توصیه هایی در مورد ماهی قرمز

اشتراک گذاری :

مهارتهای زندگی

سازمان دامپزشکی کشور در آستانه عید نوروز توصیه کرد: مردم ماهی قرمز سفره های هفت سین خود را از مراکز معتبر خریداری و نکات بهداشتی را برای خرید و نگهداری ماهی قرمز رعایت کنند.

در ادامه

ماهی قرمز انواع مختلف دارد که بزرگترین آنها حداکثر تا 60 سانتی متر رشد می کند و حداکثر وزنی معادل 5.4 کیلوگرم دارد، اما اغلب آنها در اندازه های کوچک رشد می کنند و در آکواریوم نگهداری می شوند.

در شرایط مناسب، ماهی قرمز ممکن است بیش از 20 سال عمر کند، اما بیشتر ماهیان قرمز خانگی به دلیل شرایط نگهداری معمولا بیشتر از 6 تا 8 سال زنده نمی مانند.

براساس این اطلاعیه، ماهی قرمز باید دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.

همچنین مردم در صورت مشاهده علایمی همچون تاخوردن باله ها، لکه های پنبه ای مانند زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در اطراف دهان یا سطح بدن، بیرون زدن چشم ها به صورت یکطرفه یا دو طرفه و ریخته شدن پولک های ماهی، از خرید آن خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره های هفت سین مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت قد، حداقل یک لیتر و هر هفته یک تا دو بار آب ماهیان تعویض شود.

همچنین از شن، ماسه های رنگی و تیز جهت تزئین آکواریوم ها و تنگ های ماهی استفاده نشود.

در این اطلاعیه بر شستشوی دوره ای آکواریوم ها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلول های نمک طعام (سی گرم در لیتر به مدت ده دقیقه)، ترکیبات آمونیوم به مقدار 1-1/0 گرم دریک لیتر آب به مدت 15-1 دقیقه و یا ترکیبات یده به مقدار 200 میلی گرم در یک لیتر آب به مدت 10 ثانیه (مواد برای ضدعفونی آکواریوم بوده و برای ماهی خطرناک است) تاکید شده است.

در این اطلاعیه بر استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم تاکید شده است.

براساس این اطلاعیه، ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب شناور باشد، بنابراین باید یک یا حداکثر 2 بار در روز ماهی قرمز تغذیه شود.

همچنین به نکاتی از قبیل رعایت دوره ای حداقل دو هفته ای قرنطینه برای ماهیان تازه وارد در یک آکواریوم جداگانه، جداسازی تمام موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان، مراجعه به دامپزشک در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی در ماهیان آکواریومی در این اطلاعیه تاکید شده است.

در این اطلاعیه آمده است، آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی و سالم باشد در صورت استفاده از آب شرب شبکه آبرسانی شهری باید جهت تعادل گازها و خروج کلر، آب مورد نیاز قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.

همچنین از قراردادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید.

 

منبع : تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی با موضوع خانواده اسلامی

ش آوریل 11 , 2015
رادیو بصیرت – استاد رحیم پور ازغدی     ترویج سبک زندگی اسلامی – ویژگی های خانواده در منظر اسلام و قرآن   دانلود با حجم 4 مگابایت از لینک مستقیم برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 13

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...