ایراد بسیج دانشجویی به ستاد ملی اربعین

اشتراک گذاری :
نودیها:به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛  متن نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی به اعضای ستاد ملی اربعین به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 از جمله‌ی شاخه‌های شکر(راه پیمایی اربعین) ، یکی این است که این کار را برای کسانی که عاشق این کارند، آسان کنیم که مسئولیّت این به عهده‌ی مسئولان بخشهای مختلف کشور است. گاهی حوادثی پیش می‌آید؛ نگذارند این حوادث [تکرار شود]، پیشگیری کنند؛ این هم جزو شکر است این نعمت را قدر بدانیم، نعمت بزرگی است. و این ان‌شاءﷲ یک نعمت پایدار خواهد بود و برای ملّت ایران و ملّت عراق، مایه‌ی عزّت و سربلندی و افتخار خواهد بود. حالا در دنیا سعی میکنند که نگذارند این نورافکن قوی دیده بشود، لکن نمیتوانند، دیده خواهد شد؛ سعی میکنند دیده نشود یا تحریفش کنند، [امّا] هیچ‌کدام به جایی نمیرسد؛ وقتی ادامه دادید حرکت را، ناچار، حقیقت خود را آشکار خواهد کرد.
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار بسیجیان ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
اعضای محترم ستاد مرکزی اربعین
سلام علیکم
نیک مستحضرید پیاده روی اربعین حسینی بزرگترین اجتماع در جهان اسلام محسوب میشود که امروز ابعاد سیاسی، فرهنگی و بین المللی آن در جهان اسلام بر کسی پوشیده نیست. با توجه به  فضای منفی  ایجاد شده توسط  امپراطوری رسانه های غربی علیه جوامع اسلامی، حضور میلیون ها زائر با یک هدف مشخص، علیرغم تفاوت های قومی و ملیتی  بهترین  فرصت برای نمایش چهره واقعی اسلام به جهانیان است، ایجاد وحدت و برادری میان مسلمین،از همان روزهای ابتدایی که خبر فاجعه کربلا در بلاد اسلامی پیچید تا همین امروز که صدها سال از آن واقعه میگذرد، یکی از ثمرات پررنگ حماسه حسینی بوده است و این مغناطیس پر قدرت حسینی است که بعد از گذشت قرن ها هنوز هم توانایی ایجاد یکپارچگی در ملت های مسلمان را دارد و این جدا از ثمرات بی شماری است که در طول چند سال گذشته فضای داخلی کشور را احاطه کرده و نقش یک دستگاه تربیتی و تبلیغی را در ایران اسلامی ایفا میکند.
با این وجود مدتی است شاهد مسائلی هستیم که مشتاقان زیارت اباعبدالله را در تنگنا قرار داده و مانعی برای برگزاری هر چه باشکوه تر این راه پیمایی جهانی است،نیک مستحضر هستید که غالب افراد شرکت کننده در این مراسم مقدس از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند و به همین دلیل انتظار  می رود که تمهیداتی اندیشیده شود که کمترین هزینه متوجه زائران شود ، اما آنچه تا کنون مشاهده است دقیقا نقطه مقابل این رویه است که به اختصار به چند مورد آن اشاره میکینم
۱-  بخشی از روش های کاسبکارانه دولت در سامانه سماح مشاهده شده است ؛ متاسفانه سامانه سماح در روزهای ابتدایی  به‌دلیل اختلال‌های فنی دچار مشکلاتی بود  و ثبت نام زائران اربعین حسینی  با کندی انجام میشد و بعد از سه روز اختلال زائران با مراجعه به این سامانه با افزایش چند هزار تومانی هزینه‌ها مواجه شدند. به عنوان نمونه سامانه از زائران طلب هزینه ریالی ۴۰ دلار آن هم با رقم ۴ هزار و ۲۵۰ تومان میکند در حالی که قیمت دلار دولتی حدود ۳هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت در بازار آزاد حدود ۴هزار و ۱۵ تومان است.
۲-  در پوشش بیمه‌ای زائران نیز بیمه ایران در در قالب معرفی یک کار گزار ۱۷ درصد از حق بیمه صادره را به کارگزار اختصاص داده است؛ اقدامی که طبق نظر برخی از کارشناسان اقتصادی، نوعی دلالی است است که کارمزد پرداختی آن را زائران باید پرداخت کنند، لازم به ذکر است با وجود اینکه هزینه بیمه نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اما با افزایش هزینه هلال احمر عملا مبلغ بیشتر از سال گذشته از مردم دریافت میشود.
۳-  امسال شاهد هزینه تراشی دیگری تحت عنوان خدمات هلال احمر نیز هستیم که در نوع خود قابل تامل است و تقریبا در سطح دنیا هم بی نظیر است، گویا هر زائر باید ۶هزار و ۲۰۰تومان به عنوان هزینه هلال‌احمر پرداخت کند. آز آن رو که غالب خدمات ارائه شده توسط هلال احمر به شکل داوطلبانه صورت گرفته و به صورت رایگان ارائه میشود  این سوال مطرح میشود که چرا باید ۶هزار و ۲۰۰تومان تحت عنوان خدمات هلال‌احمر دریافت شود؟
۴-  یکی از مسائل چالش برانگیز در راه پیمایی امسال اربعین افزایش شدید خدمات حمل و نقل است. معاون محترم وزیر راه و شهرسازی خبر از دوبرابر شدن بلیت اتوبوس در این ایام میدهد و بعد از افزایش موج اعتراض‌های مردمی خالی برگشتن اتوبوس‌ها را بهانه این افزایش صد درصدی قرار دادند.  درحالی که برای هر کسی واضح است که با این که اتوبوس‌ها از یک طرف خالی برمیگردند، اما از طرف مقابل کاملاً پر و با ظرفیت کامل حرکت می‌کند و این هم وضعیتی نیست که در تمام سال اتفاق بیفتد و مطابق با آمارهای موجود بررسی شده توسط برخی خبرگزاری ها  اتوبوس‌ها به طور متوسط در طول سال با دو سوم ظرفیت یا حداکثر سه چهارم ظرفیت حرکت می‌کنند، در نتیجه اگر هم قرار بر افزایش قیمت در این ایام است، افزایش بیش از ۵۰ درصد هیچ توجیه منطقی ندارد.  البته این بحث جدا از معضلات خدمات حمل و نقل هوایی است که به گفته برخی منابع، شرکت‌های هواپیمایی رقم موجود را تا ۲ میلیون و بعضاً بیشتر هم رسانده‌اند.
۵-  بسته شدن مرز خسروی، یکی دیگر از مسائل پیش رو است. سال گذشته نیز بسته شدن این مرز و ازدحام جمعیت در مرز مهران مشکلات متعددی را بوجود آورده و تا آستانه رخ دادن فاجعه های وحشتناکی پیش رفت. از طرفی به گوش میرسد در برخی مصوبات نانوشته عنوان شده است که از تشویق و ترغیب مردم به حضور در این راه پیمایی جلوگیری شده و خواسته شده صدا و سیما و دیگر ارگان ها به این موضوع دامن نزنند. علت اقداماتی از این دست آن است که مسئولین امر توان مدیریت این جمعیت را در خود نمی بینند و با پاک کردن صورت مسئله قصد مدیریت آن را دارند و آنچه در این بین نادیده گرفته میشود ظرفیت عظیم فرهنگی راه پیمایی اربعین و موج مشتاقانی است که با وجود تهیه ویزا پشت مرزهای کشور می مانند.
 موارد بالا و اقداماتی از این دست برای دانشجویان بسیجی این سوال را ایجاد میکند که در جامعه اسلامی و در کشوری که دولت شیعه زمامدار امور است و میتواند با برنامه ریزی منظم، و حمایت‌های مالی و لااقل با عدم هزینه تراشی های سوال برانگیز  به کاهش این هزینه برای زائران کمک کند، نه تنها هیچ گام مثبت و برجسته‌ای از جانب مسئولان در راستای تسهیل  این حرکت مردمی  برداشته نمیشود که در مقابل به انحای  مختلف ، رویکرد های  سختگیرانه‌تری به کار گرفته شده که این شائبه را ایجاد میکند که دولت محترم و دیگر نهادها به این حرکت عظیم مردمی به چشم یک بنگاه درآمدزایی نگاه میکنند. راهپیمایی عظیم مردمی در اربعین، یک فرصت بزرگ فرهنگی است که باید از آن به درستی  استفاده کرد، نه اینکه با ایجاد هزینه‌های متعدد  فرآیند پیوستن آحاد ملت به خیل عاشقان حسینی دشوارتر شود. از نظر دانشجویان بسیجی جریان های مردمی و غیر دولتی ، خیرین، هیئات مذهبی ، مساجد  و بسیاری از تشکل ها های مردم نهاد  به مراتب موثرتر و کارآمدتر از بسیاری نهادهای دولتی در برخی حوزه ها قدرت ظهور و بروز دارند و با یک برنامه ریزی جامع و بلند مدت میتوان با استفاده از این ظرفیت فوق العاده بسیاری از رویه های پردردسر و پرهزینه را تسهیل نمود.
در پایان علیرغم همه انتقاداتی که در بالا مطرح شد شرط انصاف آن است که از همه اقدامات و زحماتی که تاکنون توسط آن ستاد محترم، بخش های دولتی و انتظامی و سایر نهادها در جهت هر چه باشکوه تر برگزار شدن این سنت مقدس؛ انجام گرفته است تقدیر کرده و امیدواریم با برطرف شدن معضلات و مسائلی که در بالا طرح شد، خدمات ارزنده آن ستاد محترم کمرنگ نشود.
 امید است خداوند متعال همه دلسوختگان حسینی را در جوار پر مهر خودش حفظ کرده و ما و شما را در شمار خادمین ائمه معصومین قرار دهد انشالله
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 21

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکس / باورتون میشه گیاه وانیل این شکلیه؟!

ش اکتبر 28 , 2017
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 21

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...