استاد حسین علیزاده : کلید «روحانی» نتوانست مشکل موسیقی را حل کن

اشتراک گذاری :
http://duya.navadiha.ir/uploads/13930512000426-PhotoA.jpg

نودیها :  نشست خبری کنسرت گروه هم‌آوایان با حضور حسین علیزاده،‌محمد معتمدی، علی بوستان و محمدحسین توتونچیان صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

محمدحسین توتونچیان در ابتدای این نشست ضمن اشاره به کنسرت پیش روی حسین علیزاده و گروه هم‌آوایان گفت:‌ کنسرت گروه هم‌آوایان و حسین علیزاده ۷ تا ۸ دی ماه در برج میلاد برگزار می‌شود و در ادامه تور این کنسرت در چند شهر ایران برگزار خواهد شد که گروه هم‌آوایان ۱۰ و ۱۱ دی در شیراز، ۱۴ و ۱۵ دی در همدان، ۱۷ و ۱۸ دی در رشت، ۲۱ و ۲۲ دی در یزد، ۲۴ دی اصفهان، ۲۵ دی شهرکرد و ۲۸ و ۲۹ دی در شرق تبریز برگزار خواهد شد.

روحانی‌ مشکل‌ موسیقی‌ را حل‌ نکرد

حسین علیزاده در ادامه نشست گفت: از چند سال پیش که کنسرت در شهرستان‌ها را برگزار می‌کردیم برخی تعجب می‌کردند ما با تمام مشکلاتی که در راه برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها مواجه هستیم اجراهای متعددی را حتی در شهرستان‌های کوچک برگزار کردیم. متأسفانه کلید آقای روحانی هم نتوانست مشکل موسیقی را حل کند و ما کماکان در برگزاری کنسرت به ویژه در شهرستان‌ها با مشکل مواجهیم.

وی افزود: تعداد جوان‌هایی که با تاریخ و هویتشان از طریق موسیقی ارتباط پیدا کرده‌اند کم نیست و تعداد زیادی از این نوازنده‌های بااستعداد در شهرستان‌ها هستند. این سفرها باعث شد که جوان‌ها را کشف کنیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی هم در جشنواره موسیقی جوان افتاد. ما هیچ وقت نباید از دولت انتظاری داشته باشیم، ملت واژه بزرگی است و باید به آن احترام گذاشت و هیچ وقت لازم نیست دولت برای ما کاری انجام دهد.

قانون هیچ جایگاهی در مسائل موسیقی ایران ندارد

علیزاده ادامه داد: اگر قانون تعیین کند هیچ موسیقی‌دانی قرار نیست از خانه‌اش بیرون بیاید مسئله قانونی است و باید پذیرفت اما قانون هیچ جایگاهی در مسائل موسیقی ایران ندارد و موسیقی با سلایق شخصی صدمات زیادی دیده و می‌بیند. هیچ مقامی اجازه ندارد به هنرمندان موسیقی این مملکت توهین کند. اما با این وجود اهمیت واژه ملت به خوبی احساس می‌شود و بسیاری از شهرستان‌ها هستند که گروه‌های خوبی دارند. خوشبختانه برعکس آن چیزی که در جراید می‌بینیم کم نیستند کسانی که کار خوب می‌کنند من از این سفرها قدردانی می‌کنم و خوشحالم که توانست نتیجه خوبی در بر داشته باشد.

در هیچ جای دنیا با موسیقی چنین رفتاری نمی‌کنند

این آهنگساز و نوازنده برجسته تار در ادامه با اشاره به مشکلاتی که پیرامون وضعیت موسیقی در کشور وجود دارد، گفت: در هیچ جای دنیا با موسیقی چنین رفتاری نمی‌کنند از آنجایی که نباید از دولت انتظار داشته باشیم خودمان را نباید دست کم بگیریم. من حسین علیزاده در بازار تهران به دنیا آمدم و هویت من را کسی نمی‌تواند بگیرد. من با استادانی در حوزه موسیقی کار کرده‌ام که هر کدام میراث موسیقی این مملکت هستند. من از روی خوشحالی این سخن‌ها را عنوان می‌کنم. خوشحالم از اینکه با کمک خود هنرمندان توانستیم به شهرستان‌ها سفر کنیم. ما باید کاری کنیم تا نسل جوانی که با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند رفته رفته شکوفا شوند.

نسل جوان بیشتر در بخش واردات فرهنگ کار کرده‌اند

حسین علیزاده در ادامه در خصوص کنسرت پیش‌رویش نیز گفت: فرهنگ ایران که در دنیا زبانزد است با ادبیات شعر آغشته است. فیلمی پرویز کیمیاوی ساخت که متأسفانه اکران هم نشد در این فیلم نشان داده شد که مردم چقدر با ادبیات ارتباط دارند. در ادبیات و تاریخ کهن ما قدیمی‌ترین هنر ایرانی موسیقی است، موسیقی در واقع تاریخ صوتی ایران است و همواره در بیان مسائل اجتماعی نقش داشته است. طنز هم نقش مهمی به ویژه در بیان کردن مسائل سیاسی داشته است. در حال حاضر هم این زبان طنز در جامعه دیده می‌شود و ما از ملت‌هایی هستیم که طنز در آن جاری است. مردم در گذشته هم با موسیقی‌های ساده و با بیانی طنز به بیان مشکلات اجتماعی می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: موسیقی در ایران، شکل‌های خاصی دارد، نسل جدیدی روی کار آمده که هر کدام آمال و آرزوهایی برای ارتقای موسیقی کشور دارد. مشکل آن‌ها این است که با نسل قبل از خودشان ارتباط برقرار نمی‌کنند و این امانت تاریخی را ارتقا نداده‌اند و بیشتر در بخش واردات فرهنگ کار کرده‌اند؛ اما مثلا آقای فخرالدینی روز گذشته با یکی از رسانه‌ها مصاحبه‌ی جالبی کرده و گفته بود، این موسیقی را نباید «سنتی» بنامیم، بلکه موسیقی ایران «ملی» است.

قالب بحر طویل عیناً تکرار نمی‌شود

علیزاده ادامه داد: بحر طویل اشعاری است که طولانی هستند و اوزان طولانی دارند در عین اینکه قاعده‌ای دارند یکی از فرم‌هایی هستند که در ادبیات و موسیقی ایران نقش مهمی داشتند. بحر طویل یکی از فرم‌های ادبی و موسیقایی ایران است که می‌توانیم از امکانات فراوان آن استفاده کنیم. من با سیروس جمالی این موضوع را مطرح کردم و گفتم یک مضمون عاشقانه و جدی برای این قالب می‌خواهم و ایشان هم در زمانی کوتاه شعر را گفت. البته این نکته را باید بگویم که این قالب عیناً تکرار نمی‌شود و با امضا و فکر من و کمک بقیه اجرا می‌شود.

علیرضا قربانی اولویت دیگری داشت

وی در خصوص دلیل جابه‌جایی خواننده این کسرت که پیش از این قرار بود علیرضا قربانی حضور داشته باشد نیز گفت: ایران ۶ ماه از نظر موسیقی تعطیل است و وقتی شرایط اجرای کنسرت فراهم می‌شود طبیعی است که تعداد کنسرت در تهران و شهرستان‌ها زیاد شود. به هر صورت دوستان هم بر همین اساس سرشان شلوغ می‌شود.

علیزاده در ادامه ضمن بیان خاطره‌ای از سریال دلشدگان گفت: من وقتی دلشدگان را می‌ساختم به علی حاتمی گفتم که کاری که من می‌کنم را باید قبول داشته باشد و به وسواس‌های من احترام بگذارد. علی حاتمی هم همه بازیگران را به کلاس ساز فرستاد و همه زحمت کشیدند. از طرفی وقتی قرار است تعهدی برای کاری داشته باشیم باید غرق در آن کار باشیم اگر شما برای حسین علیزاده احترام قائل نیستید علیزاده برای خودش احترام قائل است. هنرمند باید با فکری منزه در یک اثر همکاری کند. من خودم وقتی قرار است کاری را انجام دهم یا اثری را بنویسم، با آدم‌ها کمتر حرف می‌زنم و زیادی غرق کار می‌شوم. اما به هر صورت وقتی با ترافیک برنامه‌ها مواجه شدیم ایشان ترجیح دادند که کارای که اولویت‌شان بود انجام دهند.

عضو خانه موسیقی نیستم

حسین علیزاده در ادامه نشست در خصوص خانه موسیقی و عضویتش در شورای عالی این نهاد گفت: دو سال است که به خانه موسیقی نرفتم خودم را نه عضو خانه موسیقی می‌دانم و نه عضو شورای عالی. علت این موضوع را هم شاید بتوان در نامه‌هایی که منتقدان خانه موسیقی منتشر کردند یافت. من ترجیح دادم با این شرایطی که وجود داشت حضور نداشته باشم. دلیل سکوتم هم در تمام این مدت به خاطر این بوده که دوست نداشتم مخالفانم را در خانه موسیقی در موضع ضعف ببینم. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که شخصی مثل آقای نوربخش علاوه بر این‌که مدیرعامل خانه موسیقی است، یک خواننده است و روی صحنه می‌رود. من وقتی در شورای عالی مسئله‌ای پیرامون ردیف آقای پیرنیاکان پیش آمد در آنجا بودم. چندی پیش همراه با هومان اسعدی درباره جشنواره جوان صحبت می‌کردیم و ایشان گفتند که آقای طلایی بنا به دلایلی حضور ندارد و من می‌خواهم از آقای پیرنیاکان برای حضور در شورا دعوت کنیم.

خانه موسیقی را ترک کردم

وی افزود: من به هومان اسعدی گفتم با مشکلاتی که خانه موسیقی دارد هر کدام از اعضای موسیقی را به جشنواره موسیقی جوان بیاوریم، بحث‌برانگیز می‌شود اما هومان اسعدی مجابم کرد که ایشان حضور داشته باشند. من خانه موسیقی را ترک کردم خانه موسیقی خانه‌ای بود که ما تشکیلش دادیم اما حالا وقتی می‌بینم بسیاری از تصمیم‌گیرندگان خانه موسیقی خودشان در شوراهای ممیزی ارشاد هستند نمی‌توانم این موضوع را درک کنم.

هیچ مسئله شخصی با خانه موسیقی ندارم

علیزاده ادامه داد: من خانه موسیقی را ترک کردم. بگذارید بازتر بگویم؛ وقتی در کشور ما همه‌چیز خیلی دولتی است، باید یک واحد صنفی برای موسیقی وجود داشته باشد که اعضایش افرادی باشند که با استقلال فکری کار کنند، اما من هیچ‌وقت برای عضویت در شورای عالی خانه موسیقی داوطلب نشدم. آن‌ها یک روز به من زنگ زدند و گفتند که رأی‌گیری کرده‌اند و بر مبنای آن، من دبیر شورای عالی هستم. اما آیا تا به حال یک خط از من به عنوان دبیر شورای عالی خانه موسیقی خوانده‌اید؟ البته این نکته را باید بگویم که من هیچ مسئله شخصی با خانه موسیقی ندارم.

قرار نیست از دولت پول بگیریم

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: برای من البته افتخاری است که عضو شورای خانه موسیقی باشم اما تا به امروز هیچ ارتباطی با خانه موسیقی نداشتم وقتی نهادی می‌خواهد مستقل باشد باید بر مواضعش پافشاری کند. خوب یادم است در گذشته یک روز آقای مرادخانی شب عید به خانه موسیقی آمدند و می‌خواستند به عنوان عیدی به ما سکه بدهند؛ من در همان زمان به ایشان گفتم که ما نباید از شما این هدیه را بگیریم و ما قرار نیست از دولت پول بگیریم. اگر اعضا حق عضویتشان را بپردازند خانه موسیقی می‌تواند مسائل خودش را پیش ببرد. این چه واحد صنفی است که منتظر است وزیر مشکلش را حل کند مشکل خانه موسیقی باید در خانه موسیقی حل شود.

سالن‌های ما در ایران قیمتشان ازسالن‌های اروپایی بالاتر است

حسین علیزاده در ادامه این نشست گفت: ما پیش از انقلاب برنامه‌هایی را برای دانشجویان داشتیم و بنا داریم از این پس با این پیشنهاد که خبرنگاران امروز ارائه کردند اجراهایی را مختص دانشجویانی که تمکن مالی بالایی برای خرید بلیط ندارند اختصاص دهیم. متأسفانه هزینه‌های برگزاری کنسرت در ایران بسیار بالاست و سالن‌های ما در ایران قیمتشان در سالن‌های اروپایی بالاتر است.

کار کردن کنار استاد علیزاده جرأت و جسارت بیشتری به من می‌دهد

محمد معتمدی نیز  در این نشست  گفت: من استاد علیزاده را ۱۴ سال پیش در بانک تجارت شعبه توانیر از نزدیک دیدم و هرچه کلانجار رفتم که به ایشان سلام کنم، نتوانستم و خجالت کشیدم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم بتوانم روزی با حسین علیزاده کار کنم و حتی با او روی سن بروم. سرانجام وقتی اولین کنسرت را دو سال پیش در برج میلاد با ایشان روی صحنه بردم، دائم خاطره بانک تجارت مقابل چشمانم بود.

این هنرمند عرصه آواز ایرانی درباره کنسرت «بحر طویل» نیز توضیح داد: «بحر طویل» را من در تعزیه هم شنیده‌ام که نه‌تنها جنبه طنز نداشت بلکه بسیار جدی و حماسی بود. به هر حال، این تجربه برای من بسیار شیرین و لذت‌بخش است. کار کردن کنار استاد علیزاده جرأت و جسارت بیشتری به من می‌دهد.

معتمدی درباره قیمت بلیت‌های این اجرا هم گفت: بخش زیادی از قیمت بلیت کنسرت فقط مربوط به هزینه‌هاست و هیچ ربطی به هنرمند ندارد. اگر گروه هم‌آوایان تصمیم بگیرد، کنسرت رایگان هم برگزار کند. ۷۰ درصد بهای بلیت باید توسط مخاطب پرداخت شود، زیرا تنها هزینه این است که صندلی فراهم شود و هنرمند بتواند روی آن اجرا برگزار کند.

موسیقی در ۳۶۵ سال نمی‌تواند فقط ۱۰ روزش محترم باشد

حسین علیزاده در پایان این نشست ضمن اشاره به جشنواره موسیقی فجر گفت: اگر قرار است ما تنها ۱۰ روز به موسیقی احترام بگذاریم من این ۱۰ روز را نمی‌توانم به رسمیت بشناسم. موسیقی در ۳۶۵ سال نمی‌تواند فقط ۱۰ روزش محترم باشد و همه امکانات و بودجه به آن اختصاص داده شود اما پس از این ۱۰ روز هر کس که دلش خواست می‌تواند به موسیقی توهین کند. حرمت موسیقی نباید به ۱۰ روز جشنواره خلاصه شود به همین دلیل هم در جشنواره شرکت نمی‌کنم.

تخفیف ۱۰ درصدی به دانشجویان

توتونچیان نیز در بخش پایانی سخنانش اضافه کرد: با تمایلی که من از جناب علیزاده دیده‌ام و احساس می‌کنم که وظیفه‌ای بر من حاکم است، نه‌تنها در تهران، بلکه در کل تور شهرستان‌ها برای دانشجویان موسیقی ۱۰ درصد تخفیف در نظر خواهم گرفت.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ثبت نام آیت‌الله میرباقری برای کاندیدای مجلس خبرگان رهبری

پ دسامبر 24 , 2015
نودیها :  نماینده آیت‌الله محمدمهدی میرباقری برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ستاد انتخابات قم حضور یافت.   وی رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و از نظریه‌پردازان در باب نسبت بین علم و دین است و رویکردی نو در پایگاه وعظ و دلالت‌های زبانی، جهت‌داری علوم از منظر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...