تلاش رسانه‌های طرفدار دولت برای «رسیدن به توافق به هر قیمتی!»؛ هراس از دانستن مردم

اشتراک گذاری :

خبرگزاری های طرفدار دولت، سایت های منتسب به آیت الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان و بیشتر از همه خود دولتی ها در ماههای بعد از توافق ژنو با فضایی که ایجاد کرده بودند، فشار آوردند تا کمترین اجازه تحرکی به منتقدان در صدا و سیما داده نشود. اتفاقا ماههای حساس مذاکرات هسته ای با آخرین روزهای مدیریت ضرغامی بر صدا و سیما مصادف شده بود. گویا ریاست قبلی سازمان تلاش داشت با برخورد محافظه کارانه ماههای آرامی را سپری کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، پس از حضور سرافراز نیز وضعیت قبلی ادامه پیدا کرد، تا جاییکه پس از توافق لوزان صدا و سیما نیز همان رفتار بعد از لوزان را در برخی از بخشهای خبری ادامه داد. استفاده از مجری هایی که کارشناس نبودند و واگذاری تریبون یکطرفه به ظریف، عراقچی و سایر اعضای تیم مذاکره کننده انتقادها به رویکرد سازمان را جدی تر از قبل کرد.

منتقدین می گفتند صدا و سیما متهم است که رویکرد جناحی و نگاه انتخاباتی دولت به مذاکرات هسته ای را -که قبلا توسط ظریف و در گفتگو با هاله اسفندیاری به آن اذعان شده بود- بر منافع ملی ترجیح می دهد، چرا که هیچ گاه رویکرد انتقادی به مذاکرات را اعمال نکرده است.

در یکی از نامه هایی که پیش از برگزاری مناظر های هسته ای در تلویزیون خطاب به سرافراز نوشته شد، آمده بود: مطلعید که طی یک سال و چند ماه گذشته صدا و سیما درب را به روی منتقدان بسته است و تریبون‌های یکطرفه‌ای برای دولت گشوده که گزارش‌های چند هزار ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی را روابط عمومی رسانه ملی منتشر کرد و با این همه از سوی برخی اعضای دولت و خود رییس جمهور و برخی حامیان دولت متهم به «اظهار خلاف واقع» شد. گویا در نظرگاه مدیران سازمان تحت امرتان جدال لفظی مربی با بازیکن فوتبال بر سر میلیون و میلیارد مهم‌تر از مسئله‌ای است که منافع ملی بدان متوجه است.

صدا و سیما که تا پیش از بیانیه لوزان به واقع در هیچ برنامه ای نسبت به رویکرد هسته ای دولت انتقاد نکرده بود، در برنامه های مناظره ای تلاش کرد تا با دعوت از طرفین موافق و مخالف بیانیه لوزان آن را به چالش بکشد.

فارغ از جریان بروکراتیک در سازمان، اما تعدادی مستند نیز برای روشنگری پیرامون مذاکرات هسته ای ساخته شد. مستند هایی که تاثیر فراوانی روی افکار عمومی گذاشت.

دولت که گویا در تلاش بود تا کسی به موضوع هسته ای فکر نکند، با اظهار نظرهایی که توسط اعضای تیم مذاکره کننده و یا برخی مشاوران رییس جمهور مطرح می شد، مستندهای ساخته شده در تلویزیون از جمله «شطرنج با گرگها» و « از هیروشیما تا لوزان» را مورد اعتراض جدی قرار داد.

دولتی ها که پیشتر حتی به پخش اظهارات آمریکایی ها درباره مذاکرات در تلویزیون اعتراض می کردند، حالا نسبت به مستندهایی که واقعیت های فراوانی را بر مردم آشکار می کرد، موضع جدی گرفتند، تا آنجا که بعیدی نژاد با عصبانیت در صفحه شخصی اش به آن واکنش نشان داده بود.

حالا هم رسانه های طرفدار دولت که از آگاهی پیدا کردن مردم پیرامون مذاکرات به شدت هراس دارند در تخریب و تخطئه این مستندها از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

خبرگزاری ایلنا بی آنکه در مطلبی مستدل پاسخ مطالب مطروحه در مستندهای صدا و سیما را بدهد، به خیال خود دست به کشف بزرگی زده و با نام بردن از سازندگان مستندهای مذکور آنها را “اتاق فکر برنامه‌های صداوسیما علیه مذاکرات” نامیده است.

این خبرگزاری با نسبت دادن مدیریت انتقادها به یک تشکل دانشجویی آورده است: جنبش عدالتخواه دانشجویی آن زمان به صراحت اصلاح‌طلبان را نقد می‌کرد و فضای بعد از خرداد ۸۴ را فضایی آزاد می‌دانست و اعضای آن می‌گفتند: «هنگامی که جناح چپ حکومت را در دست داشت، فضای سلبی به وجود آمد؛ خدا را شکر می‌کنیم که این فضا برطرف شده و جنبش دانشجویی فرصت بی‌بدیلی پیدا کرده تا یک صدا عدالت را فریاد بزند.»

ایلنا در ادامه بی آنکه به انتقادهای شبکه های دیگر، برنامه های دیگر و مناظره های دیگر شبکه ها پیرامون هسته ای اشاره کند با چیدن مطالب کنار هم استدلال خنده دار خود را اینطور ادامه می دهد: «برخی از اعضای همین تشکل٬ با وجود گزینش‌های پیچیده صدا و سیما با به تهیه کنندگی سیما رسیدند و گروه دیگر در تحریریه‌های روزنامه‌های حامی دولت٬ سرمقاله‌هایی در مدح اقدامات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دولت نوشتند.»

تلاش این رسانه ها برای «رسیدن به توافق به هر قیمتی» تا آنجا پیش می رود که حتی از یک مستند که با اقبال مردم مواجه شده نیز هراس می کنند.

ایلنا با عصبانیت می نویسد: «شطرنج با گرگ‌ها» نام قسمت دوم سلسله مستندهای سال‌های هسته‌ای بود. سرانجام هفته گذشته و با وجود انتقادهای فراوان دولتمردان٬ صدا و سیما قسمت سوم را با نام «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» روی آنتن فرستاد تا سرافراز ثابت کند صدا و سیما هیچ علاقه‌ای به حمایت از دولت اعتدال‌گرای روحانی ندارد یا شاید دلواپسان٬ کنداکتور برنامه‌های سیاسی صدا و سیما را می‌نویسند!

یکی از بخشهای تاثیر گذار مستند «شطرنج با گرگها» که خیلی از ایرانیان را به واکنش برانگیخت

این رویکرد که قبلا خودش را در انتخاب گزینشی مجریان گفتگو با روحانی توسط نهاد ریاست جمهوری(برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب) و نیز انتقاد به “اخبار بیست و سی”، “صرفا جهت اطلاع” و برنامه “حساس نشو!” نشان داده بود، با عصبانیت بیشتری طی روزهای منتهی به ۱۰تیر دنبال می شود.

منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عبادت در نهج البلاغه

ی ژوئن 7 , 2015
عبادت در اسلام عبادت و پرستش خداوند یکتا و ترک پرستش هر موجود دیگر , یکى ازاصول تعلیمات پیامبران الهى است , تعلیمات هیچ پیامبرى از عبادت خالى نبوده است.   چنانکه مى دانیم در دیانت مقدسه اسلام نیز عبادت سر لوحه همه تعلیمات است , چیزى که هست در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...