آیا فیفا شعار “جدایی ورزش از سیاست را عملی کرده؟/یمن، روسیه، اوکراین، فلسطین…

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : یکی از اصل های اجتناب ناپذیر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، دوری سیاست از ورزش است. جدایی ورزش از سیاست شعار همیشگی فیفا بوده و هست.

اما عملیات نظامی روسیه در اوکراین دوباره به شعاری بودن قانون «جدایی ورزش از سیاست» تاکید کرد. فیفا به عنوان موثرترین نهاد ورزشی دنیا رفتاری متناقض داشته و اقداماتی عجیب و برخلاف قانونش در این مدت انجام داده است.

 

نمونه بارز و آشکار نقض قانون «جدایی ورزش از سیاست» را می توان در رفتار متناقض و برخلاف قانون فیفا دید. این نهاد بین المللی در درگیری سیاسی دو کشور وارد شد و طرف اوکراین را گرفت.

نکته جالب این است که فیفا پا را فراتر گذاشته و میزبانی روسیه در تمام رویدادها را لغو کرد و تمام بازی ها در سطح بین المللی در این کشور را به کشور ثالث منتقل کرد.

اما این پایان سیاسی کاری فیفا نبود. این نهاد بین المللی زیرنظر جانی اینفانتینو که قبلا بارها ثابت کرده زیرنظر صهیونیست ها فعالیت می کند و اقدامات ضد فلسطینی و حقوق بشرش زبانزد است، این بار به پرچم روسیه هم رحم نکرد و دستور بایکوت شدن آن در تمام ورزشگاه های فوتبال را داد.

رفتار تناقض گونه فیفا و دخالت دادن سیاست در فوتبال زمانی روشن تر می شود که وقتی به عقب برمی گردیم و مسئله فلسطین با رژیم اشغالگر را بررسی می کنیم، متوجه می شویم فیفا در این مسئله به نفع متخاصم و اشغالگر عمل کرده است.

اگر فیفا مدعی حمایت از حقوق بشر است، چرا در مسئله فلسطین و اشغالگری صهیونیست ها طرف متجاوز راگرفت؟ چرا پرچم رژیم صهیونیستی بایکوت نشد؟ چرا وقتی نظامیان اشغالگر به قتل عام مردم بی دفاع فلسطین پرداختند، فیفا نه تنها حامی فلسطینی ها نشد بلکه حامی رژیم متجاوز شد و برای هویت دادن اشغالگران از هیچ ابزاری دریغ نکرد.

 

نمونه بارز رفتار متناقض و سیاسی فیفا سفر چند ماه پیش جانی اینفانتیو به سرزمین های اشغالی بود. برای اولین بار رئیس فیفا به سرزمین های اشغالی سفر کرد تا هویت جعلی این نظام کودکش را تایید کند. حضور اینفانتینو در موزه ای به نام «موزه صلح» که روی مقبره «مامن الله» فلسطینی ها و مسلمانان ساخته شده و با نام صلح برای گول زدن افکار عمومی بنا شده است.

چرا باید رئیس فیفا با زیرپا گذاشتن حقوق بشر و نادیده گرفتن مقدسات مسلمانان در مکانی حاضر شود که روی اجساد مردم فلسطین بنا شده است؟ فیفا بار دیگر نشان داد به هیچ وجه تابع قانون «جدایی فوتبال از سیاست» نیست و تنها شعاری ابزاری است تا در زمان معین به نفع سرمایه داران و به نوعی صهیونیست ها اجرایی شود.

 

شعار گونه بودن «جدایی فوتبال از سیاست» در یک هفته گذشته با آغاز عملیات نظامی روسیه بیش از پیش روشن شد. مشخص شد نظام سرمایه داری اهمیتی به حقوق بشر نمی دهد و هیچ مرزی برای قوانینش متصور نیست. تنها چیزی که اهمیت دار، تامین منافع هم پیمانان صهیونیست است.

یوفا به عنوان یکی از اتحادیه های پرقدرت زیرنظر فیفا هم با تحریم تیم ملی روسیه و انصراف بسیاری از کشورها از بازی مقابل روسیه در انتخابی جام جهانی، به دنیا نشان داد «فوتبال» یک پدیده کاملا سیاسی است و جدایی فوتبال از سیاست گزافه ای بیش نیست.

 

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 0

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی پویانفر همه دنیا رو نمیدم به یه لحظه حرمت آقا / ای آب حیات

ش مارس 5 , 2022
همه دنیا رو نمیدم به یه لحظه حرمت آقا گره خورده این دل من به پرای علمت آقا من و به محرم رسوندی ازت ممنونم نه محرم تموم سال برات گریونم به ابالفضل که تا زندم به پات میمونم ای آب حیات عالی درجات کشتی نجات ارباب جونم به فدات […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...