تحقق پیش‌بینی رهبر انقلاب در مورد مذاکرات

اشتراک گذاری :

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: «مسئله‌ هسته‌ای به‌صورت یک گره درآمده؛ این [مسئله‌] راه‌حل‌هایی دارد، [امّا] آن راه‌حل‌ها متوقّف به تقویتِ درونی ما است؛ اگر این تقویت در درون انجام بگیرد، آن کار آسان خواهد شد. غیر از مسئله‌ هسته‌ای هم سریال‌های دیگری در انتظار ما است؛ این‌جور نیست که همه‌ مسائل ما با غرب، با آمریکا، با صهیونیسم، با گردن‌کلفت‌های اقتصادی دنیا فقط همین مسئله‌ هسته‌ای باشد؛ این تنها مسئله‌ ما نیست؛ دنباله‌اش مسائل گوناگون -‌حقوق بشر و امثاله و امثاله‌- [هست‌].»
تحقق این پیش بینی حکیمانه رهبر انقلاب چندان به طول نینجامید. روز گذشته مقامات آمریکایی از سناریوی سریال‌های جدید خود رونمایی کردند. سخنگوی کاخ سفید از فهرست طولانی ادعاهای آمریکا علیه ایران گفت و وزیر انرژی این کشور نیز در اظهاراتی مشابه سرفصل جدید تقابل واشنگتن با جمهوری اسلامی را ارائه کرد!
سریال‌های آمریکا
به روایت مونیز
جمعی از سران سابق امنیتی رژیم صهیونیستی با امضای طوماری از نخست‌وزیر این رژیم خواسته‌اند از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای حمایت کند.
در همین حال پایگاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی نوشت: «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در نشستی با خبرنگاران اسرائیلی گفت اگر من یک اسرائیلی بودم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردم؛ به نظرم تعداد نسبتا خوبی از اسرائیلی‌ها نیز چنین دیدگاهی دارند.
مونیز افزود: در حال حاضر موضع ما در برابر ایران هیچ تغییری نکرده است. موضع ما زمانی تغییر می‌کند که مسئله تهدید اسرائیل، حمایت ایران از حزب‌الله و مسئله حقوق بشر حل شود!
شروط کاخ سفید
برای تخفیف تحریم‌ها
همچنین «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری گفت: آمریکا در مذاکره با ایران هیچ امتیازی نداد.
ارنست افزود: ایران عناصر اصلی برنامه هسته‌ای خود را به عقب رانده است و با بازرسی‌هایی که تبعیت آنها از توافق را راستی آزمایی می‌کند، موافقت کرده است. آمریکا در نهایت مجبور نیست هیچ امتیازی بدهد.
وی مدعی شد: همانطور که شما می‌دانید جزییات برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) علاوه براین که مطابق استانداردهای تعیین شده در لوزان و متن توافق سیاسی است بلکه فراتر از آن نیز است.
سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: ایران باید گام‌های قابل راستی آزمایی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را قبل از دریافت تخفیف تحریم‌ها بردارد.
ارنست تصریح کرد: نوع گام‌هایی که ما می‌خواهیم در کوتاه مدت شاهد باشیم و در این توافق گنجانده شده است شامل این می‌شود که ایران ذخایر هسته‌ای خود را تا ۹۸ درصد کاهش دهد،۱۳ هزار سانتریفیوژ خود را برچیند، راکتور آب سنگین اراک خود را به راکتوری بی‌خطر تغییر دهد و از سرزده‌ترین بازرسی‌ها که تاکنون بر برنامه هسته‌ای یک کشور اعمال شده است تبعیت کند.
وی افزود: این گام‌ها همچنین شامل اعطای دسترسی به آژانس برای اطلاعات مورد نیاز جهت تکمیل گزارش خود درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران است.
سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: نیاز است تبعیت ایران قبل از تخفیف تحریم‌ها را در کوتاه مدت ببینیم.
ارنست در ادعایی دیگر گفت: رئیس جمهور اغلب گفته است شما با دوست خود وارد چنین توافقی نمی‌شوید. شما باید این اختلافات را با دشمن خود حل کنید و با توجه به حمایت ایران از تروریسم و ادامه تهدید این کشور نسبت به اسرائیل، بازداشت برخی از آمریکایی‌ها در داخل ایران ،این نشان‌دهنده فهرست طولانی از نگرانی‌هایی است که ما درباره ایران داریم.
نگاه سیاسی آمریکا
به توافق
همچنین روزنامه «السفیر» لبنان در گزارشی نوشت: یک منبع آمریکایی با بیان اینکه «توافق وین» میان تهران و واشنگتن بسیار فراتر از مسئله هسته‌ای است از «توافقی سیاسی» در دل «توافق فنی» سخن گفت که برگ‌ برنده‌ای برای دموکرات‌ها و سبب حرکت به سوی یافتن راهکاری برای بحران‌های منطقه‌ای است.
در ادامه گزارش آمده است: برخی از مسئولان کنگره، این توافق سیاسی را بهتر از بخش فنی آن می‌دانند.
نویسنده گزارش مدعی شده است: این توافق یک آزمایش واقعی برای احترام نهادن ایران به منافع آمریکا در کشورهای شرق عربی است.
به گزارش فارس، السفیر در ادامه نوشت: ظهور نشانه‌های این توافق [سیاسی] به موازات ارسال توافق به کنگره آمریکا که بخشی از روند اعتمادسازی میان ایران و آمریکا بود کم‌کم پیدا شد؛ اعتمادسازی‌ای که به یافتن راهکار برای پرونده‌های مرتبط عراق، سوریه، لبنان و یمن کمک می‌کرد.
افزایش فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای عربی به بهانه توافق
به گزارش خبرگزاری‌ها، «شیخ صباح الخالد الحمد» وزیر خارجه کویت گفت: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در جریان جزئیات کامل مذاکرات ایران قرار داد.
نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت: کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس که از برجام ابراز نگرانی کرده بودند، در دیدار با وزیر خارجه آمریکا با وعده‌های دریافت کمک‌های دفاعی واشنگتن به صورت محتاطانه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را مورد تأیید قرار دادند.
در همین حال، «مهمت گونال» نماینده پارلمان ترکیه گفت: توافق هسته‌ای با هدف افزایش فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای عربی حوزه خلیخ فارس بوده است.
«لاورنس کورب» دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا نیز در مصاحبه با «اسپاتنیک» گفت: هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا با فروش ۵/۴ میلیارد دلار موشک پاتریوت به عربستان سعودی موافقت کرده است.

تحریم، اراده سیاسی ایران را
تغییر نمی‌دهد
نشنال اینترست در گزارشی نوشت: تحریم، اراده سیاسی ایران را تغییر نمی‌دهد.
در ادامه گزارش آمده است: حذف ایران از اقتصاد جهانی، موجب تضعیف تسلط آمریکا بوده است.
«رند پال» سناتور آمریکایی درخصوص موضعگیری کنگره آمریکا در مقابل توافق گفت: احتمال بالایی وجود دارد که کنگره این توافق را رد کند.
پال افزود: احتمال اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رأی کنگره را وتو کند هم بالاست.
وی در ادامه گفت: چیزی که من دوست داشتم در این توافق بود این بود که ما تحریم‌ها علیه ایران را بطور تدریجی و ظرف چند سال کاهش می‌دادیم تا بتوانیم از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار برای فشار بر ایران جهت پایبند کردن این کشور استفاده کنیم.
طبق قانونی که در ماه‌های اخیر در کنگره تصویب شد و به امضای باراک اوباما هم رسید، دولت آمریکا این توافق را تحویل کنگره داده و آنها ۶۰ روز، تا ۱۷ سپتامبر، فرصت دارند درباره این توافق نظر بدهند.
بر اساس این قانون، در صورتی که کنگره پس از بررسی، توافق جامع را رد کند، رئیس‌جمهور «۱۲ روز تقویمی» برای بررسی وتوی تصمیم کنگره زمان خواهد داشت.
در صورتی که اوباما مصوبه کنگره در رد توافق را وتو کند، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان «۱۰ روز تقویمی» فرصت خواهند داشت که تعداد دو سوم آرا را که برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور لازم است، جمع‌آوری کنند.
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشست با پژوهشگران دانشگاهی و تحلیل‌گران رسانه‌ای گفت: اکثریت جامعه از برجام رضایت دارند.
عراقچی افزود: مقاومت دلیرانه مردم در برابر تحریم‌ها و تسلیم ناپذیری در برابر مشکلات، موجب شد تا قدرت‌های بزرگ خواسته ایران را در مذاکرات منطقی و هدفمند بپذیرند.
وی در ادامه گفت: نگاه معقول، مسئولانه و منصفانه به آثار واقعی برجام، می‌تواند منافع ملی و دیدگاه‌های آرمانی مردم کشورمان را تامین سازد و میزان فایده و هزینه این توافق را در راستای خواسته‌های حداکثری مردم سوق دهد.

منبع : کیهان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مبتلایان به میگرن چه زمانی به درمان فوری نیاز دارند؟

چ آگوست 5 , 2015
میگرن چیست؟به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، میگرن، سردرد معمولا ضربان داری است که اغلب در یک طرف سر شدیدتر می باشد. درد گاهی به قدری شدید است که فعالیتهای روزانه فرد را مختل کرده و در صورتی که درمان نشود، از چهار ساعت تا سه روز […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...