اقتصاد خانواده: چگونه ۸ زندگیمان را از گرو ۹ درآوریم؟

اشتراک گذاری :

 

هرکس که ازدواج کند و وارد زندگی متاهلی شود، خیلی زود درمی‌یابد ‌ مدیریت اقتصاد خانواده چه امر دشواری است و ‌باید چه نکات ظریف و دقیقی را بخوبی رعایت کند‌ تا بتواند از عهده امور مالی برآید.

حتی اگر شما درآمدی بالا داشته باشید، بازهم باید توجه خود را به مخارج ریز و درشت زندگی معطوف کنید زیرا خرج‌های غیرضروری و ناصحیح باعث می‌شود نتوانید به امور اصلی زندگی برسید و اگر موردی اورژانسی مانند مخارج بیمارستان یا خرابی خانه یا وسایل لازم پیش بیاید، آهی در بساط نداشته باشید و به این ترتیب، روزگارتان را با اضطراب بگذرانید.

نبود مدیریت صحیح مالی، خانواده را به سمت گرفتن انواع وام‌ها و در نهایت ورشکستگی می‌کشاند. اغتشاش امور مالی می‌تواند مشکلاتی جدی برای خانواده همراه بیاورد. با این حال، مدیریت پول در خانواده، کار چندان دشواری نیست و باتوجه به میزان درآمد و تعیین دخل و خرج صحیح، این بخش از زندگی هم می‌تواند مسیری درست را طی کند. پس به این نکات توجه کنید:

• حساب دخل و خرج تان را داشته باشید

در خانواده شما چند نفر کار می‌کنند و چه مبلغی را به‌عنوان در آمد و بودجه می‌آورند؟ تعیین کنید که مبلغ ورودی ماهانه به خانواده‌تان چه اندازه است؟ حال سراغ مخارج زندگی بروید. برای چه چیزهایی قطعا باید پول خرج کنید؟ خوراک، پوشاک، سلامت، تحصیل بچه‌ها، قبوض آب و برق و تلفن و…، و دیگر موارد ضروری باید در صدر فهرست مخارج‌تان قرارگیرد و مواردی مانند مخارج برای سرگرمی‌ها و تفریحات اعضای خانواده و امثال اینها، به درجات بعدی تعلق خواهد داشت. بودجه اصلی خانواده را به مخارج ضروری تقسیم کنید. اگر همچنان مبلغی از آن باقی ماند، می‌توانید تا اندازه‌ای محدود‌ و نه بی‌حد و مرز، سراغ سرگرمی‌ها بروید.

• وام مصرفی را وارد زندگی نکنید

همه ما با وام آشنا هستیم؛ وام‌ها می‌تواند خوب و سازنده یا بد و مخرب باشد. وامی که خرج خرید مسکن شود، هرچند هم سنگین باشد، در درازمدت به ملکی به مراتب ارزنده‌تر از مبلغ وام تبدیل خواهد شد. خریدن طلا و جواهرات به صورت قسطی هم ایرادی ندارد، زیرا ارزش این اموال محفوظ خواهد بود؛ اما وامی که برای خرید وسیله‌ای که مورد مصرف‌تان استفاده می‌شود، کاملا مغایر با اصول اقتصادی است.

فرض کنید ماشین ظرفشویی برای آشپزخانه خریده‌اید که به‌طور معمول حدود پنج سال برایتان کار می‌کند و شما پرداخت آن را در اقساط دوساله پخش کرده‌اید. هنگامی که قسط ماشین ظرفشویی تمام شود، دو سال از عمر مفید این وسیله هم گذشته است و کم‌کم باید به فکر ماشین دیگری باشید. بعضی‌ افراد، پوشاک را هم به صورت قسطی می‌خرند؛ این در حالی است که عمر پوشاک به‌مراتب کوتاه‌تر است و با تمام شدن هر دوره قسط، باید سراغ خریدن لباس قسطی دیگر بروند. تا حد امکان‌ سعی کنید از خریدن وسایل مصرفی به‌صورت قسطی بپرهیزید و به جای آن، طی چند ماه کمی پول برای خرید وسایل مورد نیاز کنار بگذارید.

• اسرار مالی نداشته باشید

بعضی از زن و شوهرها، پنهان کردن داشته‌هایشان از همسر را کاری درست می‌دانند و این در حالی است که معمولا این شیوه راه به جایی نمی‌برد. اگر همسر خود را فردی عاقل و قابل اعتماد می‌دانید، درآمد و مقدار مخارج شخصی‌تان را با او در میان بگذارید تا بهتر بتوانید برنامه‌ریزی کنید. این آگاهی دونفره به شما انگیزه بیشتری برای پس اندازکردن می‌بخشد.

• مخارج‌تان را محدود به درآمدتان کنید

هیچ اهمیتی ندارد که همسایه‌تان فلان ماشین مدل بالا را خریده یا بچه‌هایش هر روز یک مدل کفش و کیف دارند. شما باید مخارج زندگی‌تان را در ظرف درآمدتان بگنجانید. این را در خانواده نهادینه کنید که پول تنها یک وسیله است و به خودی خود، خوشبختی نمی‌آورد. ماشین مدل بالا، مایه خوشحالی و احترام و افتخار نیست و الزاما بچه‌هایی که در رفاه بزرگ می‌شوند به موفقیت دست نخواهند یافت. شما باید خوشبختی را در بخش‌هایی دیگر از زندگی جستجو کنید.

• پس‌انداز را جدی بگیرید

هر خانواده‌ای قطعا به مبلغی احتیاج دارد که برای مخارج غیرمترقبه داشته باشد. ماشین خراب می‌شود، ناراحتی‌های جسمی پیش می‌آید، به ناگاه با موردی برای خرید مواجه می‌شوید و امثال اینها که پیش‌بینی نمی‌کنید، اما در هر صورت احتمال وقوع‌شان می‌رود. وجود این مبلغ برای افراد کهنسال ضروری‌تر است، زیرا انواع مریضی‌ها افراد پیر را رها نمی‌کند. داشتن مبلغی به‌عنوان پس‌انداز، مایه آرامش شما خواهد بود

 

منبع: جام جم آنلاین

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کودکان از پدران چه می‌خواهند؟ - پدر بودن را بیاموزیم

چ مه 6 , 2015
بیشتر ما فکر می‌کنیم که خوبیم و این دیگران هستند که بدی می‌کنند. ما بلدیم و آنها نابلد، ما صبوریم و آنها بی‌تحمل و ما واردیم و آنها ناوارد. اما اگر بخواهیم کمی هم از زوایه چشم دیگران ببینیم، چه می‌شود؟ ما خواستیم پدرها را کمی از زاویه چشم بچه‌ها […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...