این چیپس و پفک لامصب را نخورید!

اشتراک گذاری :
نودیها : در این روزها در هر فروشگاه حتی شهربازی که قدم می‌گذاریم، خوراکی‌های خوش آب و رنگی را دست کودک و حتی جوان می بینیم که با بسته‌بندی‌های پر زرق و برق عرضه شده‌اند و هرچه می گذرد انگار صاحبان این مواد خوراکی تولیدی،‌برای عرضه و فروش بیشتر محصولات خود،‌از ایده‌هایی جدید‌تر و پر رنگ‌ و لعاب تری بهره می گیرند، بدون آنکه حتی ذره‌ای به سلامت افراد جامعه‌ای که به قول خودشان برای پیشرفت آن تلاش می‌کنند، اهمیتی بدهند.
اما بازاریابی این خوراکی‌های پر ضرر بیش از هر گروه سنی دیگری سلامت کودکان را هدف قرار داده است و صاحبان این مشاغل برای موفقیت های بیشتر خود، حتی به قیمت جان و سلامت کودکان سعی بر این دارند که با پرداخت هزینه‌ی گزاف تبلیغات زیبا و خوش رنگ و لعاب خود را ما بین برنامه های مورد علاقه کودکان جای بدهند.
ناصر قاسم زاده روانشناس گفت: مشاهده تبلیغات خوراکی‌های مضر بر باورهای تغذیه‌ای کودکان و انتخاب آنها اثر منفی می گذارد. چراکه آن‌ها هنوز قادر به تشخیص خوب یا بد بودن و اثرات مثبت و منفی پس از مصرف این خوراکیها نیستند.
علاوه بر این‌ها در اغلب این تبلیغات از کودکانی استفاده می‌شود که در شرایط مالی مرفه قرار دارند که خود این عامل باعث می شود، عقده‌های نامطلوبی در روحیه کودک بر جای بماند.
وسوسه‌ای با نشانگر آژیر خطر
دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی می گوید: در دنیای امروز رسانه‌ها می توانند در دریافت هرگونه اطلاعات امروزی، خصوصا در کودکان اثر بگذارند و مطالعات نشان گر آن است که زمانی که کودک در معرض تبلیغات خوراکی‌های مضر خصوصا چیپس و پفک قرار می گیرد، مطمئنا تمایلاتش در مصرف آن بالا می رود.
به گفته این متخصص تغذیه، بهتر است کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، رسانه‌ها و حتی نیروی انتظامی برای نظارت بر اینگونه تبلیغات ایجاد شود، در این صورت خیلی بهتر و راحت‌تر می توان بر این گونه مسائل نظارت کافی کرد.
وقتی پرشدن جیب حرف اول را میزند!
جعفریان گفت: متاسفانه همچنان دین مالی برای برخی نهادها وجود دارد و پر واضح است که این خوراکی‌های پر خطر که از آن به عنوان هله هوله یاد می شود، ناسالم بود و در مضر بودن آن شکی نیست. شایان ذکر است که عادی شدن مصرف این خوراکی‌ها منجر به تغییر ذائقه از سالم به ناسالم شده و مشخص است افرادی که مدعی هستند سلامت مردم برایشان مهم بوده و در اولویت است، در این زمینه غفلت می کنند و بیش از چیز دیگری فقط به پر کردن جیب خود و توسعه محصولات  کارخانجات مختلف و توسعه موقعیت اقتصادی انها می اندیشند.
تهدید سلامت روان، تهدیدی جدی است
از سوی دیگر علاوه بر آسیب‌های جسمی که مصرف خوراکی‌های مضر و به اصطلاح هله هوله‌ها سلامت کودکان را تهدید و مشاهده تبلیغات آن بر روحیه کودک آثار منفی قابل توجهی را بر جای خواهد گذاشت. چرا که فشار کودکان بر والدین برای خریداری محصولات تبلیغ شده و خودداری والدین در برآورده کردن خواسته‌های آنها منجر به تعارض بین کودک و والدین وی خواهد شد.
خوراکی هایی که نقششان رفته رفته پررنگ تر می شود
دکتر ناصر قاسم زاده روان‌شناس نیز در این زمینه می‌گوید: در جهان امروز رسانه‌ها حرف اول را برای اثر گذاری و ایجاد اشتیاق و شوق به مصرف و فروش محصولات شرکتهای تجاری ایفا می کنند به علاوه صاحبان این کالا نیز از هرگونه ترفندی برای ایجاد تمایل و انگیزه برای جذب مصرف کننده بهره می‌گیرند.
وی معتقد است: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در سطح برخی رسانه‌ها هر آنچه را که ارزش غذایی کمی دارد و آثار مفید یا غیر مفیدی را برای فرد مصرف کننده در پی دارد، بیشتر جلب توجه می کند که از جمله آن‌ها می توان به تبلیغات مواد خوراکی خصوصا چیپس و پفک اشاره کرد.
والدین به هوش باشید،سلامتی فرزندتان در خطر است
 قاسم زاده گفت: استفاده بیش از حد مواد فراوری شده در این گونه خوراکی‌ها اثرات مخربی را در رشد سالم کودک در دراز مدت بر جای می گذارد و مهمترین مطلبی که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد، آگاه سازی والدین است چرا که آن ها می توانند با خرید کمتر این کالاهای تجاری پر زرق و برق آن را به یک عادت غذایی همیشگی برای کودک خود تبدیل نکنند.
وی معتقد است: خرید این محصولات بنا بر خواسته کودک در حقیقت نوعی شانه خالی کردن از بار سنگین مسئولیت رشد سالم فرزندان تلقی می‌شود. پس آموزش والدین برای تعبیر یک برنامه غذایی منظم اصلی‌ترین و بهترین روش برای رشد فرزندان در مقطع زمانی فعلی خواهد بود.
حال با همه این تفاسیر و تبلیغات پر زرق و برق و جذاب برای این دسته از محصولات و کالاهای نامناسب مانند پفک و چیپس و . . . کودکان را به مصرف این کالاها ترغیب می کند و مشکلات و بیماری‌های فراوانی را برای آنها رقم خواهد زد، اما در این میان هنوز کسی پاسخگو نیست، امید به این است که در آینده ای نزدیک حداقل یک ارگان در این زمینه پاسخگو باشد و با الگو برداری از کشورهای پیشرفته دیگر شاهد تبلیغ و توزیع مواد خوراکی نامناسب نباشیم.
گزارش از فرزانه فدوی
منبع : باشگاه خبرنگاران
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پیاز و موسیر را به سبد غذایی خودتان اضافه کنید

ی ژانویه 24 , 2016
نودیها : دکتر مینا کاویانی کارشناس ارشد تغذیه در خصوص فواید مصرف پیاز و موسیر  گفت: پیاز و موسیر هم خانواده هستند که از زمانهای قدیم در پخت و پز و درمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. وی پیرامون رابطه مصرف پیاز و بیماری‌های قلبی بیان کرد: این مواد (پیاز و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...