بازهم اردوی مختلط و رقص و پایکوبی

اشتراک گذاری :
نخستین فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر خراسان جنوبی در حالی برگزار شد که بسیاری از دانشجویان با بدحجابی، آوازخوانی و رقص و پای کوبی خطوط قرمز را زیر پاگذاشتند.

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، اولین فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر خراسان جنوبی ۱۶ و ۱۷ مهرماه در کویر همت آباد شهرستان زیرکوه با همکاری مرکز گردشگری دانشجویان ایران، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند و دانشگاه جامع علمی- کاربردی، هلال احمر، شرکت میناب سیر شرق برگزار شد.

در این فستیوال ۱۰۰ دانشجوی دختر از دانشگاهای آزاد، علمی- کاربردی، علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند حضور داشتند که برنامه‌های متنوعی همچون رصد ستارگان، کارگاه محیط زیست، موسیقی و رقص محلی از جمله برنامه‌های این فستیوال کویرنوردی دو روزه بود.


فستیوال کویرنوردی دانشجویان دختر برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار شد و نقاط مثبتی همچون معرفی نقاط بکر کویر به دانشجویان شهرهای مختلف، آشنایی و لمس زندگی در شرایط سخت و کم آبی و هم چنین پیمودن مسیرهای طولانی که درس بزرگی به همه آنهایی که در مسیر بندگی قرار می‌گیرند و‌ گاه ناشکر از نعمت‌ها می‌شوند، می‌داد. یا چند ساعت بی‌آبی در مسیر کویر اهمیت آب و زندگی را به همه نشان داد که چند سال دیگر اگر در مصرف آب صرفه جویی نکنیم به این وضعیت دچار خواهیم شد.
آسمان کویر با زیبایی‌های خاص خودش به خصوص در شب، تپه‌های ماسه‌ای و قدرتی که هر کدام از این تپه‌ها با حرکت باد، به حالت دیگری درمی آورد همه و همه عظمت خدا را به ما نشان داد و هر کس به اندازه بهره خودش از درک فلسفه آفرینش با کویر ارتباط برقرار کرد و درس خدا‌شناسی گرفت.
اما نقاط منفی این اردو نقاط مثبت آن را زیر سوال برد که توجه بیشتر مسئولین را در اردوهای بعد دانشجویی می‌طلبد.
مقام معظم رهبری در خصوص اردوهای مختلط دانشجویی می‌فرمایند: بگذارید سفر دانشجویان دستاورد معنوی داشته باشد. جوان هر جا برود، کیف حلال می‌کند. جوان از خوشی های جوانی لذت می‌برد و در جایی دیگر اردوهای مختلط و کنسرت‌های دانشجویی را صلاح نمی‌دانند؛ اما این اردو در ظاهر اسم مختلط نبود؛ اما گروه ۱۰۰ نفری متشکل از دانشجویان دختر و یک گروه کوهنوردی که اکثر آن‌ها آقا بودند را به همراه داشت و از طرفی دیگر اکیپ نیروی انتظامی و هلال احمر گروه را همراهی می‌کرد.

 

پوشش و لباس برخی از دانشجویان که کویر را با سالن آرایش و یا مراسم عروسی اشتباه گرفته بودند و به محض خارج شدن از مرز بیرجند، پوشش‌ها کم رنگ‌تر می‌شد و برخی هم توجهی به کنار رفتن روسری‌های خود در حضور آقایان نداشتند. البته بدحجابی و بی‌حجابی در بین تمام دانشجویان عمومیت نداشت و برخی حجاب را هر چند، نه به طور کامل، اما رعایت کرده بودند. موسیقی غیر مجاز و رقص و کف و دست و هورا هم یکی از ملزومات سفرهای این چنینی است که قوانینی برای آن درنظر گرفته نشده است؛ چراکه طبق گفته خسروی یکی از شرکت کنندگان در فستیوال کویر نوردی: “ساعتی از سفر نگذشته بود که دانشجویان از راننده اتوبوس، آهنگ درخواست کردند و راننده هم لطف کرد و تعدادی موسیقی غیر مجاز گذاشت و کف و دست و هورای دانشجویان بلند شد و یکی از آقایان که مسئول تدارکات در اتوبوس حضور داشت خطاب به راننده می‌گفت خواهش می‌کنم آهنگ را قطع کنید که برخی‌ها از دست می‌روند”.

 

وی در جایی دیگر در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد : ” البته این صحبت راهنمای گروه هم قابل تامل بود که به نوعی حجاب را مورد تمسخر قرار داد و گفت «بسیاری از خانم‌ها از من پرسیدند، می‌توانیم عکس بدون روسری بگیریم. و من در جواب آن‌ها گفتم بله جاهایی هست که به شما خواهم گفت که بدون روسری هم می‌توانید عکس بگیرید و در ادامه هم عنوان کرد: قرار است در مسیر کویر نوردی یک عکس دسته جمعی بگیریم، (با تمسخر) خواهش می‌کنم آن موقع همه روسری‌هایتان رو جلو بیاورید طوری که فقط چشم‌هایتان دیده شود و بعد که عکس گرفته شد آزاد باشید. که مسئول گروه در تایید حرفش گفت: نه تا آن حد، به قدری که حجاب داشته باشند کافی است.»
در مسیر کویرنوردی هم بسیاری از خانم که گرمشان شده بود یادشان می‌رفت که روسری‌هایشان بر باد رفته است و بسیار عادی برخورد می‌کردند، در حالی که حدود چند نفر آقا هم در جمع ما حضور داشتند. قابل تامل هم اینجا بود که بعضا به برخی از آقایان گروه را داداش خطاب می‌کردند، انگار نه انگار که محرم و نامحرمی وجود دارد. بازار گرفتن عکس های سلفی هم برای صفحات مجازی با حالت های مختلف داغ بود قل خوردن روی تپه ماسه‌ها، در حضور آقایان توسط دانشجویان دختر هم قابل تامل بود؛ به طوری که برخی از آقایان هم مشتاق این کار شدند.
یکی از برنامه‌های فستیوال رقص محلی بود که توسط بومیان منطقه شب اول در محل کمپ‌ها انجام شد. البته یکی از جاذبه‌های گردشگری موسیقی و رقص محلی است؛ اما قابل تامل رقص برخی از آقایان گروه، در جمع خانم‌ها بود و علت این کار شادی و نشاط دانشجویان عنوان می‌شد. یعنی شادی کردن به هر وسیله و قیمتی؟ البته فقط به این حد اکتفا نشد و تا پاسی از شب این کار ادامه داشت. خواندن شعر و ترانه هم توسط یکی دونفر از خانم‌ها به صورت تک خوانی در حضور آقایان چه در اتوبوس و چه محل کمپ از دیگر نکات قابل تامل است. پای کوبی و خستگی شبانه هم باعث شد برخی نمازصبحشان قضا شود و تعداد اندکی آن هم به اندازه انگشتان دست نماز بخوانند.
مسیر کویرنوردی به سمت تجنود کمی طولانی بود و چون برنامه خاصی در این مسیر تدارک دیده نشده بود و بعضا دانشجویان با همدیگر صحبت می‌کردند باز هم موسیقی پیشنهاد شد و ماشین آمبولانس هلال احمر این وظیفه را به عهده گرفت و موسیقی‌های غیرمجاز درخواستی دانشجویان را پخش می‌کرد. ناگفته نماند که راننده آمبولانس در خلال پخش موسیقی می‌گفت: «خانم‌ها دست آقایون رقص».

 

لباس های کوتاه و مانتوهای بدون دکمه و کاملا باز و روسری‌ها و شالهای افتاده جای تاسف خوردن باقی نگذاشته بود. مسیر برگشت به بیرجند هم تنها با موسیقی و رقص سپری شد و تنها زمانی که ماشین به خاطر یک مسافر اضافه جریمه شد، مسئول گروه واکنش نشان داد و گفت: کسی حق دست زدن و رقصیدن ندارد کاش آقای مسئول این حرف زود‌تر می‌گفتید نه اینقدر دیر!!؟؟؟ اما بازهم اثری نداشت چون دوباره شروع به رقصیدن کردند.”/

منبع : جام نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 27

محمدرضا - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود بازی dont fall توپ نیوفته پایین!

چ اکتبر 14 , 2015
دانلود بازی download game حجم : ۹.۷ مگابایت اندروید : ۲.۳ و بالاتر Don’t fall – guide the ball along a winding path made up of rectangular blocks. Collect as many jewels as you can on your way to set a record. Improve your reflexes and speed of your fingers […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...