توریست های جراحی زیبایی

اشتراک گذاری :
نودیها :  با اینکه توریسم درمانی سهم بالایی از درآمد نظام سلامت برخی کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است اما توریسم پزشکی ایران حوزه ای است که کمتر به آن پرداخته شده و همواره مورد غفلت قرار گرفته است مدت هاست که از اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبری نیست و کسی از مشکلات وکاستی های این اداره حرفی به میان نیاورده است.
همین نیز باعث شده است تا ایران تنها از کشورهای همسایه نظیر جمهوری آذربایجان، افغانستان وپاکستان و…  پذیرای گردشگران سلامت باشد و میان کشورهای اروپایی وآمریکایی جایگاهی نداشته باشد. این تنها یکی از مشکلات عدیده توریسم پزشکی کشور است.
ازطرفی مشکل اینجاست که همین تعداد کم توریسم هم ارز آوری مناسب و لازم را برای نظام سلامت کشور ندارندچرا که دلالان پای ثابت صنعت گردشگری سلامت شده اند واز طرف دیگر هم نظام جامعی برای توریسم درمانی در کشور وجود ندارد.
 وقتی دلالان پا در کفش پزشکان می کنند
علی ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان این که عدم وجود فرایند صحیح باعث عدم شفافیت پرداخت ها به تیم پزشکی، بیمارستان وافرادی که بیمار را ترانسفر میکنند میشود،گفت: به دلیل  حرفه ای نبودن این افراد وعدم دیدن دوره های آموزشی لازم قاعدتا این بازار غیر شفاف می تواند هزینه های زیادی را به گردشگران سلامت تحمیل کند و سود زیادی را عاید افراد غیر متخصص کند.
وی افزود:گفتنی است با توجه به ایجاد اداره گردشگری سلامت و تشکیل شورای مربوطه این روند رو بهتر شدن است. انتظارمی رود در این راستا سازمان گردشگری در اعطای مجوز به مراکز گردشگری مجاز که توانایی انجام تعرفه های نقل و انتقالات را دارند تسریع کند.
اندر حکایت آغاز توریسم درمانی ایران
ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت تاریخچه توریسم درمانی کشور را این گونه بیان می کند:از سال ۷۸ یک برنامه جامع ارائه خدمت به بیماران خارجی شکل گرفت که به دلایلی نظیر عدم انسجام بین وزارت امور خارجه،سازمان گردشگری، وزارت بهداشت و نظام پزشکی و نبود زیر ساخت های مناسب مورد توجه قرار نگرفت تا این که سرانجام از سال ۹۳ با ایجاد اداره گردشگری سلامت و هماهنگی نهادهای مربوط اقداماتی در حال شکل گیری است.
معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص شرایط حوزه سلامت قبل و بعد از انقلاب می گوید: کمبود پزشک متخصص و حتی پزشک عمومی قبل از انقلاب یکی از مشکلات حوزه سلامت بود که گریبان کشور را گرفته بود. تا آن جایی که به دلیل عدم وجود متخصصین قلب و عروق،  مغز و اعصاب و … کلیه بیماران به کشورهای اروپایی و امریکایی اعزام می شدند.اما اکنون این وضع متفاوت شده است و به دلیل حضور متخصصین در تمام کشور اعزام بیماران به خارج تقریبا به صفر رسیده است.
وی اضافه کرد:علاوه بر این به دلیل بحث های مذهبی کشورهای شیعه مذهب مانند بحرین، کویت و عراق علاقه بیشتری برای سفر به ایران دارند.
تب جراحی های زیبایی پای گردشگران سلامت را به ایران باز کرده است
با وجود اینکه ایران نسبت به شرایط مطلوب وایده آل فاصله بسیاری دارد اما به دلیل وضعیت نامناسب خدمات بهداشتی درمانی کشور های همسایه، گردشگران سلامتی را به خود جذب کرده است.البته برخی از جاذبه های درمانی طبیعی ایران نیز پای بیمارانی را به کشورمان باز کرده است از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قیمت: شاید مهم ترین مزیت ایران در گردشگری پزشکی، ارزان بودن خدمات به نسبت دیگر کشورها، خصوصاً کشورهای اروپایی و آمریکاست.
آب درمانی: جاذبه ی مهم دیگر ایران، آب درمانی است که در توریسم سلامت بسیار مورد توجه است.
نمک درمانی: یکی از جاذبه ها که به تازگی مورد توجه توریست های بین‌المللی قرار گرفته است نمک درمانی است. ایران با داشتن چندین گنبد نمکی می‌تواند در این خصوص نیز به یکی از قطب های گردشگری پزشکی تبدیل شود.
طب سنتی: جاذبه دیگری که در چند وقت اخیر در کشورمان مورد توجه قرار گرفته و حتی رشته های دانشگاهی آن در حال جذب دانشجو هستند، طب سنتی ایران است.
معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ترکیه بزرگترین رقیب توریسم درمانی ایران است، بیان کرد:هندوستان، پاکستان و عمارات هم توریسم دارند اما از نظر دارا بودن نیروی متخصص ایران سرآمد است.علاوه بر این کشور ما از نظر جغرافیای مناسب گردشگری و امکانات اقامتی وضعیت مطلوبی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که ایران در کدام رشته بیشتر گردشگر سلامت دارد گفت: ایران در همه رشته ها گردشگر سلامت دارد اما عمدتا بیماری های قلبی عروقی و جراحی های زیبایی بیشترین مراجعات را دارد البته پیش از این هم بحث پیوند بود که در حال حاضر ممنوع شده است.کشورهایی مانند عراق، یمن و آذربایجان که در همه زمینه ها کمبود متخصص دارند برای درمان به ایران مراجعه می کنند.
تا پایان آذرماه ۶۰ هزار خارجی در ایران درمان شدند
معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت می گوید: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۶۰هزار گردشگی سلامت داشته ایم اما به دلیل عدم وجود آمارهای دقیق نمی توان گفت که این آمار چقدر افزایش داشته است.
وی ادامه داد:در سال گذشته ۸ نفر از طریق وزارت بهداشت برای درمان به سایر کشورها اعزام شده اند و امسال هم موردی نبوده است.این در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار پایین است چرا که برخی کشورهای پیشرفته مانند مالزی و هندوستان تا چند میلیون نفر در سال بوده است.
علی ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در مورد تعرفه های توریسم سلامت عنوان کرد: در زمینه هتلینگ، تعرفه های توریسم  آزاد است و در واقع بیمارستان ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعرفه را تعیین میکنند که این روند در همه جای دنیا هم همین طور است.اما در مورد حق العلاج تفاوت جدی با بخش خصوصی جود ندارد.
کدام بیمارستانها توریسم می گیرند؟
ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر همه مراکز می توانند بیماران خارجی را بپذیرند،می گوید: ۲۶۷ بیمارستان به صورت خود انفعالی شرایط خود را به ما اعلام کرده اند که پس از ممیزی و راستی آزمایی به مراکزی که حائز شرایط باشند گواهینامه ارائه خدمات گردشگری سلامت اعطا میشود.اکنون نیز کلیه بیمارستان هایی که اجازه جذب بیماران بین الملل را دارند در حال اعتبار بخشی هستند.
از جمله شرایط لازم برای دریافت گواهینامه ارائه خدمات گردشگری سلامت عبارتند از: داشتن کارکنان با تسلط به زبان های خارجی داشتن، داشتن هتلینگ درجه یک، داشتن امکانات مناسب برای همراه بیمار، داشتن تخصص های مربوطه و…
گزارش از ریحانه هرندی
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مشخصات جنگنده روسیه که ایران خواهد خرید

ج فوریه 19 , 2016
به گزارش سایت نودیها ، اخیرا و پس از سفر سردار دهقان وزیر دفاع ایران به مسکو، یک مقام روس که مسوول صادرات تجهیزات نظامی روسیه است اعلام کرد که ایران و روسیه در سال ۲۰۱۶ قرارداد خرید جنگنده‎های سوخو ۳۰ اس ام را امضاء خواهند کرد. سوخو ۳۰ اس […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...