برنامه‌ریزی برای کاهش مرگ گروه سنی ۳۰ تا۷۰ ساله‌

اشتراک گذاری :

محمد اسماعیل مطلق گفت: برای تحقق این هدف ، سه دستگاه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور دخیل هستند و البته دستگاه‌های دیگر مثل شهرداری‌ها و سازمان صدا و سیما نقش کمک‌کننده در این زمینه دارند.

وی گفت:در برنامه ارتقاء مراقبت و آموزش‌های ابتدایی در دوران کودکی معتقدیم هر کودکی پتانسیل نخبگی دارد لذا نباید هیچ کودکی به دلیل اینکه در خانواده‌اش امکانات وجود ندارد، پتانسیل نخبگی او هم مخفی بماند در واقع با اجرای این برنامه می‌توانیم عدالت اجتماعی را ترویج دهیم.

مطلق در ادامه بحث «تحکیم بنیان و پایداری خانواده» را مهم‌ترین موضوع بند چهارم سیاست‌های کلی جمعیت عنوان کرد و گفت: در مقوله‌هایی که مرتبط به سلامت خانواده‌ها می‌شود از جمله سلامت جنسی و باروری باید خدمات درستی را  به خانواده‌ها ارائه کنیم.

به گفته مطلق همه آمارها نشان می‌دهد بخشی از طلاق‌ها به دلیل عدم رضایتمندی زوجین از روابط جنسی است بنابراین برای پایداری خانواده به بحث سلامت جنسی نیز پرداخته‌ایم.

وی افزود: در این رابطه مشاوره و آموزش‌های لازم را برای ارتقای کیفیت سلامت جنسی در نظام ارائه خدمات خود ادغام کرده‌ایم و از این طریق می‌توانیم پایداری خانواده‌ها را افزایش دهیم.

مطلق با اشاره به موضوع «توسعه خدمات سلامت باروری و فرزندآوری که در بند چهارم سیاست‌های کلی جمعیت» مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم همه گروه هدف ما به خدمات با کیفیت سلامت باروری و فرزندآوری دسترسی داشته باشند.

وی گفت: برای تحقق این هدف بسته خدمت سلامت باروری و فرزند‌آوری را براساس سیاست‌های کلی تدوین کرده‌ایم به نحوی که ارائه دهنده خدمت ما متناسب با این بسته آموزش داده می‌شود تا بتواند خدمات لازم را برای گروه هدف این برنامه‌ها تامین کند.

وی همچنین به بند هفتم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد.

به گفته مطلق در این بند «فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب» مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان این که در تکریم سالمندان ما دستگاه همکار هستیم و با وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و سازمان صدا و سیما تعامل می‌نماییم گفت: در بحث سلامت سالمندان ما دستگاه اصلی هستیم.

وی گفت: باید برای تکریم سالمندان با همکاری سازمان‌های مرتبط به گونه‌ای تعامل نماییم که سالمندان در منزل بمانند و تکریم شوند.

ضرورت ایجاد بخش‌های بستری ویژه سالمندان

مطلق موضوع ارتقای سلامت سلامندان را در برنامه ششم مورد اشاره قرار داد و گفت: باید مراقبت‌هایی را در خانه‌ها به سالمندان ارائه دهیم چون خیلی از سالمندان توان بیرون آمدن از منزل را ندارند تا خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی با اشاره به نبود بخش بستری سالمندان در کشور گفت: شاید فقط یک یا دو بخش بستری سالمندان در کشور وجود دارد در حالی که سالمندان در سراسر کشور هستند و بخش‌های بستری ویژه سالمندان را باید در همه جای کشور ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۳۴ درصد تخت‌های بستری کشور سالمندان هستند و سالمندان ممکن است در بخش‌های داخلی، اورولوژی و سایر بخش‌ها بستری شوند و به طور مشخص بخش ویژه سالمندان در کشور وجود ندارد.

وی گفت: می‌خواهیم قشر سالمند را سالم نگه داریم تا آنها بتوانند در مراقبت از کودکان در منزل با خانواده همکاری نمایند.

مطلق افزود: با حضور سالمندان در منزل و تکریم آنان اتفاقاتی در منزل می‌افتد که علاوه بر کمک به خانواده‌ها، سالمندان از جنبه کدخدامنشی و ریش سفیدی در رفع اختلافات اعضای خانواده نیز کمک کننده خواهند بود.

برنامه ریزی برای کاهش مرگ در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال

مطلق کاهش مرگ ومیر در نوجوانان، جوانان و میانسالان را مورد تاکید قرار داد و گفت: مراقبت از نوجوان و جوان میانسال و کاهش مرگ در میان این گروه‌ها، از جمله دیگر سیاست‌های بند ششم است که به خصوص کاهش مرگ در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال را در اولویت قرار دادیم.

وی یادآور شد ترویج شیوه سبک زندگی ایرانی اسلامی را نیز در دستور کار قرار دادیم.

آموزش سبک زندگی سالم به ۲۰۰ هزار دانشجوی پزشکی

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در مورد بند ۵ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری که درخصوص ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی است، گفت: سال گذشته در قالب آموزش‌های سبک زندگی سالم ۲۰۰ هزار دانشجوی پزشکی را به عنوان سفیران سلامت با مشارکت معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی و بهداشتی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه کتاب و CD آموزش دادیم.

وی همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی درخصوص توانمندسازی جوانان درخصوص شیوه زندگی سالم در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی را از دیگر اقدامات اداره سلامت جوانان در راستای اجرایی نمودن بند ۵ سیاست‌های کلی جمعیت عنوان کرد و افزود : در راستای بند ۲ سیاست های جمعیتی ، اقداماتی از جمله برگزاری کارگاه های تربیت مربی در دانشگاه های علوم پزشکی ، تهیه پیام های آموزشی ، تدوین محتوی آموزشی خود مراقبتی جوانان با توجه به نیازسنجی آموزشی ادغام بسته خدمت سلامت جوانان در حاشیه شهرها انجام شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس در ادامه به تشریح برنامه‌های اداره میانسالان وزارت بهداشت در راستای اجرای بند ۶ سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر امید به زندگی و سلامت جامعه پرداخت و گفت: در این اداره برای جمعیت ۳۰ تا ۵۹ کشور سال برنامه‌هایی مراقبتی ارائه می‌دهیم.

وی گفت: برای سلامت باروری زنان و مردان برنامه‌هایی را در قالب مراقبت‌های ادغام یافته در مراکز بهداشتی درمانی اجرا می‌کنیم به نحوی که برای زنان بالای ۵۰ سال حتماً توصیه به ماموگرافی می‌کنیم و زنان ۴۰ تا ۵۰ سالی که عامل خطر داشته باشند حتماً باید یک ماموگرافی زمینه‌ای داشته باشند.

وی به موضوع «سلامت عمومی» در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته اشاره کرد و گفت: این مراقبت‌ها شامل سلامت جسم و روان می‌شود و در این حوزه به موضوع بیماری‌ها می‌پردازیم.

مطلق در توضیح گفت: ابتدا سوابق بیماری و علائم بیماری پرسیده می‌شود و جواب آزمایشات و یا احیاناً رادیولوژی‌های انجام شده از بیمار سوال می‌شود و برای عوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی چند آزمایش برای آنها انجام می‌دهیم ضمن این که فشارخون این افراد نیز گرفته می‌شود و در مجموع جمع‌بندی از وضعیت سلامت عمومی انجام می‌دهیم و براساس آن افراد را مورد مراقبت ماهانه یا سه ماه یک بار قرار می‌دهیم.‌

اجرای برنامه خودارزیابی سلامت برای توانمندسازی میانسالان

مطلق برنامه خود ارزیابی سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف از اجرای این برنامه توانمندسازی زنان و مردان است تا خودشان بتوانند مراقبت اولیه را از خود داشته باشند و این موضوع باعث صرفه‌جویی در وقت ارائه دهنده خدمت و نیز در عین حال توانمندسازی افراد می‌شود که اگر نیازی بود برای دریافت خدمات مراجعه نماید.

وی گفت: در این برنامه به افراد آموزش می‌دهیم که شیوه زندگی خود را ارزیابی کنند بتوانند وزن خود را کنترل و یا چه موقع به پزشک مراجعه نمایند فشارخون خود را را بررسی نمایند و اگر دچار فشارخون بالا بودند بدانند که باید چه اقداماتی را انجام دهند و در برنامه‌های خود ارزیابی به آنها آموزش می‌دهیم که نحوه تغذیه آنها باید به چه صورتی باشد.

راه‌اندازی سایت خودارزیابی سلامت

مطلق از راه‌اندازی سایت خود ارزیابی سلامت خبر داد و گفت: این سایت به نشانی   mwselfcare.behdasht.gov.ir به مردم  و دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شده است.

وی در ادامه به تهیه اپ موبایل با عنوان «خود ارزیاب سلامت» اشاره کرد و گفت: برنامه آن از روی بازار دانلود می‌شود و فرد می‌تواند فرم ارزیابی‌های مربوط به خود را تکمیل کند و به عنوان یک شناسنامه همیشه همراه خود داشته باشد.

مطلق همچنین برگزاری هفته ملی سلامت زنان در هفته آخر مهرماه و نیز هفته ملی سلامت مردان در هفته اول اسفند ماه را از دیگر برنامه‌های اداره میانسالان عنوان کرد و گفت: در این کمپین‌ها یک روز به سلامت باروری، فرزندآوری و فرزندپروری پرداخته می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات رایگان را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند.

 

منبع:فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بازیگر مشهور: از خانم بختیاری عذرخواهی می‌کنم

چ آگوست 5 , 2015
همین چند روز پیش بود که  بهنوش بختیاری، بازیگر کمدی سینما و تلویزیون در برنامه رادیویی جمعه -با اجرای فرزاد حسنی- که از شبکه جوان پخش می شد در پاسخ به سئوالی درباره آرزوهایش، کنایه غیرمنتظره ای به توافق هسته ای ژنو انداخت! بهنوش بختیاری گفت:دوست دارم جامعه شناسی بخوانم […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...