باران هوا را بهتر کند. یعنی به قول معروف باید دست به آسمان منتظر بود تا خود هوا حال خودش را با باد و باران بهتر کند. البته بماند باران که چند روز پیش تهران را مهمان کرده بود باز هم نتوانست اوضاع هوای این شهر  را بهتر کند! این سومین بار است که بارش باران هم نتوانست کیفیت هوای تهران را در شرایط سالم قرار دهد.

مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی و مهدهای کودک تهران امروز تعطیل هستند

آقای محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران دیروز گفت: «مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها در تمام شهرهای استان تهران به‌جز فیروزکوه، دماوند و پردیس یکشنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.» همچنین آقای کریمی، معاون استانداری تهران نیز علاوه بر اعلام خبر تعطیلی تمامی مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌های استان تهران به‌جز فیروزکوه، دماوند و پردیس گفت: «محدوده ترافیک شهر تهران به محدوده زوج و فرد تا ساعت ۱۹ گسترش می‌یابد که این محدودیت‌های ترافیکی هم در روز یکشنبه و هم در روز دوشنبه اعمال می‌شوند. البته تعطیلی مدارس فقط برای روز یکشنبه است و اگر شرایط هوا بهتر شود روز دوشنبه مدارس باز هستند، اما در صورت تداوم آلودگی درباره تعطیلی روز دوشنبه تصمیم‌گیری می‌کنیم، اما محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک برای روزهای  یکشنبه و دوشنبه اعمال می‌شود. درعین‌حال به کارخانه‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند تذکر داده می‌شود و واحدهای تولیدی شن و ماسه نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شوند.»

پیش‌بینی هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی

نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا بیانگر برقراری شرایط نامطلوب کیفی هوا برای گروه‌های حساس است و انتظار می‌رود این شرایط نامطلوب تداوم داشته و حتی به شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی برسد. به گزارش ایسنا، نتایج پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای ایستگاه مهرآباد، در برقراری شرایط جوی پایدار در روز شنبه (۱۸ دی) دلالت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در اکثر ساعات روز وزش باد آرام انتظار می‌رود. این شرایط کمابیش برای امروز نیز ادامه دارد. همچنین با افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه وزش باد با بزرگی بین ۳ تا ۴ متر بر ثانیه در برخی ساعات به‌ویژه در بعدازظهر پیش‌بینی می‌شود.

علاوه بر این طی دو روز آینده دما افزایش نسبی خواهد داشت. طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، دیروز شرایط نامطلوب کیفی هوا برای گروه‌های حساس برقرار بود و انتظار می‌رود با افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها تا امروز شرایط نامطلوب کیفی هوا تداوم داشته و به آستانه شرایط ناسالم برای عموم برسد. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در روز گذشته ۱۲۸ و برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد. بر اساس تحلیل داده‌های هواشناسی در اغلب نقاط کشور دیروز و امروز جوی نسبتاً پایدار حاکم است که سبب افزایش آلاینده‌های جوی برای شهرهای بزرگ و صنعتی می‌شود.

آلودگی هوا تا اطلاع ثانوی مهمان آسمان تهران است

از دیروز در تهران سرفه‌های پی‌درپی، دود، کاهش دید افقی و افزایش آژیر آمبولانس‌ها را شاهد بودیم. به گزارش ایسنا، افزایش دما و کاهش سرعت باد و در یک‌کلام اینورژن اگرچه از دیروز پدیده غالب هواشناسی پایتخت بودند، اما خودروهای کاربراتوری و فرسوده، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها از دیروز کار را در تهران به‌جایی می‌رسانده‌اند که اگر باد و باران نیاید، مدارس تعطیل می‌شوند و شهر به کما می‌رود.

روز جمعه شاخص آلودگی هوای تهران روی عدد ۹۳ و شرایط سالم بود اما این روند از ظهر جمعه با گرم شدن هوا به سمت آلودگی پیش رفت.

دیروز نیز شاخص ۲۴ ساعت اخیر هوا تا ساعت ۸ صبح روی عدد ۱۲۸ و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. خانم مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: «نتایج حاصل از پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای شهر تهران حاکی از برقراری شرایط جوی نسبتاً پایدار در روز گذشته بوده به‌طوری‌که در اکثر ساعات روز وزش باد آرام (سرعت باد با بزرگی بین ۰ تا ۲ متر بر ثانیه) انتظار می‌رفت.

این شرایط کمابیش برای امروز نیز برقرار خواهد بود و تنها در برخی ساعات بعدازظهر وزش باد با بزرگی بین ۳ تا ۴ متر بر ثانیه پیش‌بینی شد. همچنین دما طی دیروز و امروز افزایش نسبی خواهد یافت. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر اساس نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، انتظار می‌رود با روند افزایشی غلظت آلاینده‌ها از امروز شرایط نامطلوب کیفی هوا به‌ویژه برای گروه‌های حساس برقرار شود. امروز آلودگی هوا افزایش پیداکرده است.»

تعطیلات زمستانی راه‌حلی برای آلودگی هوا در زمستان‌ها

یکی از روش‌هایی که چندی است برای کاهش تردد خودروها در فصل زمستان پیشنهادشده است تعطیلات مدارس در فصل زمستان و تغییر ساعت کاری ادارات و سازمان‌هاست. آقای محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران درباره اینکه آیا راه‌حل آلودگی هوا تعطیلات زمستانی است یا نه، به خبر آنلاین گفت: «برای رفع مشکل آلودگی هوا ما نمی‌توانیم یک راهکار داشته باشیم، ما هیچ‌وقت نگفتیم که تنها راه، تعطیلی است و تردد کمتر خودروهاست؛ اما یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کاهش تردد و کاهش حجم ترافیک است.

در کنار کارها و پروژه‌هایی مثل ارتقای کیفیت سوخت، استاندارد کردن خودروهای ما، افزایش حمل‌و‌نقل عمومی ما و‌… یکی از کارهای ما این است که رفت‌و‌آمد‌ها را مدیریت کنیم.» او سپس درباره مسأله وارونگی دما گفت: «در یک روز بسیار آلوده پاییز و زمستان که وارونگی دما وجود دارد و هوا هم جابه‌جا نمی‌شود می‌بینیم که لازم است همه مردم باید بیایند بیرون و به مشغله روزانه برسند؛ برخی از کشورها این شرایط را مدیریت و در بسیاری از کشورها محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی برای تردد ایجاد کرده‌اند.» بازگیر درباره تعطیلی‌های زمستانی هم گفت: «این راهکار باید تحت یک فرایند قانونی انجام شود و همه عوامل در آن دیده شوند و تا این فرایند طی نشود فقط در حد یک پیشنهاد باقی می‌ماند.»

مشکلی که چاره ندارد

از آذرماه هرروز شاهد اوضاع بدتری از هوای تهران هستیم و هنوز چاره‌ای که بتواند تهران و ساکنان آن را این آلودگی هوا رها کند پیدا نشده. همچنان تهران برای کودکان و سالمندان و گروه‌های حساس ناسالم است. باید دید پایتخت تا کجا قرار است این آلودگی را با خود به همراه داشته باشد و مردم پایتخت‌نشین آن قرار است تا کی طاقت بیاورند!
 

 فرهنگ
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مصائب تک‌ فرزندی

ی ژانویه 8 , 2017
نودیها:من یک دختر پنج ساله دارم که تک‌فرزند است و مدام از من خواهر یا برادر می‌خواهد؛ اما همسرم معتقد است یک فرزند کافی است. تازگی‌ها کمی نگران دخترم هستم. به‌شدت خجالتی و کم‌اعتماد به نفس است. مسئولیت‌پذیر نیست و به من خیلی وابسته است.   بسیاری از روان‌شناسان با […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...