اسرار شکل «صورت» و «دُم» حیوانات در بیان امام صادق(ع)

اشتراک گذاری :

نودیها:جهان آفرینش با تمام وسعتی که دارد همراه با رمز و رازهایی است که ابعاد مختلف آن تاکنون برای نسل انسان‌ها کشف نشده است، از سوی دیگر انسان‌ها نیز هراندازه به دستاوردهای علمی جدیدی دست می‌یابند، برخی از اسرار شگفت طبیعت را کشف می‌کنند، اما با این حال اذعان دارند که هنوز بسیاری از رموز آفرینش پنهان مانده است.

اما خداوند متعال به‌عنوان خالق تمام عوالم غیب و شهود، در قرآن به‌صورت‌های مختلف از مخلوقات خود یاد کرده و انسان‌ها را دعوت به تعقل و تفکر در این مخلوقات کرده است تا جایی که در آیه‎ای از قرآن برای اینکه گروهی از افراد (اصحاب غاشیه) را انذار دهد، به فهم کیفیت آفرینش شتر دعوت می‌کند و می‌فرماید «أَ فَلایَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَت؛ ‏آیا به شتر نمى‌‏نگرند که چگونه آفریده شده؟

بنابراین خداوند متعال در آیات قرآن از دسته‌جات مختلف مخلوقات خود به‌بهانه‌های مخلف یاد کرده است که یکی از این دسته‌جات، مربوط به حیوانات است؛ اما اهل‌بیت (علیهم ‎السلام) به‌عنوان عالمانِ به علوم الهی و معارف قرآن گاهی برخی از حکمت‌های موجود در طبیعت را برای مردم باز کردند که از جمله آنها اسرار شکل صورت، دهان و دم چهارپایان است که امام صادق (علیه السلام) آن را برای مفضّل تبیین کردند. این روایت در کتاب مشهور «توحید مفضل» به این شکل آمده است:

«اى مفضّل! در چگونگى ترکیب اعضاى صورت چهارپا بیندیش. چشمانش در پیش نهاده شده تا مقابلش را خوب نگاه کند، به دیواره‏ا نخورد و در چاله‌‏اى نیفتد. شکاف دهانش در زیر است و اگر شکاف دهانش همانند انسان در روى چانه مى‌‏بود، نمى‏‌توانست که از روى زمین چیزى بخورد. نمى‌‏بینى که انسان با دهانش چیزى برنمى‏‌گیرد بلکه با دست در دهان مى‌‏گذارد؟ این امر نشانه تکریم و بزرگداشت انسان در میان سایر خورنده‌‏هاست. از آنجا که چهارپا دستى مناسب براى خوردن گیاه و سبزه ندارد شکاف و بریدگى دهان در زیر آفریده شده تا گیاه را [به‌راحتى‏] به دهان گیرد و بخورد، نیز پوزه‌‏هاى دراز به آنها داده شده که گیاه دور و نزدیک را بخورند.

در دُم و حکمت‌ها و فواید آن بنگر: ۱ــ در حکم پوششى است که شرمگاه‌هاى حیوان را مى‏‌پوشاند. ۲ــ میان دبر و شکم حیوان آلودگی‌هایى است که مگسان و پشه‏‌ها به‌روى آن گرد مى‌‏آیند. دم حیوان مانند پشه‌پرانى است که مگس‌ها و پشه‏‌ها را با آن مى‌‏پراند. ۳ــ حیوان با حرکت دادن دم به‌سمت چپ و راست استراحت مى‏‌کند و این زمانى است که بر چهار پا ایستاده و سنگینى بدن بر دو دست آن است در نتیجه‏ حیوان با حرکت دادن دم احساس راحتى مى‏‌کند.

دُم حیوان سودهاى فراوان دیگر نیز دارد که اندیشه انسان قادر به درک همه آنها نیست ولى گاه به‌وقت حاجت، برخى از آنها معلوم مى‌‏شود، از جمله: گاه که حیوان در گل مى‏‌ماند و هیچ دستگیرى براى خلاصى او نیست دم آن، دستگیره خوبى براى بلند کردن و بیرون نمودن حیوان است. در موى دم حیوان نیز سودهاى فراوانى براى مردم نهاده شده است که از آن در رفع بسیارى از نیازها بهره‌‏ها مى‌‏گیرند.

حیوان بر چهار پا مى‏‌ایستد در نتیجه پشت آن صاف و براى سوار شدن مناسب است. نیز شرمگاه آن در جاى ظاهرى است که حیوان نر به‌راحتى قادر به جفت‌گیرى باشد و اگر مانند فرج زنان بود حیوان نر قادر به این کار نبود. نمى‏‌بینى که حیوان قادر نیست که مانند مردان از روبه‌رو جفت‌گیرى کند؟».

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 46

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اصلاح‌طلبان چگونه محسن هاشمی را حذف کردند؟/ انتخاب دموکراتیک با چاشنی فشار از بالا

چ جولای 19 , 2017
نودیها:ساختار به اصطلاح دموکراتیک انتخاب شهردار تهران به جایی رسیده که برخی از کاندیداهای مطرح شهرداری تهران از جمله محسن هاشمی پیش از اعلام رای گیری درباره کاندیداها انصراف داده‌اند. برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب اعلام کردند که محسن هاشمی در جلسه امروز منتخبان شورای شهر پنجم تهران با وجود برخی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...