تولید سیب زمینی تراریخته در دستور کار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی قرار گرفت

اشتراک گذاری :

نودیها:نیره اعظم خوش خلق سیما روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آفت بید سیب زمینی از سال ۱۳۶۴ توسط بذور وارداتی به کشور وارد شد و از آن سال تا کنون درصد زیادی از مزارع زیر کشت این محصول را مورد حمله قرار داده است.
وی اظهار داشت: لاروهای این آفت با تغذیه از بوته ها و غده های سیب زمینی در مزارع و انبارها، میزان محصول را از نظر کمی و کیفی بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.
خوش خلق سیما گفت: محققان این پژوهشگاه از طریق کشت بافت به مینی تیوبر سیب زمینی دست یافتند و در سال ۸۶-۸۵ این پژوهشگاه توانست دستاورد خود را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهد.

***جلوگیری از خروج ۲۹ میلیون دلار ارز از کشور
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور با بیان اینکه از دل تولید میکرو تیوبر سیب زمینی ۱۴ شرکت دانش بنیان ایجاد شد، افزود: این شرکت ها با تولید این میکروتیوبرها توانستند از خروج ۲۹ میلیون دلار ارزی که از کشور خارج می شد، بی نیازکنند.
وی بیان داشت: شرکت های دانش بنیان با تولید این مینی تیوبرها (بذر سیب زمینی) توانستند جلوی واردات قرنطینه ای بذر سیب زمینی را بگیرند.
خوش خلق سیما گفت: این شرکت ها از طریق هوا کشت میزان تولید در حجم بالا در محیط های کنترل شده را افزایش داده و هزینه پائین تولید این اجازه را می دهد که چنین بذرهایی به صورت اقتصادی تکثیر شوند.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: مزیت های اصلی این تکنولوژی ایران را قادر ساخته تا بذر مورد نیاز خود را با کیفیت و مشخصه هایی شامل سریع بودن، تولید در مقادیر زیاد، قیمت مناسب، سلامت بسیار بالا، جلوگیری از ورود آفات ناشناخته و قرنطینه ای به کشور از طریق واردات بذر تولید نماید.
وی در خصوص تولید فراگیر این محصول گفت: اگر آزمایشات مزرعه ای سیب زمینی تراریخته با موفقیت به پایان برسد و پایداری و سازگاری خود را به خوبی ثابت کند و در ضمن بتوانیم مجوز رهاسازی و همچنین مجوز ثبت این محصول را بگیریم، سیب زمینی تراریخته در مزارع کشت می شود.
وی با بیان اینکه آزمایشات میدانی این محصول تا ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید، اظهار داشت: در صورتیکه این محصول بتواند سازگاری و پایداری خود را به خوبی نشان بدهد و بتوانیم مسئولان مربوطه را برای تولید آن قانع کنیم تا ۴-۳ سال آینده این محصول تولید خواهد شد.
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۱۳۷۹ در کرج تاسیس و به سرعت به یکی از واحدهای پژوهشی تاثیرگذار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد.
در زمان حاضر، این پژوهشگاه و ۴ مدیریت منطقه ای تابعه با داشتن نیروی انسانی متخصص و متعهد و تجهیزات و زیرساخت های بسیار پیشرفته به عنوان یکی از پیشتازان فناوری های نوین کشاورزی در سطح کشور و منطقه محسوب می شود.
نظر به ماموریت این پژوهشگاه در اجرای تحقیقات کاربردی برای حل مشکلات کشاورزی، پژوهشگران سخت کوش این واحد پژوهشی بالنده کشور همواره به اجرای تحقیقات مشکل محور و مشتری مدار تاکید داشته اند.
به همین منظور تقاضا محور شدن طرح های پژوهشی، خصوصی سازی پژوهش، استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی، کاهش هزینه های جانبی، نوسازی ناوگان پژوهشی و آموزش نیروهای انسانی توانمند از جمله مواردی هستند که مورد توجه جدی قرار گرفته اند.
انتقال دانش فنی تولید انبوه سیب مالینگ مرتون از طریق کشت بافت به ۴ شرکت خصوصی، تولید گیاهان تراریخته مقاوم به آفات از قبیل برنج تراریخته در جهان واولین پنبه تراریخته کشور که مراحل نهایی تجاری سازی خود را طی می کنند، تولید انبوه خرمای مجول از طریق کشت بافت، تولید انبوه پایه پسته UCBL از طریق کشت بافت، انتقال سویه های پروبیوتیک بومی و اختصاصی طیور به بخش خصوصی، انتقال دانش فنی تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای شهری به بخش خصوصی از جمله دستاوردهای این پژوهشگاه است.

ایرنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 43

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود سخنرانی جنجالی رائفی پور بحران آب ، فتنه ی جدید ، مسئولین خائن!

س فوریه 13 , 2018
دانلود سخنرانی جنجالی رائفی پور بحران آب ، فتنه ی جدید ، مسئولین خائن! پخش آنلاین صوت http://navadiha.ir/files/uploads/filez/raefipour-bohran-ab-fetne-navadiha.ir.mp3 دانلود صوت   برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 43

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...