انجام خالکوبی، روشی غیرمنطقی برای شکایت از روزگار

اشتراک گذاری :

مجله نودیها:در روزگار‌های خیلی دور برخی از افراد خاص در برخی کشور‌ها از نقش و نگار‌های مختلف با رنگ‌ها و جوهر‌های رنگی برای زیبا شدن ظاهر و یا نشان دادن اینکه از کدام خانواده هستند خطوطی را بر روی خود ترسیم می‌کردند، اما همین طرح‌های درهم و برهم و گا‌ها خوش رنگ و لعاب باعث شد، بسیاری از افراد کشور‌های دیگر نیز به سمت این رفتار تقلیدگرایانه رفته و شبیه همان‌ طرح‌ها را روی بدن خود طراحی کنند.

خودنمایی نه چندان زیبایی که از کشور‌های آفریقایی شیوع پیدا کرد و رفته رفته به یک عادت ناپسند تبدیل شد، نقش‌های درهم و برهمی که پس از رسیدن به کشورمان فقط بر روی دست و پای یکسری افراد خاص مثل: یاغی ها، اراذل و اوباش و یا برخی زندانی‌ها برای بزرگ نمایی شخصیت خود دیده می‌شد، نقوشی که اصلا نگاه مثبتی نسبت به آن‌ها در یک بازه‌ زمانی وجود نداشت، اشکال بی معنا و مفهموم و درهم و برهمی که به یکباره تبدیل به مد شد تا حدی که برخی سلبرتی‌ها و یا ورزشکاران خواسته یا ناخواسته این رفتار‌ها را در جامعه تبلیغ کردند و این موضوع پس از سال‌ها کش و قوس‌ فراوان دوباره در همه کشور جان گرفت.

رفتار زشت و موهنی که پس از سال‌ها با تغییر ظاهری از اشکال بی معنی و مفهوم به شکل نقوش بامعنا درآمد، شکل و شمایل‌هایی که با نام خالکوبی وارد شد و تا به امروز با این نام در جامعه جولان می‌دهد. به طورکلی انجام این کار به قدری در جامعه افزایش پیدا کرده که خیلی از افراد که اغلب آن‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند به سمت و سوی انجام آن کشیده شده‌اند.

سن انجام اعمال خالکوبی رو به کاهش است

خالکوبی واژه به ظاهر زیبایی که با استقبال، نامش پس از سال‌ها در دست تغییر قرار گرفت و از خالکوبی به تاتو (تتو) تغییر کرد، عمل وسوسه انگیزی که در میان جوانان شیوع و شدت بسیاری پیدا کرده است، به گونه‌ای که به تازگی سن انجام این رفتار ناپسند روز به روز در حال کاهش است و بسیاری از نوجوانان کم سن و سال جامعه به سمت این رفتار تقلیدگرایانه می‌روند.

 

تحقیقات  نشان می‌دهد، بیش از ۶۰ درصد افرادی که خالکوبی انجام می‌دهند پس از ۵ ماه از کار خود پشیمان شده و سعی در رفع آن دارند، اما زمانی که این رنگ‌ها و جوهر‌ها به رنگدانه‌های پوستی تزریق می‌شود به این راحتی‌ها قابل رفع نیست و تا مدت‌ها بعد می‌توانند بیماری سختی را برای افراد به ارمغان  بیاورند.

 

بیماری های صعب العلاج در کمین خالکوبی کنندگان

اللهیار طاهری متخصص پوست، مو و زیبایی، درباره انجام خالکوبی گفت: وارد کردن هر نوع رنگ و جوهر به داخل پوست می‌تواند مشکلاتی را برای افراد داشته باشد. مشکلاتی از قبیل سرطان، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های پوستی، هپاتیت و ایدز از جمله بیماری‌هایی است که خالکوبی برای افراد به ارمغان می‌آورد.

طاهری ادامه داد: همان طور که تمامی افراد جامعه می‌دانند انجام این ناهنجاری مدرن ۶۰ درصد افراد را طی ۶ ماه از اقدام خود پشیمان می‌کند، این یعنی کوبیدن این نقش و نگار‌های درهم و برهم گذرا است و اگر چنین عملی انجام شود می‌تواند در آینده نه چندان دور افراد را پشیمان کند که این پشیمانی‌ها هم سودی ندارد.

 

او در ادامه گفت: برخی از رنگ‌های مخصوص خالکوبی تاثیر منفی تری بر روی پوست افراد می‌گذارند، مثلا در برخی از رنگ‌ها فلزات سنگین تری از قبیل: کبالت، سلنیوم، کروم، باریم، کادمیوم، قلع، سرب، آرسنیک، جیوه، روی، محلول مس و نیکل برای نگهداری رنگ‌ بر روی پوست استفاده می‌شود.

طاهری در ادامه تصریح کرد: رنگ‌های با تناژ سبز دارای بالاترین سطوح فلزات غیر سازگار هستند و رنگ‌هایی مثل آبی و سفید نیز در این محور می‌توانند قرار داشته باشند، به طورمثال: مواد تشکیل دهنده جوهر‌های سبز سرب و مس است، جوهر‌های آبی رنگ دارای کبالت و مس و سفید‌ها نیز حاوی سرب، روی و باریم هستند.

این متخصص پوست و مو درباره خطرات خالکوبی، گفت: در واقع خطر این مواد وارداتی به پوست و بدن می‌تواند حتی در سال‌های بعد خود را نشان دهد که اگر این موضوع اتفاق بیافتد می‌تواند عوارض روحی و روانی نیز برای افراد داشته باشد.

 

آرایشگاه ها مجوز انجام خالکوبی را ندارد 

فهیمه عبداللهی مجد متخصص پوست، مو و زیبایی دانشگاه شهید بهشتی  اظهار کرد: سالن‌های زیبایی که به هیچ عنوان مجوز انجام خالکوبی و تاتو را ندارند و خالکوبی در این اماکن ممنوع است و قطعا در صورت رویت این افراد جزو متخلفان محسوب شده و با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود.

او بیان کرد: اگر بخواهیم آمار حداقلی درباره افراد درگیر با عوارض خالکوبی ارائه دهیم باید بگویم هیچ آماری از این موضوع در سامانه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ثبت نشده است، زیرا این کار یک نوع تخلف است، اما بر اساس تحقیقات ما بالغ بر ۴۰ الی ۵۰ درصد افراد از انجام خالکوبی ضربه می‌خورند. همچنین طی استعلام ما از مراکز پوست سراسر کشور تا به امروز هیچ گونه آمار قطعی از این نوع آسیب‌ها وجود ندارد.

مجد در ادامه تاکید کرد: افراد باید توجه کنند که علاوه بر عوارض خالکوبی در شرایط کنونی خطر ابتلا به کرونا نیز در کمین است.

 

خالکوبی راهی برای شکایت افراد از روزگار!

ژیلا آهنگرزاده روانشناس و روان درمانگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عوارض روانی خالکوبی، گفت: زمانی که ما یک نماد خاصی را روی بدنمان خالکوبی می کنیم ذهنمان هم به همان سمت گرایش پیدا می کند، این یعنی این رفتار زشت می تواند از نظر روانی ذهن افراد را تحت الشعاع قرار دهد.

 او افزود: برخی از افراد خاکوبی را راهی برای شکایت از روزگار می‌دانند، اما یک کودک ۱۲ ساله که تا به امروز هیچ مشکل بحرانی را در زندگی خود لمس نکرده است چه شکایتی می تواند از دنیا داشته باشد. گرایش به انجام خالکوبی یک بیماری روانی محسوب می شود و باید افراد سریعا به متخصص روان درمانگر مراجعه کنند.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 0

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ترفند‌هایی که افراد موفق برای مهار استرس خود انجام می‌دهند

ی ژوئن 6 , 2021
مجله نودیها:انسان‌ها در این دنیا دو دسته هستند:افرادی که معتقدند سرنوشت شان به دست خودشان رقم می‌خورد و دسته دوم که منتظر می‌مانند تا دیگران برای آن‌ها سرنوشت را تعیین کنند. گروه اول بر این باورند که نتیجه زندگی و کار‌ها کم و بیش بر عهده خودشان است و راه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...