بتل فیلد 3 زمینه ساز تهاجمهای نظامی آمریکا و اسرائیل – تحلیل Battlefield 3

اشتراک گذاری :
 
بررسی کامل بازی ویدئویی سیاسی آمریکا
کاربرد بازی "بتل‌فیلد3" برای زمینه سازی تهاجم‌های نظامی آمریکا و اسرائیل

خبرگزاری فارس: یک پایگاه تحلیلی در گزارشی ضمن تعبیر محتوای بازی «بتل‌فیلد 3» (Battlefield 3) به دریچه‌ای به جنگ جهانی سوم، جدیدترین محصول شرکت تولید بازی‌های ویدئویی هنرهای الکترونیک را نوعی اعلان آمادگی آمریکا برای حمله به ایران می‌داند.

 
مشروح در ادامه
 

 
به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «امریکا هایجکد»، با بررسی ابعاد مختلف بازی ویدئویی «بتل‌فیلد 3»، به امکان وجود ارتباطاتی ظریف در سناریوی این بازی و سیاست‌های آینده نزدیک غرب می‌پردازد. در بخش نبرد تک‌نفره این بازی شخصیت اول داستان، گروهبانی آمریکایی است که به همراه ارتش آمریکا به ایران حمله می‌کند و در نبردی در مقابل نیروهای روس درصدد است تا مانع از انجام یک عملیات تروریستی هسته‌ای در نیویورک شود.
 
* طرح داستانی بخش نبرد تک‌نفره این بازی در پس جریان بازی مخفی و کم‌رنگ شده است
 
بعد از بازی «ارواح» نسخه 2001 مجموعه بازی‌های “Tom Clancy’s Ghost Recon”، که در قالب طرح یک نبرد (که به شکلی دقیق حمله گرجستان به اوستیای جنوبی را با پشتیبانی نیروهای ناتو در سال 2008، پیش‌بینی کرده بود) تک‌نفره منتشر شد، «بتل‌فیلد 3»، جدیدترین و مهم‌ترین بازی ویدئویی تیرانداز اول شخص است که از طرف شرکت EA روانه بازار می‌شود. «بتل‌فیلد 3» از آخرین دستاورد دنیای موتورهای گرافیکی، یعنی Frostbite 2 بهره می‌برد، که به مدد آن صحنه‌ها و کاراکترهای بازی بسیار واقعی به نظر می‌رسند. نکته‌ای که در مورد این بازی توجه را به شدت به خود جلب میکند، این است که هیچ یک از منتقدان اهمیتی به سناریوی بخش نبرد تک‌نفره این بازی ندادند، و در عوض غالبا ترجیح دادند که بخش اعظم مقالات خود را به جذابیت و نفس‌گیر بودن جزئیات گرافیکی منفجر کردن کاراکتر سایر بازیکن‌ها در حالت همکاری (co-op) و بخش چندنفره اختصاص دهند. حتی «کریس واترز» منتقد ویدئویی وب‌سایت معتبری مانند Gamespot.com نیز در طول شرح 5 دقیقه‌ای خود بر بازی، اشاره‌ای به ماهیت ارتش‌هایی که شما می‌توانید در حالت همکاری یا بخش چندنفره به لباسشان درآمده و در جبهه آنها بجنگید، نکرد. در داستان بخش چندنفره بازی، ائتلاف اقیانوس آرام آسیا، که تحت رهبری روسیه قرار دارد، از طریق فرانسه به اروپا یورش می‌برد و درگیر نبردی زمینی با سربازان ناتو و نیروهای آمریکایی در خاک این کشور می‌شود. به عبارت ساده‌تر، این بخش از بازی تصویری از جنگ جهانی سوم را ترسیم می‌کند. اما مقاله حاضر بر روی خط روایی بخش نبرد تک‌نفره بازی «بتل‌فیلد 3» متمرکز شده است. داستان که در طول بازی و توسط بازیکن به سختی محسوس و قابل دریافت است، با شیوه‌ای منفصل و خارج از جریان بازی، و با محوریت فلش‌بک‌های ذهنی کاراکتر اصلی و بازگویی خاطرات او از زمانی که تحت بازجویی نیروهای وزارت امنیت داخلی آمریکا (DHS) قرار گرفته بود، روایت می‌شود. در حقیقت، کاراکتر دو بازجوی DHS به شکلی فعال و نیرومند، و به طور پیوسته ارتباط کاراکتر اصلی، و به تبع شما به عنوان بازیکن را با فضای بازی قطع می‌کنند.
 
* سلیمان یک تروریست ایرانی است که با یک انفجار هسته‌ای جان 80 هزار انسان بی‌گناه را می‌گیرد
 
کاراکتر اصلی، شخصی به نام بلکبرن (Blackburn)، گروهبان نیروی تفنگداران دریایی آمریکا است، که شما را به عنوان بازیکن، در طول بازی و در تلاش و جست‌وجو برای دستگیری یک مامور گروه آزادی و مقاومت مردمی (People's Liberation and Resistance یا به اختصار PLR) ایرانی به نام سلیمان با خود همراه می‌کند. سلیمان دو چمدان هسته‌ای روسی را با خود حمل می‌کند و درصدد است که آنها را در پاریس و نیویورک منفجر کند. به تدریج و در طول بازی متوجه می‌شوید که تفنگداران آمریکایی برای محافظت و تامین امنیت اهداف اطلاعاتی راهبردی، رهبری و اجرای چندین عملیات سری و کوچک مقیاس نظامی را برای حمله به شهرهای مختلف ایران در دستور کار خود قرار داده است. کاراکتری که شما ایفای نقشش را در بازی به عهده گرفته‌اید، در جریان یکی از این عملیات‌ها قرار می‌گیرد. عملیاتی که در طی آن قرار است 50 هزار نیروی تفنگدار آمریکایی به تهران حمله کنند تا بتوانند بی آنکه حساسیت کسی را برانگیزند، به دنبال مامور دوجانبه روس‌ها، یا همان سلیمان که یک تروریست نابغه است، بگردند. در طی همین ماموریت، شما متوجه این نکته می‌شوید که سلیمان در حقیقت هر 3 چمدان هسته‌ای را به دست آورده که یکی از آنها هنوز در ایران است؛ و شما آن را درست در کنار دو نقشه از دو شهر پاریس و نیویورک پیدا می‌کنید. اندکی بعد مطلع می‌شوید که انفجاری اتمی در پاریس رخ داده است. بله! درست متوجه شدید. چمدان هسته‌ای در پاریس منفجر می‌شود و 80 هزار نفر کشته می‌شوند.
 
* بازیکن در موقعیتی قرار می‌گیرد که مجبور به کشتن هم‌رزم خود می‌شود
 
در پاسخ به این فاجعه، آمریکا با تمام قدرت به ایران حمله می‌کند، و در ماموریت بعد شما در نقش یک راننده تانک، به همراه یک گردان کامل تانک، به عنوان بخشی از یورش‌های سه‌گانه هوایی، زمینی و دریایی، به ایران حمله‌ور می‌شوید. در همین حین گروهبان بلکبرن ناامیدانه تلاش می‌کند تا بتواند پیش از انفجار سومین چمدان در نیویورک، سلیمان، رهبر PLR را به دام اندازد. با فرود ده‌ها هزار چترباز روس که به سرتاسر ایران گسیل شده و از پشتیبانی جنگنده‌های میگ روسی در آسمان و تانک‌ها در روی زمین برخوردار بودند، عرصه نبرد در ایران، برای نیروهای آمریکایی بدل به جنگی تمام عیار می‌شود. در نهایت گروهبان بلکبرن موفق می‌شود که جلوی وقوع انفجار اتمی در نیویورک را بگیرد. اما این مهم تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما به عنوان بازیکن، وادار شده‌اید به هم‌رزم تفنگدار خود شلیک کنید و با کشتن او مانع اجرای سناریوی به اصطلاح «مرگ میلیون‌ها نفر» شوید و همینطور احتمال رخ دادن انبوهی از ویرانی‌ها فاجعه‌آمیز در سرتاسر جهان را به دست نیروهای اهریمنی، از بین ببرید.
 
*  تاریخ عرضه این بازی در بازارهای جهانی با مقاصد خاص سیاسی صورت گرفته است
 
مساله هولناک در این بازی آنجا نهفته است که روشی که آنها برای روایت منفصل و فلش‌بک‌گونه داستان برگزیده‌اند، حضور و نقش شخصیت‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا را از ابتدا تا انتها، کمرنگ کرده و به حاشیه می‌راند به گونه‌ای که بازیکن به کلی از این حقیقت غافل می‌ماند که بازیگر داستانی است در مورد جنگ با روسیه، در خاک ایران، و حول محور سلاح‌های اتمی که قرار است کل مغرب‌زمین را نابود کند. این بازی در تاریخ 25 اکتبر 2011 منتشر شده است، درست زمانی که اسرائیل آشکارا به پروژه حمله به ایران، چراغ سبز نشان داده است، و پس از غلبه بر لیبی، انبوهی از سربازان آماده به خدمت در کویت مستقر شده‌اند. به علاوه، چهره‌های شاخص آمریکایی اعلام کرده‌اند که در حال تدارک تهاجم نظامی وسیعی در نوامبر آینده و در منطقه خاورمیانه و نزدیک، شامل ایران، سوریه و پاکستان هستند.
 
* امروزه بازی‌های رایانه‌ای، با قدرت اثربخشی چند برابر، جای فیلم‌های تبلیغاتی را گرفته‌اند
 
به احتمال زیاد آن دسته از مخاطبان این متن که اهل بازی‌های رایانه‌ای با کامپیوترهای شخصی یا کنسول‌ها (Xbox) نیستند، متوجه نخواهند شد که امروزه دیگر مدت‌هاست که از تاریخ مصرف فیلم‌ها، به عنوان محصولات پرطرفدار و اثرگذار گذشته است. درست به همان صورت که اینترنت باعث به حاشیه راندن تلویزیون و شیوه ارتباطی غیرتعاملی‌اش شد، بازی‌های رایانه‌ای نیز فیلم‌های سینمایی را کنار زدند. زیرا شما در حین انجام یک بازی رایانه‌ای، دیگر فقط تماشاچی صرف نیستید، بلکه شما بدل به قهرمان خواهید شد؛ و بسیاری از بازی‌های امروزی دارای داستان‌هایی هستند که به واسطه تصمیمات شما در حین بازی، تعریف و بازسازی می‌شود؛ و حال مساله این است که به همان شکل که فیلم‌های سینمایی گامی موثر در جهت پیشبرد امکان کنترل و جهت‌دهی به افکار عمومی و به تبع ترسیم دورنمایی از آینده بودند، بازی‌های رایانه‌ای با سرعتی با رشد نمایی در راه نیل به همین اهداف پیش می‌روند. تمام این دنیای مجازی ساخته شده است تا بگویند که چه تصمیمی برای آینده اتخاذ کرده‌اند، و به شما اجازه دهند تا شخصا قدم به آینده مورد نظر آنها بگذارید و آن را تجربه کنید. [مثلا می‌توان از بازی‌های Fallout یا Rage و به ویژه نسخه اصلی Deus Ex یاد کرد (Deus Ex در واقع یک بازی ضد ایلومیناتی است، که آینده را با خوش‌بینی و اهداف و تمایلات خیر بازنمایی می‌کند).]
 
* نبرد غرب با ایران  در جریان بازی به شکل نبردی ابدی و ازلی میان خیر و شر ترسیم می‌شود
 
بتل‌فیلد 3، با روایت داستان به صورتی پیکاسویی، موجب جدا افتادگی ذهن و انحراف تمرکز بازیکن از محتوای داستان می‌شود، و به تبع در ذهن بازیکن یک «ناهماهنگی شناختی» ایجاد می‌کند. یعنی حمله به ایران، انفجار هسته‌ای در پاریس، و طبیعتا آغاز مخاصمات با روسیه، میلیون‌ها پسر جوان را در سرتاسر دنیا بدل به ماشین‌هایی خواهد کرد که در خود تمایلی قوی برای درگیر شدن در جنگی احساس می‌کنند که در آن، تصویرهای گنگ و مبهم ذهنیشان، نام ایران [Iran] و عراق [Iraq] را در هم ادغام و به عنوان دشمنی واحد معرفی خواهد کرد؛ به گونه‌ای که به تدریج باور خواهند کرد که آنها همیشه در حال جنگ با ایران بوده‌اند؛ و از آن هولناک‌تر اینکه، این جنگ برای آنها رنگ و بوی تفریح و خوش‌گذرانی خواهد داشت. در حقیقت، اگر شما مشغول این بازی شوید، یا حتی فقط ویدئو کلیپ‌های مربوط به عملیات‌ها را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که آنها چطور به آرامی و بی‌سر و صدا هر حمله جدید به ایران و وسعت گرفتن دامنه برخوردها را طوری به نمایش می‌گذارند که مرحله به مرحله، گسترش یافته و به تدریج آنقدر بزرگ و وخیم می‌شود که در نهایت به یک جنگ جهانی بدل می‌شود، به صورتی که انگار از همان ابتدا به همین شکل بوده و چنین وسعت نبردی در برابر این دشمنان، کاملا طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد. در طرح این داستان، هیچگاه به چگونگی یا حتی مبدأی بر شکل گیری روند مخاصمات اشاره نشده است؛ و در حقیقت، با این ترفند به بازیکن القا می‌شود که انگار ما [آمریکایی‌ها] در عمل و تا جایی که شما [بازیکن] می‌توانید به خاطر آورید، همواره در حال جنگ با ایران بوده‌ایم. این بازی با امتیازات و توانمندی‌هایی کامل، و با استفاده از آخرین و مدرن‌ترین موتور گرافیکی، در قامت بهترین بازی موجود حال حاضر در سبک خودش، طراحی و به بازار عرضه شده است. حمایت «مجتمع صنعتی نظامی»، با تطبیق طرح داستان این بازی با روایت مورد تاییدشان از تاریخ، از وقایع گذشته گرفته تا پیش‌بینی‌های آینده، همراه بوده و به تبع باعث شده است که جبهه آنان در طول بازی، نه تنها از منظر حقانیت که به شکل مضحکی از بعد اخلاقی نیز مورد تایید قرار گیرد.
 
* پیش‌بینی‌های موجود در این بازی، قابل اعتماد و در حقیقت بیانگر تمایلات سیاسی غرب است
 
مختصر اینکه، اگر می‌خواهید تصویری از آغاز جنگ جهانی سوم داشته باشید، به درستی می‌توانید به قدرت پیشگویی این بازی اعتماد کنید. زیرا بازی‌های ویدئویی تولید «مجتمع نظامی صنعتی»، تا به امروز همیشه به خوبی از عهده پیش‌بینی آینده برآمده‌اند. وقتی منتظر ورود این بازی به بازار بودم، احساس می‌کردم که اتفاق شومی در شرف وقوع است، و حالا آگاهی از طرح کلی داستان، بیش از پیش به نگرانی‌هایم دامن می‌زند. نمی‌توانم تصور کنم که مردم ایران پس از تماشای میلیون‌ها آمریکایی که با شادی و لذت، در فضای مجازی سه‌بعدی حاصل از یک موتور گرافیکی نیرومند، در حال ویران کردن پایتخت باستانی‌شان هستند، چه احساسی نسبت به غرب پیدا خواهند کرد.
 
بخش نبرد تک‌نفره شامل قسمت های زیر می‌شود :
ماموریت 4 – شکار
تهران را بمباران کنید، با حملات هوایی، فرودگاه تهران و اهریمنان ایرانی را در پایتختشان نابود کنید (پیش از انفجار اتمی در پاریس)
 
ماموریت 5 – عملیات گیوتین
شما یکی از 50 هزار نیروی تفنگدار دریایی آمریکا هستید که با تجهیزات زره‌پوش و تفوق هوایی، برای دستگیری سلیمان به تهران حمله می‌کنند. در طول این ماموریت شما نمی‌توانید سلیمان را دستگیر کنید اما یکی از سه چمدان هسته‌ای را پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید که دو چمدان دیگر از آنجا به جای دیگری منتقل شده‌اند (پیش از انفجار اتمی در پاریس).
 
ماموریت 6 – رفقا
انفجار هسته‌ای در پاریس
 
ماموریت 7 – غرش رعدها
ادامه داستان بازجویی، 80 هزار پاریسی کشته شدند، تانک‌ها به ایران حمله می‌کنند
 
ماموریت 10 – سنگ و سختی
درگیری تفنگداران آمریکایی با پیاده‌نظام روسیه در ایران
 
ماموریت 11 – کافاروف
جایی که طراحان بازی، بازیکن را مجبور می‌کنند که به هم‌رزم خود شلیک کرده و او را بکشد، وگرنه سناریوی «مرگ میلیون‌ها نفر» به اجرا در خواهد آمد
 
در پایان، نیویورک از نابودی توسط چمدان هسته‌ای نجات می‌یابد. اما جنگ با روسیه و ایران همچنان ادامه دارد.
 
* تا کنون 5 میلیون نسخه از این بازی به فروش رسیده و 5 میلیون نسخه دیگر در بازار موجود است
 
لازم به ذکر است چند روز پیش شرکت EA اعلام کرد که 10  میلیون نسخه از بازی «بتل‌فیلد 3» را روانه بازار کرده است، اما همانطور که می‌دانیم از «روانه بازار شدن» تا «به فروش رفتن» فاصله زیادی وجود دارد، و بسیاری هنوز علاقه‌مند بودن که از آمار دقیق فروش این بازی اطلاع حاصل کنند. EA بالاخره این موضوع را فاش کرد: 5 میلیون نسخه؛ که این تعداد، با احتساب 3 میلیون نسخه پیش‌فروش شده بازی اعلام شده است. با این حال EA هنوز آماری از تعداد نسخه‌هایی که برای سیستم‌های شخصی به فروش رفته، منتشر نکرده است. «بتل‌فیلد 3»، دقیقا یک هفته پیش وارد بازار آمریکا شد. EA همچنین اعلام کرد که تا کنون 17 عنوان محصول، تحت نام و امتیاز تجاری «بتل‌فیلد» منتشر شده که در مجموع 50 میلیون واحد از این محصولات به فروش رسیده است.
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 73

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تیزر نوروزی سایت نقدفا برای نقد جدیدترین فیلم ها و سریال ها

پ آوریل 16 , 2015
تلویزیون مهاجر – ویدئو کلیپ     Loading the player…     تیزر نوروزی سایت نقدفا برای نقد جدیدترین فیلم ها و سریال ها   دانلود کیفیت خوب با حجم 10 مگابایت از لینک مستقیم برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...