آیا «اومیکرون» آغاز پایان کروناست

اشتراک گذاری :

نودیها : بسیاری از کارشناسان خوشبین هستند که چه بسا سویه اومیکرون ویروس کرونا، آغازی بر پایان این همه گیری باشد.

سازمان جهانی بهداشت  روز ۵ آذر ۱۴۰۰ طی جلسه‌ای در ژنو با انتشار بیانیه‌ای رسما سویه B.۱.۱۵۲۹ را با نام اُمیکرون (Omicron Variant) معرفی کرد و این سویه جدید در رده‌های نگران کننده (Variant of Concern) در کنار سویه‌های آلفا، بتا، دلتا و گاما قرار داد. سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه نیز به تمام کشورهای جهان توصیه کرد تا با افزایش نظارت و بررسی ژنتیکی سویه به درک بهتر سویه جدید کمک کنند.

با وجود آنکه هیچگونه تردیدی وجود ندارد که سویه اومیکرون ویروس کرونا قدرت شیوع بیشتری در مقایسه با دیگر سویه‌های این ویروس در دوسال گذشته داشته‌اند اما بسیاری در سرتاسر جهان این خوشبینی را دارند که چه بسا سویه جدید، کمتر از سویه‌های قبلی مرگبارتر باشد.

بشر سازگاری با کرونا را آغاز کرده است

به گزارش شبکه خبری الجزیره، «یاشا ماونک» استاد دانشگاه جانز هاپکینز در سخنانی گفت که صرف نظر از این دیدگاه خوشبینانه، اومیکرون در واقع در حال ترسیم آغاز پایان همه گیری است چون همه دولت‌ها و مردم در حال حاضر کرونا را بخشی از زندگی خود دانشته و به جای فرار از آن، شروع به سازگاری با آن کرده‌اند.

این استاد دانشگاه جانز هاپکینز در ادامه سخنانش گفت: «تقریبا امروز تمام دوستانی را که می‌شناسم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در مراحل اولیه شیوع این ویروس، بخش عمده‌ای از دوستانم توانستند از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند و می‌توان گفت که آنها خوش‌ شانس بودند که از ابتلا به این ویروس در مراحل نخستین آن جلوگیری کردند اما گویا شانس خوب آنها به پایان رسیده و هفت نفر از دوستانم اخیرا اعلام کردند که تست کرونای آنها مثبت بوده و تعداد دیگری از دوستانم نیز به نظر می‌رسد که به این ویروس مبتلا شده‌اند اما نتوانسته‌اند که تست دهند. خوشبختانه تمامی آنها نشانه‌های خفیفی داشته و تردیدی وجود ندارد که دلیل آن نیز دریافت واکسن کرونا توسط تمامی آنها بوده است».

 

این محقق آمریکایی اضافه کرد: «به نظر می‌رسد الگوی انتشار ویروس کرونا در میان دوستانم همانند چیزی بوده که در آفریقای جنوبی اتفاق افتاد، جایی که برای نخستین بار سویه اومیکرون در آنجا کشف شد. پس از کشف اومیکرون در آفریقای جنوبی، میزان شیوع ویروس در این کشور آفریقایی به سرعت افزایش یافت اما تعداد مرگ و میر بسیار آهسته‌تر افزایش پیدا کرد که همین موضوع می‌تواند نشان دهنده آن باشد که سرعت شیوع اومیکرون بسیار بالا بوده اما مرگبار بودن آن کمتر از سویه‌های پیشین است.

گزارش‌ها اولیه از سویه اومیکرون همچنان مبهم بوده و تا کنون به طور دقیق آینده همه گیری کرونا مشخص نشده است. جهان یا در آستانه چند ماه سختی نسبتا جزئی قبل از فروکش کردن اومیکرون بوده یا آنکه در برابر افزایش فزاینده ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از اومیکرون خواهد بود.

یاشا ماونک در ادامه گفت: «با این وجود و صرف نظر از مسیری که اومیکرون یا دیگر سویه‌های آتی ویروس کرونا طی خواهند کرد، معتقدم که در آستانه پایان همه گیری کرونا به عنوان یک پدیده اجتماعی هستیم».

آغاز پایان

از روز نخست همه گیری کرونا، کارشناسان درباره مدت زمان مورد نیاز برای فاصله اجتماعی و تعطیلی‌های دولتی اختلاف نظر داشتند. پس از آنکه ابتلا به کرونا هر روز در حال افزایش بود، برخی از مردم خواستار اتخاذ تدابیر ریشه‌ای شدند اما برخی دیگر نگران هزینه و تاثیرات آن بودند. این معضل تا به امروز همچنان پابرجاست و جدال‌ها درباره ماسک و اجباری بودن واکسیناسیون هنوز ادامه دارد.

 

 

با وجود افزایش نجومی تعداد مبتلایان به کرونا، تعداد اندکی از کارشناسان و سیاستمداران پیشنهاد اتخاذ تدابیر سرسختانه برای جلوگیری از شیوع ویروس را مطرح می‌کنند.

تمایل برای قرنطینه و سایر مداخله‌های اجتماعی گسترده به سادگی از بین رفته که این بدان معناست که مفاهیمی نظیر جلوگیری از انتشار ویروس و مسطح کردن منحنی انتشار آن را کم کم در حال پشت سر گذاشتن هستیم و در مقایسه با موج‌های قبلی، به طور فزاینده‌ای با حضور کرونا در میان خود کنار آمده‌ایم.

 

 استاد دانشگاه جانز هاپکینز در ادامه گفت: «دانشمندان در خصوص اعلام پایان همه گیری، شیوه‌های خاص خود را دارند و یکی از مهمترین نشانه‌ها، نشانه “اجتماعی-علمی” است که اینگونه خلاصه می‌شود که مردم با زندگی در کنار دلیل ایجاد بیماری، عادت کنند. بر اساس این تعریف، شیوع گسترده مبتلایان به سویه اومیکرون ویروس کرونا که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مشاهده شده است، با واکنش ضعیف کشورها مواجه شده، نشانه پایان این همه گیری است.

 آیا وضعیت کنونی بدان معناست که خطر این بیماری کاهش یافته؟ یا آنکه مردم کووید را دست کم گرفته و این ویروس همچنان صدها هزار نفر از مردم را هر سال به کام مرگ خواهد کشاند؟

دلیل قابل قبولی برای پذیرفتن سناریوی اول وجود دارد. ویروس‌ها زمانی خطرناک‌تر می‌شوند که در جوامعی ظاهر شوند که هرگز پیش از آن، در آنجا حضور نداشته‌اند و هر چه مردم بیشتری از این جامعه ضعف ایمنی داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که از عواقب ناشی از این ویروس رنج ببرند که از آن با نام اپیدمی یا همه گیری یاد می‌شود.

 این موضوع به ما نشان می‌دهد که طی چند ماه آینده، در برابر گونه‌های آتی ویروس، ایمنی بیشتری وجود خواهد داشت. زمانی که بخش گسترده‌ای از جامعه در معرض اومیکرون قرار می‌گیردند، انسان‌ها بیشتر ایمن شده و همین موضوع کمک می‌کند بدون افزایش قابل قبول توجه مرگ‌ومیر، انسان‌ها با سویه‌های جدید کرونا در آینده بهتر مقابله کند.

البته این نتیجه قطعی نخواهد بود و چه بسا اومیکرون ایمنی بسیار کم یا اندکی در برابر دیگر سویه‌های کرونا ایجاد کند و ممکن است که در آینده سویه کرونای پدیدار شود که از لحاظ شیوع همانند اومیکرون بوده و از لحاظ مرگبار بودن شبیه دلتا باشد.

بهار ۲۰۲۰ در حافظه بشریت ثبت خواهد شد

 می‌توان گفت که بهار سال ۲۰۲۰ در حافظه بشرییت به عنوان صفحه استثنایی از صفحات تاریخ ثبت خواهد شد. در آن دوران، بشریت فاصله اجتماعی را انتخاب کرد تا از شیوع بیشتر این بیماری خطرناک جلوگیری کند. اما ثابت کرد کاری که طی چند ماه انجام داد را نمی‌تواند برای چند سال انجام دهد. اومیکرون هر میزان خسارتی را که در آینده نزدیک ایجاد خواهد کرد اما بشر به زندگی قبل از بهار سال ۲۰۲۰ باز خواهد گشت.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

موسوی - مدیر اصلی

One thought on “آیا «اومیکرون» آغاز پایان کروناست

  1. یک زن بیوه گفت:

    به این کرونافکرنمیکنی که مآحتیاج ب پول داریم اقای ریس سازمان بورس خدا ازاونی نکذره که ممنوع کردفروش سهام عدلت رو ازخدابی خبرالان دوسال شده که خدا ازتون نکذره مردیم ازکشنکی بی پولی بدبختی چراکسی جواب مارونمیده بزاریداین فروش سهام ناعدلت شروع بشه ازخدابی خبرها .. مردم ازکشنکی یک زن ۳۰ساله بیوه ازکجاخرجی شوبیاره توروامام زمان فروش روازادکنید .. از زابلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آیا درخواست ازدواج از سوی دختر کار درستی است؟

د دسامبر 27 , 2021
نودیها:خواستگاری به عنوان مقدمه زندگی مشترک و مهمترین بخش زندگی هر فردی از گذشته دارای یک سری کلیشه‌ها و بایدها و نبایدهایی بوده که تا امروز بدون فکر کردن به دلیل وجود این رسوم، صرفا به آنها عمل شده است. خواستگاری سنتی در قدیم به این معنا بوده که دختر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...