بروکینگز: باید از نزدیک شدن ترکیه به ایران و روسیه جلوگیری کرد

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  همزمان با ابراز نگرانی آشکار مقام‌های آمریکایی از دور شدن ترکیه از محور غرب، اندیشکده «بروکینگز» این هفته میزبان نشستی با همین موضوع بود.

پایگاه اینترنتی این اندیشکده در گزارشی درباره این نشست، نوشته است: «در حالی که ترکیه در حال نزدیکتر شدن به روسیه و ایران است و رهبرانش بیش از پیش خودکامه‌ شده‌اند، گروهی از کارشناسان روی این موضوع اتفاق نظر دارند که آمریکا و اتحادیه اروپا باید از نفوذ و اهرم امنیتی و نظامی‌شان استفاده کرده و آنکارا را به سمت غرب برگردانند».

«اریک ادلمن» سفیر پیشین آمریکا در ترکیه در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد گفت که «چالش اصلی در روابط (غرب با ترکیه) دستور کار سیاسی داخلی اردوغان است». با اشاره به اعمال تغییرات در قانون اساسی ترکیه و افزایش دوره ریاست جمهوری، گفت اردوغان و حزب ملی‌گرای او تحولات کنونی در چین و لغو محدودیت دوره ریاست جمهوری را دنبال می‌کنند.

این سفیر سابق آمریکایی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد معامله‌محور با آنکارا، بر اهمیت بالای روابط آمریکا و اروپا با ترکیه تاکید کرد.

از نظر وی، «نگرانی‌ها درباره مسائل حقوق بشری، تشدید ملی‌گرایی و خودکامگی» در ترکیه پس از کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶، نباید سبب رها کردن روابط غرب با آنکارا شود.

«کمال کریسجی» مدیر پروژه ترکیه در اندیشکده بروکینگز گفت: «اتحادیه اروپا با توجه به مسائل اقتصادی، از آمریکا در قبال ترکیه اهرم نفوذ بیشتری دارد».

به گفته او، اتحادیه اروپا مقصد ۴۸ درصد از محصولات ترکیه است در حالی که علی رغم گرمی روابط آنکارا با مسکو، پکن و تهران، در مجموع فقط ۶ درصد از محصولات ترکیه عازم روسیه، چین و ایران می‌شود.

استفان اسزابو عضو بنیاد آمریکایی مطالعات آلمان معاصر یکی دیگر از کارشناسان حاضر در میزگرد بود.

از نظر او آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو نباید سیاست رها کردن و بی توجهی به ترکیه را پیش بگیرند چرا که «ما نمی‌توانیم ترکیه را از دست بدهیم».

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 19

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

گرسنگی روزانه جان ۱۳۰ کودک یمنی را می گیرد

چ مارس 28 , 2018
سایت نودیها :  سه سال بمباران جنگنده‌ها و یورش زره‌پوش‌های اماراتی و عربستانی علیه مردم یمن به‌بهانه حمایت از «عبدربه منصور هادی» ــ رئیس جمهوری که پیشتر استعفای خود را به پارلمان یمن ارائه کرده بود ــ ده‌ها هزار کشته و مجروح به‌جای گذاشته است. طبق گزارش الجزیره و خبرگزاری […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...