بیانیه رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در مورد سخنان اخیر رئیس‌جمهور

اشتراک گذاری :
نودیها:در پی اظهارات حسن روحانی در باره جواز نقد معصوم(ع) دفتر وی ضمن تکذیب انتساب این جمله به رئیس‌جمهور که گفته بود “امام زمان (عج) هم قابل نقد است ” تأکید کرد: باور و اعتقاد به عصمت انبیاء و ائمه معصومین(ع) از مسلمات قطعی تشیع است. این تکذیبیه در حالی از سوی دفتر رئیس‌جمهور صادر شده که حسن روحانی مطابق با فیلمی که از جلسه سخنرانی وی در دیدار وزیر و مسئولان امور اقتصادی و دارایی منتشر شده صحبت از انتقاد از امام زمان(عج) و پیامبر اعظم(ص) به میان آورده است.
 واکنش‌ها نسبت به اظهارات اخیر حسن روحانی در باره جواز نقد معصوم در دیدار وزیر و مسئولان امور اقتصادی و دارایی ادامه دارد.
به گزارش رجانیوز، متن زیر بیانیه رسمی حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی در مورد سخنان اخیر روحانی است که از نظر می‌گذرانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
از آنجا که شأن حوزه علمیه تبیین و تبلیغ علوم و معارف اسلامی است و تاریخ حوزه‌ها گواه روشنی بر این مدعاست، لازم است حوزه نسبت به انحرافات جزئی یا کلی به‌ویژه آنجا که خوف تأثیرگذاری بیشتری می‌رود از سکوت اجتناب نموده و به وظیفه دینی و تاریخی خود عمل نماید. بر همین اساس حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی(ره) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های علمیه تهران ذکر برخی نکات را پیرامون سخنان اخیر ریاست جمهوری ضروری می‌داند.
بی‌شک جواز نقد مسئولان نظام اسلامی در همه سطوح به‌شرط ابتنای آن بر قانون، اخلاق و انصاف نه‌تنها مخالفتی با موازین اسلامی ندارد بلکه همواره بر حسن و لزوم آن تأکید شده است، اما آنچه در صحبت‌های اخیر محل تأمل و مناقشه قرار گرفته است آنجایی است که از صحبت‌های ارائه شده چنین برمی‌آید که حتی ولی معصوم مفترض الطاعه هم می‌تواند در مقام نقد قرار گیرد در حالی‌که نقد حسب معنای لغوی و متفاهم عرفی آن، تمییز سره از ناسره می‌باشد و پرواضح است که قول و فعل و تقریر معصوم به اتفاق علمای شریعت و مقتضای ادله عقلی و نقلی مطلقاً عاری از هر ناسره‌ایست و لازمه چنین نقدی آن است که شخص نقاد معتقد به وقوع خلاف صواب در عمل و رویه معصوم باشد. معتقدان به امکان صدور چنین فعلی از معصومان را می‌توان به مسلمات عقاید شریعت شریف و محکم براهین عقلی و انبوه نصوص نقلی ارجاع داد که وضوح آن ما را از بحث دو باره پیرامون آن بی‌نیاز می‌کند.
آنچه در شرع مقدس، مبین احکام و معارف می‌باشد عبارت‌ است از عقل، کتاب عزیز و سنت اولیای الهی و لذا افعال معصومین علیهم‌السلام نه‌تنها قابل نقد نیست بلکه مبین شریعت است و بلکه آن کسی مستحق نقد و توبیخ است که از این سیره فاصله بگیرد.
همگان می‌دانیم بنا به آیه ۶۵ سوره نساء نه‌تنها اطاعت از حکم پیامبر لازم است بلکه اگر کسی از حکم ایشان کوچک‌ترین حرجی در قلب خود احساس کند، از ایمان اسلامی بهره‌ای نبرده است. “فلا و ربک لا یؤمنون حتی یحکموک فیها شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما”.
اما در باره واقعه‌ای که در این سخنان بدان استشهاد شده است باید گفت بنا بر آنچه در تفسیر صافی آمده است (ج ۳- ص ۱۵۲) پیامبر اکرم(ص) در مقام توضیح جایگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) قرار داشته‌اند و این سخن از سوی کسانی ایراد شده است که نتوانسته‌اند مقام ولایت ایشان را بپذیرند و در جواب آنها آیه ۹۱ سوره نحل مبنی بر اجتناب از خروج عهد الهی، نازل می‌شود و پس از این‌گونه برخورد محکم با معترضین، عجیب آن است که به‌چنین سیره منافقانه‌ای استناد شود.
حاصل آنکه ظاهر سخنان ایراد شده، با مبانی فرد و دانش دینی مغایر است و از این جهت شایسته بلکه لازم است در اولین فرصت مناست، این اشتباه – که لابد سهوی بوده – اصلاح شود.
از خداوند متعال شناخت جایگاه و توفیق عمل به وظیفه را به‌صورت کامل و متقن برای عموم و خاصاً برای مقامات کشور خواستاریم.
والسلام علی من اتبع الهدی
اساتید و طالب حوزه مبارکه علمیه آیت‌الله مجتهدی(ره)
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۱۰ فعالیت روزمره که به کمرتان آسیب می‌رساند

س ژانویه 16 , 2018
نودیها:اگر شما نیز از این دسته هستید و حتی با مصرف مسکن های مختلف نیز کمردرد شما تسکین نمی یابد، باید بدانید که گاهی با رعایت اصولی ساده و ایجاد تغییراتی در شیوه انجام فعالیتهای روزانه می توانید به میزان زیادی در تسکین و درمان آن موفق شوید. ده نمونه از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...