ارز‌های دیجیتالی؛ قصه‌ای ناتمام

اشتراک گذاری :
مجله نودیها : این روز‌ها آن چیزی که انگار تقدیر ناگزیر ارز‌های دیجیتالی شده هرج و مرج و تشتت و بالا و پایین شدن‌های مداوم و لحظه‌ای است. ریزش و سقوط یکباره قیمت‌ها را البته باید بخشی از طبیعت این سوداگری نوپا دید. اما شتاب گرفتن روند نزولی ارزش رمز ارز‌ها طی روز‌های اخیر به گونه‌ای است که گویی در حال تعبیر کردن کابوس سرمایه گذاران این حوزه است.

بیم و امید‌ها برای به جریان انداختن سرمایه در بازار رمز ارز‌ها در دوره‌ای که شیوع بیماری کرونا رونقی به کسب و کار‌های مجازی داده با هر بار سقوط یا بالا رفتن قیمت‌ها در این بازار نوپدید به مسیر تازه تری می‌افتد.

البته اینکه قصه فراز و فرود‌های رمز ارز‌ها به تراژدی شبیه‌تر است یا به داستانی کمیک چیزی از بار این درام ناتمام کم نمی‌کند. هر چه هست حرکت با دنده سنگین یا نواسانات لحظه‌ای و پرسرعت در بازار ارز‌های دیجیتالی که با تصمیمات متولیان اقتصادی کشور هم گره خورده آینده پیش روی این شیوه کسب و کار را با ابهام‌های متنابهی همراه می‌کند.

تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت که از مدتی پیش ردای این حرفه حساس را از تن به در کرده و به جرگه بازنشستگان پیوسته از هر زمان دیگری برای مصاحبه با میزان در دسترس‌تر است. وقتی از او درباره علت افت و خیز‌های ناگهانی قیمت رمز ارز‌ها می‌پرسیم با تکیه بر دانسته هایش از سرگذشت این بازار حرکت سینوسی رمز ارز‌ها را عادتی روالمند برای این حوزه از کسب و کار می‌داند: اگر تاریخچه رمز ارز‌ها و ارز‌های اصلی را نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که طی همین چند سال گذشته هم با افت و خیز‌های زیادی مواجه بوده اند. به این صورت که در یک برهه زمانی رشد چشمگیری داشته و بعد از آن دچار افت نسبی می‌شده اند. روی این حساب بر اساس آن چیزی که تا الان اتفاق افتاده می‌توان گفت این بالا و پایین شدن‌ها یک فرایند طبیعی است. چون پشت سر هر رشد هنگفتی که شاهد بوده ایم یک افت نسبی هم رخ داده و دوباره وضع به حالت قبلی بازگشته است. مدت زمان این فرایند می‌تواند کوتاه باشد و با رصدی که در تاریخچه این موضوع می‌توان داشت دیده می‌شود که گاهی هم دوره زمانی این افت و خیز مقداری طولانی‌تر و مثلا بیش از چند ماه بوده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت حتما سرمایه گذاری در رمز ارز‌ها با شکست همراه خواهد شد و ضرر‌های هنگفتی را پیش خواهد آورد.

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت را درباره تحلیل وضع ایمنی، شفافیت و ساختار غیر متمرکز رمز ارز‌ها به پرسش می‌گیریم. او خطرپذیری اصلی را به سرمایه گذاری کوتاه مدت مربوط می‌داند: در کوتاه مدت این نوع سرمایه گذاری با خطرپذیری بالایی همراه خواهد بود. همانطور که ما در این چند ماه شاهد بوده ایم ارزش رمز ارز‌ها افت بالایی داشته است. ولی هنگامی که این حوزه را رصد می‌کنیم و ارز‌های اصلی را در یک دهه اخیر بررسی می‌کنیم رشد بسیار بالا و بدون ریسکی بوده است. برای همین سرمایه گذاری در این حوزه در کوتاه مدت خطرپذیری بالایی دارد و به نظر بسیاری از صاحب نظران می‌تواند با ضرر و زیان بالایی همراه باشد و به عنوان یک سرمایه گذاری کوتاه مدت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بسیار خطرآفرین خواهد بود.

اینکه از همین حالا بخواهیم برخاستن موج استقبال از رمز ارز‌ها را به معنای کنار رفتن خدمات دهندگانی نظیر بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری از جریان تراکنش‌های مالی بگیریم شاید نوعی نزدیک بینی مفرط باشد. خاصه اینکه نواسان‌های بی مهار و ایمنی ناپایدار این حوزه از سرمایه گذاری خود بهترین گواه است برای دریافتن اینکه راه درازی برای تثبیت موقعیت این بازار در پیش است: نمی‌توان گفت این موسسات کنار گذاشته خواهند شد. قاعدتا در هر صورت خود این رمز ارز‌ها سال‌های زیادی طول می‌کشد تا تمام تراکنش‌ها در این حوزه اتفاق بیفتد به اضافه اینکه، چون بخشی از این‌ها ارز‌های بین المللی هستند و خارج از محدوده کشوری هستند قاعدتا پیش بینی می‌کنم زمان خیلی زیادی برای انجام این فرایند طول خواهد کشید. اگر هم بخواهیم بگوییم که این اتفاق بیفتد تا تراکنش‌های مالی به سمت رمز ارز‌ها گرایش پیدا کند نیار به زمان خیلی زیادی خواهد داشت.

امکان سنجی تحقق مراودات بین المللی برای پی جویی رد و نشان ارز‌های دیجیتالی اتفاقی است که کاظمی به بار نشستنش را در وضع کنونی آرزویی ممتنع می‌داند: رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت در واکنش به اینکه آیا امکانی برای برقراری همکاری‌های بین المللی برای رصد وضعیت ارز‌های دیجیتالی وجود دارد اظهار داشت: تعدادی از این رمز ارز‌ها برای نیروی پلیس در کشور‌های پیشرفته هم قابل رصد کردن نیست. چون هنوز آن راهکار‌های ضروری در حوزه بین المللی ایجاد نشده تا این رمز ارز‌ها قابل رصد باشد و امکان پیگیری آن‌ها فراهم شود؛ بنابراین همانطور که در کشور‌های پیشرفته هم امکان‌های مربوط به این حوزه بسیار محدود و اندک است در کشور ما هم همین وضعیت وجود دارد. اگر هم شهروندان ما بخواهند در این حوزه فعالیتی داشته باشند در صورت متعرض شدن به آن‌ها از سوی سودجویان و مجرمان احتمال پیگیری و رصد بسیار پایین خواهد بود و شاید امکانپذیر هم نباشد.

در کشور ما امکانات کافی برای نظارت و مهار بازار ارز‌های دیجیتالی فراهم نیست. اما آیا در جوامع توسعه یافته هم کمبود امکانات مانع رصد این فضا شده یا ضرورت مواجهه و مدیریت این حوزه احساس نمی‌شود: این احساس نیاز در آن کشور‌ها هم وجود دارد. اما یکی از ویژگی‌های رمز ارز‌ها این است که قابل رصد نیستند. به خاطر همین ویژگی هم هست که مجرمان از این ابر ارز‌ها برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. یعنی برای تبادلات مالی در حوزه قاچاق اسلحه و قاچاق مواد مخدر در رده‌های بالا با استفاده از این رمز ارز‌ها وجوه مالی را تبادل می‌کنند. چون قابل رصد و پیگیری نیست.

خبرگزاری میزان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 0

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هشدار/ رمزارز؛ بازاری که دائم دستکاری می شود

ی مه 23 , 2021
مجله نودیها :  ارزهای مجازی در معاملات تسلا، توییت‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مرتبط، ارزش بیت‌کوین را ظرف کمتر از یک هفته تا کانال ۳۰ هزار دلاری عقب راند و نوسان سنگینی را به سرمایه‌گذاران دوج‌کوین تحمیل کرد. ویژگی بر باد رفته رمزارزها! برخی از کارشناسان و سرمایه‌گذاران بازار رمزارز معتقدند، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...