“برشته خوری” ممنوع از نان تا پیتزا + دلایل و توصیه‌ها

اشتراک گذاری :

یک کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی گفت:ماده آکریل آمید در غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند چیپس و خلال سیب زمینی سرخ شده، نان برشته، ته دیگ و محصولات غلات در درجه حرارت بالا بوجود می‌آید که همه بافت‌های بدن را در معرض سرطان قرار می‌دهد.

نودیها: آذر یعقوبی – کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه آکریل آمید ماده ای سفید رنگ، بلوری، جامد و بی بو است، اظهار داشت: این ماده کوچک می‌تواند در بدن به طور غیر فعال انتشار پیدا کند و همه بافت‌های بدن را در معرض سرطان زایی آکریل آمید قرار دهد.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل آکریل آمید اظهارکرد: این ماده در اثر ترکیب اسید آمینه آسپاراژین با یک ماده قندی در مواد غذایی مثل گلوکز یا فروکتوز بوجود می‌آید.

یعقوبی افزود: آکریل آمید در مقادیر نسبتاً زیاد در غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند چیپس و خلال سیب زمینی سرخ شده، نان برشته، ته دیگ و محصولات غلات در درجه حرارت بالا (بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتیگراد) که پخته یا سرخ می‌شوند بوجود می‌آید. همچنین استفاده از سیگار به طور قابل توجهی باعث مواجهه با اکریل آمید می‌شود.

وی با اشاره به رابطه مستقیم بین تشکیل اکریل آمید و قهوه ای شدن در حین پخت گفت:  هرچه سطح ماده غذایی ،مدت زمان و درجه حرارت پخت بیشتری داشته باشد مقدار آکریل آمید بیشتری تولید می شود.

کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه، روش های پختنی ازجمله سرخ کردن، برشته و کباب کردن را علت به وجود آمدن اکریل آمید برشمرد و اظهار کرد: در بین انواع پخت، جوشیدن و مایکروویو کمتر اکریل آمید تشکیل می شود.

به گزارش ایفدانا – یعقوبی به جذب آسان و توزیع آکریل آمید از طریق جریان خون در سراسر بدن اشاره کرد و گفت: این ماده شیمیایی موجب مسمومیت سیستم عصبی و در نهایت سرطانزایی می‌شود.

وی، کم کردن حرارت در مراحل مختلف آماده سازی غذایی و یا استفاده از حرارت غیر مستقیم در پخت، قراردادن سیب زمینی در آب، آبلیمو یا سرکه قبل از سرخ کردن و جلوگیری از قهواه ای شدن مواد در هنگام پخت را از راههای کاهش اکریل آمید برشمرد.

کارشناس کنترل کیفی آزمایشگاه به منظور پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آکریل آمید رعایت نکات زیر را ضروری برشمرد: از خرید نان‌های خیلی برشته شده خودداری کنید و آنهایی را که رنگ روشن داشته و در اصطلاح برشته نشده هستند انتخاب کنید، از مصرف نان برشته حاشیه پیتزا بشدت پرهیز کرده و در صورت برشته شدن حاشیه آن را دور بیندازید، برای پختن کیک و پیتزا در سینی فر از کاغذ مخصوص استفاده کنید، برای خرید نان سوخاری آنهایی را که رنگ روشن دارند انتخاب و از مصرف بیسکویت و کلوچه‌هایی که سطح زیرین آنها سوخته است، بپرهیزیدو برای تهیه ته دیگ از نان و سیب زمینی استفاده نکنید.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

طرح سینمایی "پایتخت" را به سریال تبدیل کردیم/ "پایتخت ۵" از شمال کشور آغاز نمی‌شود

د دسامبر 12 , 2016
نودیها:تهیه‌کننده ۴ گانه “پایتخت” گفت: ما طرح کاملی را برای ساخت فیلم سینمایی “پایتخت” داشتیم و طبق مذاکراتی که با مسئولان رسانه ملی صورت گرفت؛ قرار شد همین طرح را به سریال “پایتخت ۵” تبدیل کنیم.   الهام غفوری ، درباره ساخت سری پنجم “پایتخت” گفت: ما طرح کاملی را […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...