از افطاری ۵۰۰۰ تومانی مساجد تا سفره ۱۵۰۰۰۰ تومانی هتل‌ها

اشتراک گذاری :

در حال حاضر نرخ بسته کامل افطاری به همراه یک نوع غذا در غرب و شمال غرب تهران از ورودی تالار نفری ۲۵ هزار تومان به بالا و قیمت میز سلف سرویس، از ۶۰ هزار تومان و بالاتر است. البته در این میان حساب هتل‌های مشهور جداست!

نودیها: یکی از سنت‌های پسندیده در ماه مبارک رمضان، سنت افطاری‌دادن است. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: کسی که مؤمنی را افطار دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود و کسی که دو مؤمن را افطار دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت کند

بنابراین در روایات بسیار به اطعام مؤمنان تأکید شده و یکی از مهمترین حکمت‌های ماه مبارک رمضان و روزه داری نیز تزکیه، تألیف قلوب، صله رحم و با خبر شدن از حال یکدیگر از این طریق است.

سنت حسنه افطاری دادن سال‌هاست در کشور ما اجرا می‌شود اما متاسفانه چندصباحی است این سنت میان قشر مرفه جامعه رنگ و بوی تجملاتی به خود گرفته و با ریخت و پاش فراوان برگزار می‌شود.

به طور مثال عده‌ای در مکان‌های شیک و تجملی مثل تالارهای آنچنانی مهمانی‌های افطاری خود را برگزار می‌کنند غافل از اینکه کمی آن طرف‌تر در شهرشان هستند خانواده‌هایی که حتی قدرت تهیه خوراک ندارند. درحالی که می‌توان بهترین افطاری‌ها را به صورت ساده در منازل یا مساجد که از قدیم‌الایام چنین رسمی را دنبال می‌کردند، برگزار کرد.

اطعام و افطار در ماه مبارک رمضان سنتی است که ساده و بی پیرایه می‌تواند در مساجد و محافل عمومی برگزار شود و این امر در برابر افطاری‌های مسرفانه که به منظور راحتی بیشتر، احتمالاً بدون قصد قربت همراه با رقابت و چشم و هم‌چشمی بدون توجه به وضعیت فقرا و مستمندان صورت می‌گیرد، قرار دارد.

*نرخ افطاری در تالارهای تهران

به منظور بررسی نرخ‌های افطاری‌ در تالارهای پذیرایی تهران گشتی در بین برخی تالارها از شمال تا جنوب و شرق تا غرب زدیم و حدود قیمت‌ها را بدین شرح تهیه کردیم.

در حال حاضر نرخ بسته کامل افطاری به همراه یک نوع غذا در غرب و شمال غرب تهران از ورودی تالار نفری ۲۵ هزار تومان به بالا و قیمت میز سلف سرویس، از ۶۰ هزار تومان و بالاتر است.

البته در این میان حساب هتل‌های مشهور جداست که افطار آن‌ها هر نفر بیش از ۱۵۰ هزار تومان هزینه در بر دارد!

ارائه خدمات بیشتر نظیر گل‌آرایی، صحنه‌آرایی، مداحی، حضور هنرمندان، هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها در مراسم و … مستلزم افزایش هزینه است و نرخ ورودیه را به طرز وحشتناکی بالا می‌برد.

این در حالی است که نرخ افطار (نان ـ پنیر ـ‌خرما ـ سبزی و یک نوع سوپ یا آش) در جنوب تهران از ۶۵۰۰ تومان شروع می‌شود.

همین منوی افطار در صورتی که در مساجد ـ از جمله مسجد دانشگاه تهران ـ برگزار شود، مبلغی حدود ۵۰۰۰ تومان هزینه در بر دارد.

*تأکید رهبر انقلاب بر افطاری ساده

رهبر انقلاب از سال‌ها قبل اشاره کردند که یکی از راه‌های اجرای سنت‌ پسندیده افطاری دادن برپایی مراسم افطار مثل بسیاری از کشورهای اسلامی در مساجد است، در این صورت حتی خانواده محرومان به این افطاری‌ها دعوت می‌شوند و تحت پوشش افطار قرار می‌گیرند. متأسفانه بقایای منجمد انجام ندادن چنین حرکت‌هایی از رژیم گذشته باقی مانده و امروز شاهد هستیم که بسیاری افراد به صورت تجملی چنین مراسم‌ پسندیده‌ای را در تالارهای بزرگ تنها برای خویشاوندان و دوستانشان برگزار می‌کنند و این مراسم‌ها به جز مصرف گرایی چیزی را ترویج نمی‌کند.

* افطاری تجملاتی با فلسفه روزه‌داری مغایر است

حجت‌الاسلام رحمانپور، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) اقدسیه تهران با تأکید بر اهمیت چنین رسومی می‌گوید: یکی از مسائل مهم هم این است که در ماه مبارک رمضان افطاری ساده باشد وگرنه چنین چیزی با فلسفه روزه‌داری منافات پیدا می‌کند نه اینکه سفره‌های پرزرق و برق بیاندازیم! ضمن اینکه معده خانه همه بیماری‌ها است و کم‌خوری رأس همه داروها، از این جهت هم اگر به سلامتی خود می‌اندیشیم باید میزان خوراکمان در ماه مبارک رمضان از همیشه کمتر باشد.

وی ادامه می‌دهد: نام مسجد بار معنوی خاصی دارد، خود این نام کمک می‌کند که انسان بیشتر به افطاری میل پیدا کند. متأسفانه یکی از مشکلات ما در بین مردم مدگرایی و تجمل‌گرایی است، ما اگر بخواهیم در تالار افطاری ساده دهیم شاید بیشتر مورد طعنه مردم قرار بگیریم ولی در مسجد کمتر این حرف و حدیث‌ها وجود دارد. ضمن اینکه امکان حضور ضعفا و فقرا در مسجد فراهم است.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 22

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دلنوشته بسیجی مدافع حرم در صفحه آقای بازیگر

س ژوئن 21 , 2016
بازیگر مرد کشورمان دلنوشته بسیجی مدافع حرم یگان ویژه فاتحین را در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر کرد.  نودیها:دانیال عبادی بازیگر کشورمان با انتشار تصویر زیر در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: هى خانم هى آقاى قضاوت…!! قضاوت نه کار منِ، نه تو و نه هیچ کسِ دیگه اى یعنى اصلا صلاحیتش […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...