بی‌توجهی به گلودرد چرکی و خطر رماتیسم قلبی

اشتراک گذاری :

دکتر بابک فغفوریان:

رماتیسم قلبی سنین کودکی و نوجوانی یعنی سنین ۵ تا ۱۵ سال را درگیر می‌کند و میزان شیوع در دو جنس دختر و پسر یکسان است.

وی با بیان اینکه رماتیسم قلبی ناشی از گلودرد چرکی است که در صورت عدم درمان منجر به تب رماتیسمی می‌شود، افزود: حمله تب رماتیسمی با علائمی شامل درد مفاصل، التهاب مفصل و علائم قلبی بروز می‌کند، اما بیماری رماتیسمی حاد به دریچه قلب آسیب می‌رساند که ممکن است در طولانی مدت دچار چسبندگی شود و میترال را درگیر کند که منجر به نارسایی می‌شود و در نهایت مجبور به تعویض دریچه بیمار می‌شویم.

این فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: باید توجه داشت که این نوع گلودرد چرکی با گلو درد ناشی از سرماخوردگی کاملا متفاوت است؛ چرا اکثر سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند اما گلو درد چرکی فقط با معاینه پزشک تشخیص داده می‌شود و حالتی است که در انتهای گلوی بیمار لکه‌های سفید رنگ مشاهده می‌شود.

دکتر فغفوریان تاکید کرد: گلودرد چرکی در همه افراد منجر به رماتیسم قلبی نمی‌شود و فرد باید زمینه ژنتیکی خاص داشته و شرایط ایجاد رماتیسم در فرد مهیا باشد.

وی عنوان کرد: اگر همان موقع که فرد دچار گلو درد چرکی می‌شود به پزشک مراجعه کند و آمپول پنی سیلین بزند از عواقب تب رماتیسمی جلوگیری می‌شود، اما اگر فرد به هر علت دچار این بیماری شود باید تا ۴۰ سالگی بصورت ماهیانه پنی سیلین تزریق کند.

فغفوریان افزود: خوشبختانه به علت مراجعه به موقع افراد به پزشک و استفاده از پنی‌سیلین به تجویز پزشک، شیوع این بیماری بسیار کم شده است.

وی در پایان توصیه کرد: به جز پنی سیلین به هیچ عنوان نباید از داروی دیگری استفاده کرد. کودکی که دچار گلودرد چرکی شده حتما هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص و تجویز پزشک از پنی سیلین خوراکی یا تزریقی استفاده کند.

 

منبع:ایسنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خصوصیات گرم‌مزاج‌ها و بخور و نخورهای آنها

ش مه 9 , 2015
متخصص طب سنتی اعلام کرد افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند بهتر است گوشت قرمز و سیر و پیاز کمتر بخورند و در مقابل سوپ جو، کدو و اسفناج برای‌شان مناسب است. غلامرضا کرد افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: یکی از گروه‌هایی که […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...