آیا آمریکا خطرناک‌ترین بمب غیرهسته‌ای جهان را در صنعا آزمایش کرده است؟

اشتراک گذاری :

اواخر فروردین ماه بود که یک انفجار عظیم در نقطه‌ای از شهر صنعا پایتخت یمن رخ داد. این انفجار به قدری بزرگ بود که توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه را به خود جلب کرد.

تپه‌های “فج‌عطان”، نقطه‌ای بود که هدف قرار گرفته بود و طبق آمار، حدود ۹۰ نفر بر اثر این انفجار شهید و حدود ۴۰۰ تن دیگر نیز زخمی شدند.

*** بررسی هدف

شهر صنعا به لحاظ سیاسی و اقتصادی در تهاجم ناجوانمردانه به یمن، برای سعودی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این شهر به لحاظ اینکه در وهله نخست، پایتخت یمن بوده و ثانیا، شهری است که در همان روزهای نخست به انقلاب مردم یمن پیوسته است، آماج شدیدترین حملات قرار گرفته است.

یکی از دلایل اصلی سعودی‌ها برای حمله به نقاط مختلف این شهر و شهرهای دیگر، نابودی تجهیزات نظامی انقلابیون، ارتش و انصارالله بوده و با این بهانه، تاکنون هزاران تن در حملات به نقاط مختلف صنعا (پایتخت) و شهرهای دیگر، شهید و زخمی شده‌اند.
انفجار در تپه فج‌عطان در صنعا

در بررسی انفجار رخ داده، ابتدا باید دید که انفجار در کجا رخ داده است. این انفجار دقیقا در تپه فج عطان رخ داده است. در این تپه‌ها، یک رشته تپه وجود دارد که از میان آن، یک خیابان (شارع نسیم)، بخش شمالی شهر را به بخش جنوبی شهر که پشت تپه‌ها قرار گرفته، متصل می‌کند.

مجموعه تپه شاید چیزی در حدود ۴۰ یا ۵۰ متر ارتفاع داشته باشد و بمب تقریبا به بخش شیب‌دار این تپه یعنی جایی که ارتفاع تپه حدودا به ۲۰ الی ۳۰ متر رسیده است، اصابت می‌کند.

نکته دیگر اینکه، فاصله تپه و نقطه هدف تا اولین منازل مسکونی، شاید چیزی در حدود یک کیلومتر باشد و این نشان می‌دهد که قدرت بمب آنقدر بالا بوده که توانسته جان حدود ۹۰ غیرنظامی (اعم از زن و کودک) را علی‌رغم وجود چنین فاصله‌ای بگیرد.

*** واکنش سعودی‌ها و اذعان به غیرطبیعی بودن انفجار در فج‌عطان

پس از این انفجار که شهدا و مجروحان زیادی در همان دقایق اولیه برجای گذاشت، انقلابیون یمنی و انصارالله با صدور بیانیه‌ای رسما این جنایت را محکوم کردند که این خود باعث شدت‌گیری موج تنفر از رژیم سعودی شد لذا عربستان سعودی نیز بلافاصله به آن واکنش نشان داد اما واکنش سعودی‌ها، اعتراف به غیرطبیعی بودن این انفجار نیز بود.

در خبری که شبکه العربیه، وابسته به خاندان حاکم بر عربستان منتشر کرد، اذعان شده بود که، “جنگنده‌های توفان قاطعیت مخازن موشکی حوثی‌ها را، در احد جبال منطقه فج عطان در نزدیکی صنعا، پایتخت یمن درهم کوبیدند.”

العربیه در ادامه خبر خود، ضمن تایید غیرطبیعی بودن انفجار حاصله، می نویسد: حمله هوایی به پایگاه موشکی موجب انفجاری عظیم در این پایگاه شد و این انفجار در نوع خود بزرگترین در طی ۳هفته از شروع عملیات توفان قاطعیت به حساب می آید.
تصویر خبر شبکه تلویزیونی العربیه

همانطور که در تصویر مشاهده شد، سعودی‌ها می گویند که یک انبار موشکی متعلق به انقلابیون را هدف قرار داده‌اند و این انفجار ناشی از هدف قرار گرفتن این انبار بوده است.

*** پاسخ به ادعای عربستان سعودی

در حال حاضر شاید هیچ بمبی در جهان قادر به ایجاد چنین حجم و ارتفاع آتش و تخریبی نباشد، انفجاری که بیش از ۱۰۰متر ارتفاع آتش آن بود و جان حدود ۹۰ نفر را گرفت و باعث تخریب منازل مسکونی اطراف محل انفجار (حدود یک کیلومتر دورتر) شد. از این رو، این بمب یک بمب معمولی نبوده نیست، پس قطعا یا انفجاری که رخ داده، اصابت یک “بمب عجیب” بوده یا “انبار موشک‌ها” هدف قرار گرفته است.

عربستان سعودی مدعی است که این انفجار، ناشی از اصابت بمب به انبار موشک‌های متعلق به انقلابیون بوده است. بهتر است بدانیم که موشک‌هایی که سعودی‌ها از آن صحبت می‌کنند، اسکاد بی Scad-B نام دارد، چون یمن فقط موشک‌های اسکاد در اختیار دارد. “موشک‌های اسکاد بی” موشک‌های بالستیک (با حدود ۳۰۰ کیلومتر برد) بوده و دارای سرجنگی حدود یک تُنی (۱۰۰۰ کیلوگرم) هستند به این معنا که هر کدام از این موشک‌ها، یک تُن مواد منفجر با خود حمل می‌کنند.
محلی که هدف قرار گرفته شده است

به فرض محال، اگر ادعای عربستان سعودی مبنی بر هدف قرار گرفتن انبار موشک‌های یمنی و وقوع انفجار بزرگ، پذیرفته شود، آیا در یک انبار بزرگ موشکی، تنها یک موشک نگه داری می‌شود؟ یا اینکه ده‌ها موشک در انبارها نگه‌داری می‌شوند؟

آیا با وقوع انفجار در یک انبار موشکی که کلاهک‌های جنگی هر کدام از موشک‌ها یک تُن است و  علاوه بر این، قطعا در انبار، مواد منفجر ذخیره و انباشته شده هم وجود دارد، آیا انفجاری در همین حدی که رخ‌داده، وقوع خواهد یافت یا اینکه با انفجار اولین موشک، بقیه موشک‌ها نیز منفجر شده و انفجاری عظیم حاصل از اشتعال ده‌ها تُن مواد منفجره کار گذاشته شده در سرجنگی موشک‌ها،وقوع خواهد یافت، یعنی چیزی به مراتب بزرگ‌تر از انفجاری که رخ داده است.

حال اینکه، انفجاری که رخ داده، علی‌رغم اینکه انفجاری بزرگ با حجم تخریب بالا بوده، اما در حدی نبوده است که بتوان گفت انبار موشک‌ها منفجر شده است چرا که اگر اینگونه بود، قطعا چیزی از تپه باقی نمی‌ماند.

بر همین اساس، قطعا انفجاری که رخ داده، ناشی از اصابت یک بمب یا موشک معمولی به تپه فج عطان در صنعا نبوده است، بلکه از یک بمب خاص و برای انهدام هدفی خاص استفاده شده است.

*** بررسی انفجار و یک احتمال

با توجه به اینکه انفجار غیرطبیعی بوده و هیچ تصویر با سندی از نوع بمب یا موشکی که به کار گرفته شده است، وجود ندارد، باید تصاویر و فیلم‌های این حمله را بررسی کرد.

در وهله اول، مشخص است که هدف، نقطه‌ای است که از سطح زمین حدود ۳۰متر ارتفاع دارد و اگر فرض را بر این بگذاریم که طبق ادعای عربستان سعودی، نقطه هدف یک انبار موشکی بوده است، پس قاعدتا باید انبار زیر همان تپه بوده باشد. وقتی قرار است که انباری برای موشک‌هایی که حدود ۱۲متر طول داشته و یک تُن سرجنگی دارند، احداث شود، قطعا باید طبق روال ساخت تاسیسات و انبار برای نگه‌داری موشک‌ها، حدود ۱۰ الی ۲۰ متر هم زیر زمین، این انبارها را ساخت تا در اولا، شناسایی نشوند، ثانیا در صورت شناسایی انهدامش سخت باشد و ثالثا در صورت وقوع حادثه در داخل انبار، چیزی به بیرون درز نکند و کسی متوجه وجود انبار موشکی در آن نقطه نشود.

ناگفته نماند که، بررسی تصاویر نقطه اصابت و عکس‌های هوایی از محل، نشان می‌دهد که احداث یک انبار موشکی در فاصله ۱۰۰متری یک جاده پرتردد و فاصله ۱۰۰۰متری از منازل مسکونی و همچنین منطقه‌ای که هیچ پدافند و حتی دیوارکشی و جداسازی در آن دیده نمی‌شود، بسیار غیرعقلانی به نظر می‌رسد.

منبع : حسین دلیریان خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 28

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تغذیه مناسب برای ایام امتحانات

س مه 12 , 2015
 سال کنکور یکی از سال های مهم و فراموش نشدنی خیلی ها است. اغلب دانش آموزان بالاخره با این روز سرنوشت ساز روبرو خواهند شد. بیشتر ما به اشتباه فکر می کنیم رمز موفقیت در این امتحان به یک جا نشستن و خواندن مکرر درس ها محدود می شود .اما […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...