از نظر طب سنتی آیا ادویه ها بی خطر هستند؟!

اشتراک گذاری :

نودیها:در طب سنتی ایران حکما، دواها(ادویه) را به پنج گروه تقسیم می کردند:

گروه اول گروه معتدل در کیفیات هستند(منظور کیفیات سردی و گرمی و تری و خشکی است) این گروه وقتی مصرف شوند و حتی در مصرفشان زیاده روی هم شود، تاثیری در کیفیت بدن ندارند و مزاج آن را تغییر نمی دهند، در قوه بدن نیز تغییری ایجاد نمی کنند و فعلی از افعال بدن را نیز مختل نمی کنند.

گروه دوم(درجه ۱) بدن را به خارج از اعتدال می برند ولی بسیار کم. مقدار کم این دوا نمی تواند افعال بدن را مختل و یا ناقص کند و احداث کیفیتی غالب یا زاید در بدن نمی کند.

گروه سوم(درجه۲) مقدار کم این دوا نمی تواند کیفیت بدن را تغییر دهد ولی مقدار زیاد آن و تکرار مصرف آن مزاج را تغییر می دهد ولی ضرر نمی رساند.

گروه چهارم(درجه ۳) مقادیر زیاد و مکرر استفاده از این دوا می تواند سبب فساد و ضرر شود ولی مهلک نیست.

گروه پنجم(درجه ۴) ضرر بسیار و عظیم در قوای بدن ایجاد می کند و مهلک است.

با توجه به این درجات و اینکه چهار کیفیت در هر دوا جداگانه درجه بندی می شود، پس سزاوار است انتخاب هر دوا برای هر بیماری و مدت مصرف آن توسط پزشک متخصص طب سنتی تعیین شود تا سبب بروز مشکل و عوارض ناخواسته نگردد.

دکتر محبوبه ابریشم‌کار ( متخصص طب ایرانی)

انجمن طب سنتی ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 81

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود صوت کامل سخنرانی سردار حاج سعید قاسمی در یادواره شهدای شهرک شاهد بجنورد/ ۲۵ مرداد ۹۷

ش آگوست 18 , 2018
  دیدن همه پستهای حاج سعید قاسمی – فیلم و صوت و… کلیک کنید. دانلود صوت کامل سخنرانی سردار حاج سعید قاسمی در یادواره شهدای شهرک شاهد بجنورد/ ۲۵ مرداد ۹۷ دانلود انصارکلیپ برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 81

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...