توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای سالمندان

اشتراک گذاری :

 

یک کارشناس تغذیه گفت: با افزایش سن، نیاز به انرژی کاهش می‎یابد.

عاطفه فلاح در گفت‎و‎گو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه دوران سالمندی به ۶۰ سال و بالاتر اطلاق می‌شود، اما تغییرات سالمندی از سال‎ها قبل آغاز می‎شود.

وی ادامه داد: توجه به تغذیه در این دوران به ‎دلیل تغییر نیازهای تغذیه‎ای بدن از اهمیت بسزایی برخوردار است. نیاز سالمندان به موادمغذی متاثر از داروها، بیماری‎ها و پدیده‎های بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

فلاح خاطرنشان کرد: مهم‌ترین توصیه تغذیه‎ای برای این سنین تهیه غذاهای ساده و کم ‎حجم است، به‎ طوری که تمام نیازهای فرد به موادمغذی تامین شود و در عین‎حال متناسب با فرهنگ مصرف او باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه انتخاب نوع غذا در برنامه ‎غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: نکته اساسی در برنامه‎ غذایی سالمندان، مصرف مواد‎غذایی کم‎ چربی و کم‎ کلسترول مانند شیر و لبنیات کم‎چرب،کاهش مصرف روغن، کره، خامه و … کم‎نمک و پرفیبر است.

وی تاکید کرد: در افراد مسن مصرف روزانه شش تا هشت لیوان مایعات ترجیحا آب برای پیشگیری از یبوست و کم‎ آبی بدن توصیه می‎شود، زیرا افراد مسن علیرغم نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می‎کنند و به ‎همین ‎دلیل بیشتر مستعد کم‎ آبی و یبوست هستند.

فلاح بیان کرد: با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش می‎یابد و به همین علت نیاز متابولیسمی بدن به انرژی کمتر از سایر گروه‎های سنی است.

وی با اشاره به اینکه افراد مسن فعالیت بدنی کمتری دارند و در نتیجه نیازمند غذای کمتری برای ثابت نگه‎ داشتن وزن‌شان هستند، افزود: برای محدود کردن دریافت انرژی، توصیه می‎شود غذاهای کم‎ حجم و غنی از موادمغذی را بیشتر مصرف کنند و مصرف موادشیرین و چربی‎ها را نیز کاهش دهند.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: از آنجا که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‎یابد، پروتئین موردنیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مانند گوشت‎های کم‎چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم‎مرغ، فرآورده‎های لبنی بدون‏‎ چربی یا کم‎ چربی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین می‎کنند، افزود: پروتئین حدود ۱۵ درصد کل انرژی روزانه را تشکیل می‎دهد و توصیه می‎شود حدود نیمی از پروتئین مصرفی از نوع حیوانی و مصرف گوشت در سنین سالمندی باید متعادل (حدود سه نوبت در هفته) باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف چربی‎ها باید در رژیم‎غذایی سالمندان محدود شود، تصریح کرد: دریافت چربی نباید بیش از ۳۰ درصد کل انرژی دریافتی در روز باشد، خصوصا سهم چربی‎اشباع شامل چربی پنهان در گوشت، انواع روغن ‎جامد و کره باید تا حداکثر ۱۰درصد انرژی دریافتی روزانه کنترل شود.

وی گفت: با افزایش سن مقدار توده‎ چربی بدن سالمندان افزایش می‎یابد و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری‎هایی نظیر افزایش فشارخون، دیابت و بیماری‎های قلبی ‎وعروقی افزایش می‎یابد.

فلاح تاکید کرد: کنترل شدید چربی‎خون برای سنین ۵۰ تا ۷۰ سال مفید است و به‎ طور کلی باید میزان کلسترول مصرفی کمتر از ۳۰۰ میلی‎گرم در روز باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می‎یابد، خاطرنشان کرد: با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم (مانند شیر و لبنیات) و ویتامین D افزایش و از‎طرف ‎دیگر میزان تولید ویتامین D در پوست از طریق نور آفتاب کاهش می‎یابد، بنابراین مصرف جگر و روغن کبدماهی برای تامین این ویتامین توصیه می‎شود.

وی گفت: با افزایش ‎سن، توانایی جذب ویتامین B12 بدن کاهش پیدا می‎کند. بنابراین مصرف مقدارمناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر و تخم‎مرغ به عنوان منابع ویتامین B12 را با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی فرد و بیماری‎های زمینه‎ای احتمالی، کنترل و مورد تاکید قرار دهید.

فلاح تصریح کرد: کم‎خونی فقرآهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد، اما در افرادی که غذاهای کم‎انرژی مصرف می‎کنند یا مشکوک به سوءتغذیه هستند، شایع است.

وی افزود: نیاز مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و میزان توصیه‎ شده روزانه به ‎طور متوسط هفت میلی‎گرم است و زرده تخم‎مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‎های برگ‎ سبزتیره مانند جعفری، برگ‎چغندر، گشنیز و بخش‎های تیره برگ‎ کاهو از منابع آهن هستند.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقرس؛ بیماری که فقط برای پولدارها نیست

ش مه 30 , 2015
نقرس را با عنوان بیماری ثروتمندان می‌شناسند و می‌گویند آنها که گوشت زیادی می‌خورند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ اما دانشمندان معتقدند که چه پولدار و چه فقیر، نقرس، بیشتر به دلیل رژیم غذایی نامناسب و افزایش میزان اسیداوریک در بدن ایجاد می‌شود و تجمع این اسید در مفاصل […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...