احمدی‌مقدم: هیچ نامه رسمی از سعودی‌ها درباره موضوع یمن دریافت نکردیم

اشتراک گذاری :

اسماعیل احمدی‌مقدم مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن در نشست‌خبری که صبح امروز(چهارشنبه) در دفتر مرکزی این ستاد برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این ستاد در پشتیبانی از مردم یمن پرداخت و اظهار داشت: در بیش از ۱۰۰ روز تجاوز آل‌سعود به مردم یمن شاهد خسارات زیادی به این کشور هستیم.

وی افزود: این تجاوز همزمان با محاصره هوایی، زمینی و دریایی اعمال شد که با گذشت بیش از ۱۰۰ روز در یمن آل سعود توفیق چندانی را بدست نیاورده و امروز چرخه پیروزی به سمت نیروهای مردمی برگشته و خود آل سعود درگیر جنگ در سرزمین‌های سعودی شده است.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن تصریح کرد: انصارالله و ارتش یمن امروز توانسته‌اند بیش از ۹۰ درصد کنترل کشورشان را در دست بگیرند و دولت غیرقانونی یمن هیچ منطقه‌ای را در کنترل خود ندارد، اما متأسفانه گروه‌های تروریستی با انجام جنگ‌های نیابتی و کمک به آل سعود باعث ایجاد خساراتی به این کشور و مردم آن شده‌اند.

احمدی‌مقدم ادامه داد: علیرغم ادعای متجاوزان که انصارالله و ارتش را مورد حمله قرار دادند، اما این چنین نیست و آمارها حکایت دارد آنها به جای نیروهای نظامی مردم یمن را مورد حمله قرار دادند و معاون دبیرکل سازمان ملل نیز به این آمارها اشاره و اعلام کرده که  بیش از سه هزار و ۵۰۰ یمنی را دارد که نیمی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. ۱۵ هزار مجروح و یک میلیون آواره و نیز ۱۲ میلیون نفر از مردم این کشور با مشکل غذا مواجهند.

وی با بیان اینکه آل سعود و هم‌پیمانانش ۱۶۷ بیمارستان و مراکز درمانی را مورد هدف قرار داده‌اند، گفت: در این مدت صد خودروی حمل و نقل سوخت و مواد غذایی، ۳۰۵ مدرسه و مرکز آموزشی، ۱۷۰کارخانه دولتی و بخش خصوصی، ۲۵۰ پل و تأسیسات زیرساختی و ۳۲۳ پمپ بنزین و جایگاه سوخت رسانی مورد هدف متجاوزان قرار گرفته است.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن با تأکید براینکه قصد متجاوزان ضربه زدن به مردم یمن است، تأکید کرد: تخریب ۵۰۸ واحد مسکونی و ۴۸۲ مسجد از جمله دیگر اهداف حمله متجاوزان به مردم یمن است.

احمدی‌مقدم به اعتراض سازمان ملل نسبت به کشتار مردم یمن اشاره کرد و گفت: رژیم صعودی و همپیمانانش کار را به جایی رسانده است که سازمان ملل سکوت خود را شکست و امروز وضعیت اضطرار را در یمن اعلام کرده است و به گفته آنها بیش از ۶۰ درصد مردم یمن با مشکل گرسنگی و سختی روبرو هستند.

وی کمبود دارو و درمان را به عنوان یکی دیگر از مشکلات یمن دانست و گفت: شرایط امروز یمن به گونه‌ای است که واکسیناسیون در این کشور متوقف شده، بیمارستان‌ها با مشکل برق و سوخت برای خدمات عادی‌شان روبرو هستند و حتی اجازه انتقال مجروحان به خارج از این کشور داده نمی‌شود. ما به صلیب سرخ اعلام کردیم که از ابتدا آمادگی‌اش را برای پذیرش مجروحان جنگی و مداوای آنها در داخل کشور داریم ولی متأسفانه تا امروز امکان چنین چیزی فراهم نشده است.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن به اقدامات صورت گرفته در ستاد پشتیبانی مردمی یمن اشاره و تأکید کرد: این ستاد از همان روزهای اول جنگ در سه حوزه امدادی، فرهنگی و اجتماعی، دیپلماسی عمومی و رسمی فعالیتش را آغاز کرده است، در حوزه اجتماعی راهپیمایی حمایت از مردم یمن را برگزار کردیم و همچنین هفته حمایت از مردم یمن که از روز قدس تا عید فطر در نظرگرفته شده را برای کمک‌های مردمی درنظر گرفتیم. .

احمدی‌مقدم به عرصه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: در عرصه دیپلماسی عمومی نیز شاهد حضور فعال همه رسانه‌ها هستیم  که در این حوزه نیز توانستیم سکوتی که علیه یمن ایجاد شده بود را بشکنیم و مجامع بین‌المللی را در این خصوص آگاه کنیم.

وی با اشاره به اقداماتی امدادی که در این حوزه صورت گرفته است، گفت: در این حوزه تاکنون اقداماتی داشته‌ایم به طوری که ۴ هواپیما اعم از دو هواپیمای حامل مواد دارویی و دو هواپیما مواد غذایی اعزام کردیم که متأسفانه با تعرض هواپیماهای سعودی مواجه شد و به ایران برگشت.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن ادامه داد: دو هواپیمای دیگر نیز از طریق جیبوتی و سازمان WNP که انتقال دهنده مواد است به کشور یمن اعزام کردیم که متأسفانه باز هم در مسیر با کارشکنی سعودی ها مواجه شدیم که یکی از این دو هواپیما بازگشت و هواپیما دیگر مواد غذایی را به آنجا ارسال کرد.

احمدی‌مقدم به حوزه امداد دریایی هم اشاره کرد و گفت: از طریق مسیر دریایی نیز کشتی نجات را با دو هزار و ۵۰۰ تن مواد غذایی و دارویی به سمت یمن اعزام کردیم که متأسفانه با کارشکنی‌های صورت گرفته مجبور به تغییر مسیر این کشتی به سمت جیبوتی و در آنجا نیز شاهد ناهماهنگی‌های سازمان‌های بین المللی برای انتقال این مواد بودیم.

وی به آمادگی ایران برای اعزام دو پرواز کمک‌های پزشکی توسط هلال احمر اشاره کرد و گفت: در این خصوص منتظر مجوز از طریق صلیب سرخ جهانی هستیم و زمانی که صادر شود مواد مورد نیاز به یمن ارسال خواهد شد.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تا از طریق هلال احمر و جمعیت‌های خیریه یمنی کمک‌های مالی مردم را به نیازمندان این کشور ارسال کنیم.

احمدی‌مقدم به تجهیز کشتی ۱۰ هزار تنی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: این کشتی برای اعزام به یمن آماده بود اما WMP در نامه کتبی از ما درخواست کرد که مبلغ ۵ میلیون دلار برای انتقال از جیبوتی به بندر حدیده پرداخت کنیم درحالی که ارزش محموله کشتی ما حدود ۶ میلیون دلار بود و این موضوع برایمان مقرون به صرفه نبود به همین دلیل از ارسال آن منصرف شدیم.

وی با اشاره به هفته حمایت از مردم یمن گفت: ملت انسان دوست ایران اسلامی می‌تواند از طریق شماره حساب ۵۵۵ بانک ملی به نام کمیته امداد و ۳۳۳ همان بانک به صورت ارزی کمک‌های خود را به مردم یمن واریز کنند.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه عربستان اخیرا در نامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده است تا در موضوع یمن دخالت کند، گفت: این موضوع را باید از مسئولان وزارت خارجه بپرسید اما تا آنجایی که بنده مطلع هستم در حوزه دیپلماسی رسمی هیچ نامه ای ارسال نشده است اما می‌توان این فرضیه را گرفت که در حوزه دیپلماسی پنهان از طریق رابطین عربستان درخواست کرده است که جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن دخالت کند و ماجرا را حل و فصل نماید.

احمدی‌مقدم در ادامه به موضوع مذاکرات نیز اشاره کرد و گفت: ما از عزیزان تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنیم و باید بدانیم که آن چیزی را که در پشت میز مذاکره می‌توانیم بدست بیاوریم نتیجه قدرت ملی جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: این قدرت مجموعه اهرم‌ها و توانمندی‌هایی است که مردم و نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت ملی در اختیار دارند، قدرت چانه زنی در کسب منافع ملی را بالا می‌برد. خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف خصوصاً در دوران تحریم داشته ایم.

مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن با اشاره به مبارزه با تروریسم در خاورمیانه تصریح کرد: ما حوزه مقابله با تروریسم و حمایت جمهوری اسلامی از دولت‌های قانونی و مردم منطقه در مقابل تروریسم در ایامی صورت گرفت که قدرت‌های بزرگ دنیا برسر یک میز با جمهوری اسلامی در حال مذاکره بودند و این چیزی نیست که بتوان آن را پنهان داشت.

احمدی‌مقدم افزود: جمهوری اسلامی ایران در کسب قدرت علمی و صنعتی و به زانو در نیامدن در برابر تحریم‌ها را مدیون قدرت و توانمندی‌های مردم می‌داند که با تلاش خوب دیپلمات‌ها توانستیم به بخشی از اهدافمان در این حوزه برسیم.

وی تصریح کرد: البته طبیعی است که در حوزه مذاکره امکان اینکه بخواهیم به صددرصد درخواستمان دست پیدا کنیم وجود ندارد و باید مبارزات را در پیش گرفت و از زحمات تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنیم و قطعا اگر در مسیر اجرا با کارشکنی و دبه درآوردن روبرو نشویم توان جمهوری اسلامی نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد.

منبع:تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

موافقت مجلس با ۳ کنوانسیون‌ بین‌المللی

چ جولای 15 , 2015
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با سه لایحه درخواستی دولت برای الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سه کنوانسیون بین‌المللی در حوزه‌های حمل و نقل هوایی، کشتیرانی و حمل و نقل جاده‌ای موافقت کردند. به گزارش جهان به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...