الگوبرداری از شیوه مبارزاتی امام هادی(ع)

اشتراک گذاری :

نودیها:رهبر انقلاب ضمن اشاره به برخی رفتارهای سیاسی مبارزاتی امام هادی(ع) گفت: در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی(ع) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله اینها پیام امامت را به سر تا سر دنیای اسلام برساند.

 مطالعه روی ابعاد مختلف زندگی ائمه(ع) ضمن اینکه در معرفت و ایمانیات اثر بسیار مثبت می‌گذارد، باعث اصلاح و ارتقای نگرش ما نسبت به این بزرگواران نیز می‌شود. به این صورت که تاکنون آنچه از ائمه(ع) به شیعیان رسیده، اکثراً محدود به مباحث فقهی و اخلاقی ایشان بوده است در حالی که توجه به بُعد سیاسی و اجتماعی امامان معصوم(ع) و نحوه برخورد ایشان با حاکمان ظالم زمانه می‌تواند راهکارهای مناسبی را در اختیار زمامداران جامعه در اداره هرچه بهتر جامعه و نیز سایر مسلمانان در راستای نحوه برخورد با شبهات و معضلات اجتماعی و سیاسی بدهد.

از این رو توجه به زندگی سیاسی و اجتماعی و مبارزاتی امام هادی(ع) که اکنون در سالروز ولادت یشان قرار داریم، می‌تواند مورد توجه مسلمانان و شیعیان عالم در برخورد با حاکمان ظالم زمانه قرار بگیرد؛ زیرا مسلمانان جهان بالاتفاق نظر بر این دارند که علوم اهل‌بیت(ع) و به دنبال آن برخوردها و رفتارهای ایشان متصل به وحی و علم نبوی(ص) است.

حال به مناسبت سالروز ولادت امام هادی(ع) به بخشی از سیره سیاسی و اجتماعی ایشان بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنیم.

«این بزرگوار در سال ۲۱۲ هـ ق ولادت یافت، در زمان متوکل عباسی زیر فشار قرار گرفت و پس از متوکل چند خلیفه بی‏‎بنیاد دیگر مرتب امام را زیر فشارهای سیاسی قرار می‏‏‎دادند.
در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی علیه‎السلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله اینها پیام امامت را به سر تا سر دنیای اسلام با نامه‌نگاری و … برساند. این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه اقطار دنیا همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی علیه‎السلام همه این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خون‌ریز همین شش خلیفه و علی‌رغم آن‌ها انجام داده است. دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تار و مار می‌کرد، اما این عده چون شبکه قوی‌ای به وجود آورده بودند.

زندگی امام هادی علیه‎السلام یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، چه در دوران متوکل و چه در دوران‌های بعد از متوکل. امام ۲۰ سال از این مدت را در سامرا زیر نظر و در حال تبعید و فشار بوده، اما بار امامت به امام بعد رسیده است. مرگ در جوانی، جهاد در سراپای عمر، کوشش در راه خدا، بی قید و شرط، نهراسیدن از مشکلات، نترسیدن از قدرتها و قدرتمندها، وقار و سکینه‌ در راه خدا، عبودیت و خضوع در مقابل خدا از خصوصیات این امام بزرگوار است مانند امامان دیگر».

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

واکنش بی‌ادبانه الجبیر به سخنان ظریف

چ سپتامبر 6 , 2017
نودیها:اظهارات “محمد جواد ظریف” وزیر خارجه ایران درباره بهبود روابط با ریاض، با واکنش بی ادبانه همتای سعودی همراه شده است. خبرگزاری رویترز (Reuters) در این باره نوشت: عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه گفت، اظهارات مطرح شده از سوی ایران درباره بهبود احتمالی روابط با پادشاهی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...