اگر این نشانه های هشدار دهنده را دارید دچار “اختلال دو قطبی” هستید!

اشتراک گذاری :

نودیها:طبیعی است هر فردی در طول زندگی اش دورانی از شادی و افسردگی را تجربه می کند. ولی در مورد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی این دو احساس متضاد مکررا در فواصل زمانی تکرار می شود.

مشکل دیگر این بیماری زمانی است که فرد فقط در دوره افسردگی به پزشک مراجعه می کند و چون کل حالات روحی به پزشک گزارش نمی شود، فقط داروی ضد افسردگی برایش تجویز می شود که تاثیری در بهبود آن ندارد. این بیماری در خیلی از موارد مانع از زندگی عادی فرد می شود، او را از جامعه دور نگه می دارد. آن چنان ناتوانش می کند که گاهی پزشک ناچار می شود علاوه بر درمان های معمول حکم نوعی معلولیت را برای بیمار صادر کند تا به دلایل صدماتی که به خودش و سایرین می تواند بزند، او را ازجامعه دور نگه دارد.

از آن جا که بیماری مرموز اختلال دوقطبی مثل هر بیماری دیگر با تشخیص دقیق پزشک می تواند بخوبی کنترل شود لازم می دانیم شما را با هفت مشخصه اصلی این بیماری آشنا کنیم.

تغییر سریع موضوع بحث هنگام مکالمه

شخصی که از بیماری اختلال دوقطبی رنج می برد ذهن پراکنده ای دارد. زمانی مغز فعال و قدرت فرآیند اطلاعات زیاد است به طوری که فرد ایده های خلاقانه جدیدی ارائه می کند و به همین دلیل وقتی با این فرد در حال مکالمه هستید متوجه می شوید چقدر سریع موضوع و ایده های مطرح در مکالمه را عوض می کند.

رفتاری های بیش فعالی

گاهی فرد مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار فعال است و به فوریت و بدون تفکر تصمیم می گیرد. در چنین حالتی که برخاسته از شیدایی این بیماری است به اصطلاح فرد نمی تواند یک جا بنشیند و رفتارهای بیش فعالی در او دیده می شود.

مبالغه در مورد شخصیت خود

مبتلابه اختلال دوقطبی وقتی شاد و پر از انرژی است کلی در مورد شخصیت خودش مبالغه می کند. او فکر می کند دیده نمی شود بنابراین سعی می کند با یک تصویر خیالی از خود و با گزافه گویی بسیار آن را به نمایش بگذارد.

تکلم سریع ولی کم

در بعضی مواقع از بیان آن چه در ذهنش می گذرد عاجز است. نمی توانند افکارش را کنترل کند. بنابراین سریع و کوتاه صحبت می کند.

افت و خیز فراوان در حالات روحی

زمانی بسیار فعال و سرحال که به آن حالت شیدایی یا نیمه جنون گفته می شود و زمانی غم و نومیدی تمام وجودش را فرا می گیرد که به آن دوره افسردگی گفته می شود. این تضاد اخلاقی می تواند چند روز یا چند ماه طول بکشد ولی به طور مداوم تکرار می شود.

ولخرجی زیاد

وقتی فرد در حالت روحی شیدایی قرار می گیرد رفتارها و تصمیمات اغراق آمیز دارد. عادت هایی مثل ولخرجی یا تصمیم های نادرست مالی که هیچ منطقی پشت آن نیست ازخود بروز می دهد. به طوری که شخص ثروتمند تمام دارایی خود را یک شبه از دست می دهد.

تحریک پذیری

شخصی که به اختلال دوقطبی مبتلا است غریبه و خودی برایش فرق نمی کند. یک حرکت، یک رفتار، یک انتقاد، بحث یا عدم موافقت با عقاید او باعث ناراحتی او شده حتی رفتار پرخاشگرانه مثل کتک کاری و دعوا از خود بروز می دهد.

این بیماری مرموز بیشترعلت ژنتیکی دارد که محرک های محیطی مثل مرگ یکی از افراد خانواده، شکست های عاطفی یا اجتماعی می تواند باعث بروز یا تشدید آن شود. به همین دلیل اگر از کودکی این بیماری تشخیص داده شود پزشک متخصص می تواند با داروهای مناسب، مواد شیمیایی مغز یا همان انتقال دهنده های عصبی را کنترل نماید تا فرد نه تنها زندگی روزانه اش مختل نشود بلکه بتواند فرد مفیدی برای خود و جامعه اش باشد. افراد معروفی مثل پیکاسو و مریلین مونرو نیز به دلیل ابتلا به این بیماری مبتلا بودند. اولی نقاش بزرگ و بنیان گذار سبک جهانی کوبیسم شد و دومی در دوره افسردگی دست به خودکشی زد. چرچیل نیز از دیگر افراد مشهوری بود که به بیماری دوقطبی مبتلا بود و خودش این بیماری را  سگ سیاه  می نامید.

پس اگر این بیماری به موقع تشخیص داده وکنترل شود به جای آن که شخص را منفعل و دور از اجتماع نگاه دارد می تواند او را به فردی تبدیل کند تا شاید بخشی از تاریخ جامعه انسانی باشد.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سخنرانی جالب قرائتی درباره دل

ی سپتامبر 10 , 2017
دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 8

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...