انفعال تاریخی وزارت خارجه، هشت ساله می‌شود؟

اشتراک گذاری :

نودیها:تماشای معاونین وزارت خارجه که در حال عکس گرفتن هستند تا حساب اینستاگرام خود را به روز کنند و وزیر خارجه‌ای که جواب تحریم‌های بی‌سابقه علیه مردم ایران را با تایپ کردن کلمات در یک صفحه آبی فیروزه‌ای و فشردن دکمه «توئیت» می‌دهد، تا همین چند سال پیش یک شوخی بی‌مزه بود؛ یک شوخی که حالا چهار سال است تبدیل به واقعیت شده و وزارت امور خارجه دولت یازدهم را تبدیل به ناکارآمدترین وزارت خارجه در طول عمر انقلاب اسلامی کرده است.

حالا دیگر اصلا جای تعجب ندارد که یک روز «سیدعباس عراقچی» را در حال عکس گرفتن از جان کری و هلگا اشمیت ببینیم و روزی دیگر، «حسن قشقاوی» را در حال تنظیم کردن دوربین تلفن همراه برای عکس گرفتن از فدریکا موگرینی. حتی جای تعجب ندارد که بشنویم مواضع رسمی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نه از طریق رسمی بلکه از کانال حساب توئیتر شخصی «محمدجواد ظریف» مخابره می‌شود.

شاید کمی اغراق‌گونه به نظر برسد اما بد نیست برای تذکر و تلنگر هم که شده، تاکید کنیم که وزارت امور خارجه ایران در چهار سال اخیر تبدیل به «وزارت امور اینستاگرام و توئیتر» شده است و منافع ملی هم خیلی راحت فدای لایک و ریتوئیت می‌شوند.

 

دیپلماسی که قرار بود با حضور «ژنرال‌ها» به نقطه قوت ایران در دولت یازدهم تبدیل شود، حالا به چنان ابتذالی کشیده شده که دستاورد مقامات ارشد وزارت امور خارجه کشورمان در مذاکرات بسیار حساس بین‌المللی، به پرت کردن خودکار و عکس یادگاری گرفتن با فلان مقام خارجی تقلیل یافته است.

«سلفی حقارت» هم آخرین دستاورد درخشان یکی از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان است؛ مسئولی که به نمایندگی از مردم ایران قرار است پیگیر منافع ملی کشورمان در عالی‌ترین و حساس‌ترین سطوح جهانی باشد و حالا به دنبال عکس گرفتن با  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

بد نیست آقای ظریف اندکی به عقب باز گردد و دروس دوره دکتری خود در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه دِنوِر را مرور کند. در جایگاهی که حتی نحوه تکان دادن دست نیز معنا و مفهوم مشخصی دارد و «زبان بدن» به عنوان یک فاکتور آموزشی در دستور کار وزارت خارجه‌های جهان قرار دارد، زانو زدن در برابر مقام عالی یک کشور همسایه و عکس گرفتن از وزیر امور خارجه کشور دشمن، معنا و مفهومی جز تحقیر ملی و خودباختگی ندارد.

رئیس جمهور بر طبق سوگندی که خورده و همچنین بر طبق اصول قانون اساسی، موظف به تامین عزت مردم و منافع ملی ایران است. بدیهی‌ترین اقدام در این زمینه، باید عزل و برکناری افرادی باشد که نه تنها شان خود بلکه شان ملت ایران را نیز رعایت نمی‌کنند و مایه «آبروریزی» نام بزرگ ایران در عرصه بین‌المللی هستند.

رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

میوه‌ای که اندوه را از بین می‌برد

س آگوست 8 , 2017
نودیها:امام صادق (ع) در حدیثی به میوه‌ای اشاره می‌کند که اندوه انسان را از بین می‌برد. اهل بیت(ع) به عنوان عالی‌ترین هادیان بشریت پیوسته در شرایط، مکان‌ها و زمان‌های مختلف به ارائه بهترین راهکارها و آموزه‌ها برای مومنان و محبان پرداختند که به راستی توجه به سفارشات آن بزرگواران حتی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...