توهین و تحقیر؛ آمریکایی‌ها چگونه از ظریف استقبال کردند؟

اشتراک گذاری :

نودیها:همزمان با حضور وزیر امور خارجه در نیویورک، اوباما عازم عربستان شد، کری به لابی صهیونیست‌ها رفت و دیوان عالی امریکا حکم غارت اموال ایرانیان را تأیید کرد. توهین و غارت و تحقیر؛ سفر ظریف دستاورد دیگری هم داشت؟!

ظریف به امریکا رفت تا در خصوص روند اجرای برجام مذاکره کند. همزمان اما باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده عازم عربستان شد تا به‌همراه سران شیخ‌نشینان حاشیه‌ی خلیج فارس، برای ایران و ایرانی شاخ و شانه بکشد. جان کری هم به نشست لابی دوم صهیونیست‌ها در امریکا (جِی استریت) رفت تا به آنها اطمینان دهد برجام همانطور که سیف چند روز پیش گفته بود، هیچ دستاوردی برای ایرانی‌ها نخواهد داشت. بامزه‌تر اما اقدام دیوان عالی امریکا است؛ وقتی که همزمان با حضور ظریف در عربستان، رأی یک دادگاه‌ امریکایی را برای برداشت دو میلیارد دلار از اموال بلوکه شده‌ی کشورمان تأیید کرد؛ برای پرداخت غرامت ادعایی به خانواده‌ی قربانیان حمله‌ی تروریستی به یک پایگاه امریکایی در لبنان، بیشتر از سی سال پیش! برداشتی که جابری انصاری سخنگوی ظریف آن‌را از همان نیویورک «دستبُرد» آمریکایی‌ها به اموال مردم دانست. وزیر خارجه‌ی دولت روحانی اما برای عکس گرفتن با هم‌تای امریکایی خود، پرچم‌عوضی(!) کرد.

تواتر اقدامات خصمانه‌ی مقامات مختلف ایالات متحده ظرف همین چند روز که ظریف و رفقا در خاک این کشور به سر می‌بَرند، به‌نحو باور نکردنی افزایش یافت. ظریف در امریکا دقیقاً چه کار می‌کند؟!

چرا ظریف به نیویورک رفت؟

تقریباً هیچ! اعتراف رییس کل بانک مرکزی در خاک ایالات متحده، آنقدر دردناک بود که مقامات مختلف دولت روحانی را برای ماست‌مالی کردن تنها دستاورد دولتشان به صرافت اندازد. از جمله شخص آقای رییس جمهور اواخر هفته‌ی گذشته و در میان مردم سمنان، منتقدین برجام را “بی‌غیرت” خطاب کرد، و برای توجیه بی‌خاصیت شدن آفتاب تابان دولتش، گفت: «تنها سه ماه از اجرای برجام می‌گذرد، اما برخی فکر می‌کنند ۳۰ سال از برجام گذشته است؛ شما ببینید در این مدت چه گشایش‌های فراوانی به وجود آمده است!»

مسأله اما جدی‌تر از این حرف‌ها بود. تیم عملیات روانی دولت به‌خوبی فهمیده بود که اثر عمیق اعترافات سیف روی افکار عمومی مردم، این بار با شلوغ‌کاری و سخنان پوپولیستی روحانی مرتفع نمی‌شد. احتمالاً به همین خاطر هم ظریف روانه‌ی امریکا شد. قرار بود آقای وزیر امور خارجه ضمن شرکت در یک اجلاس آب و هوایی در نیویورک با وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده دیدار، و مثلاً پیرامون موانع اجرای برجام رایزنی کند. ظریف پیش از سفر به اشپیگل گفته بود: «ما حدود سی ماه مذاکرات فشرده‌ای را برگزار نکردیم که حالا تنها یک سند توخالی داشته باشیم.» عبارتی که ظریف برای توصیف برجام به کار برده بود، خیلی‌ها را به یاد سخنان سیف انداخت. سخنانی که اساسی دولتی‌ها را به دردسر انداخت و حالا ظریف احتمالاً برای ماست‌مالی کردن آن به نیویورک می‌رفت.

ظریف در همان بدو ورود به نیویورک گفت: «این سفر فرصتی است تا از اقدامات ضدایرانی گروه‌های معاند و ادامه ایران هراسی، پیشگیری کنیم. مدت‌هاست فرصت دیدار با جان کری را نداشتیم؛ لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری “اجرای جدی برجام” توسط امریکا، یک دیدار صورت گیرد.»

همزمان با حضور ظریف، کری به لابی صهیونیست‌ها رفت!

ظریف در نیویورک بود؛ برای دیدار با جان کری. برای بحث در خصوص اجرای جدی برجام، برای آنکه از امریکایی‌ها بخواهد کمتر در روند اجرای برجام کارشکنی کنند. کری اما به نشست «جِی استریت» رفت؛ یک لابی قدرتمند صهیونیستی، که اگرچه از آیپک کوچک‌تر است، اما مدافع برجام است. وی از حمایت قدرتمندانه و صریح جی‌استریت از توافق هسته‌ای ایران تقدیر کرد و گفت: «برجام، کماکان بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

وزیر خارجه آمریکا سپس درباره پول‌های آزادشده در نتیجه‌ی برجام، با رد اظهارات برخی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا که آن را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌کردند، گفت: این عدد طبق برآورد ما حدود ۵۵ میلیارد دلار است. با این همه جان کری به صهیونیست‌ها اطمینان داد ایران از روز اجرای توافق تا امروز تنها به حدود ۳ میلیارد دلار از آن دست پیدا کرده است. سخنانی که از همه بیشتر تأیید مدعای سیف بود؛ سه میلیارد دلار یعنی تقریباً هیچ! ظریف در نیویورک بود، کری اما ترجیح داد به جمع صهیونیست‌ها رفته و علیه مملکت ظریف سخنرانی کند.

همزمان با حضور ظریف، اوباما هم به عربستان رفت!

برجام آن‌طور که برخی سهل‌اندیشان تصور می‌کردند، قرار بود روابط ایران و امریکا را گل و بلبل کند. حالا گل و بلبل هم نشد، دست‌کم تا حدودی از تنش‌های فی مابین کم کند. کم نشد که هیچ؛ اضافه هم شد! درست در کوران تنش‌های سیاسی ایران و عربستان که ناشی از جهل و تعصبات قبیله‌ای بیابان‌گردان بنی‌سعود است، اوباما به ریاض رفت تا بی اعتنا به ظریف که در امریکا حضور داشت، در کنار متحدین عرب‌زبانش، علیه ایران شاخ و شانه بکشد. اوباما به عربستان رفت تا نشان دهد اهمیت حضور وزیر امور خارجه‌ی روحانی در امریکا، به اندازه‌ی ضیافتی که ملک سلمان برایش تدارک دیده بود، نیست. اوباما به دیدار شیوخ شورای همکاری رفت، تا به آنها اثبات کند توافق اتمی کمترین تغییری در رویکردهای منطقه‌ای دولت ایالات متحده به وجود نیاورده است. اوباما به عربستان رفت، تا به شیوخ شکم‌پرست هم‌پیمانش، از جانب روحانی قول دهد که ایران به تعهدات خود طبق اسناد برجام پای‌بند خواهد ماند و گفت: «تهران باید حُسن نیتش را اثبات کند.»

ظریف به امریکا رفته بود اما … اوباما به عربستان رفت!

همزمان با حضور ظریف؛ امریکا باز هم اموال ایران را غارت کرد!

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه حکم داد حدود دو میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران باید به خانواده های قربانیان آمریکایی که در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت کشته شدند، پرداخت شود. ظریف در نیویورک بود اما، امریکایی‌ها پیش چشمان او اموال مردم و مملکتش را غارت کردند. آقای وزیر در نیویورک اما تنها تماشاچی ماجرا بود. با این همه جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه که همراه ظریف در ایالات متحده به سر می‌بُرد، با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام، آن‌را دستبرد امریکایی‌ها به اموال ایران نامید و نوشت: «حکم دیوان عالی آمریکا عدالت و قانون را به سخره گرفته است.» این احتمالاً تمام کاری بود که ظریف و دار و دسته در خاک امریکا می‌توانستند انجام دهند.

ظریف با کری “پرچم‌عوضی” کرد!

امریکایی‌ها برای مهمان‌نوازی از ظریف سنگ تمام گذاشتند! از غارت اموال مردم تا تمسخر و تحقیر ایران؛ همه و همه همزمان با حضور وزیر امور خارجه‌ی دولت روحانی در خاک امریکا. ظریف اما با کری دیدار کرد، گفت و شنفت؛ پشت درهای بسته. دست آخر اما برای عکس یادگاری، در مقابل دوربین‌های خبرنگاران، پرچم‌عوضی کردند! ظریف با پرچم امریکا عکس گرفت، کری با پرچم ایران! اقدامی که احتمالاً از فرط مهمان‌نوازی امریکایی‌ها از ظریف صورت گرفته بود.

مشرق نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هدیه نصر الله به رهبر انقلاب

د آوریل 25 , 2016
سایت نودیها به نقل از وطن امروز، دبیرکل حزب‌الله لبنان اخیرا هدیه‌ای ارزشمند به رهبر حکیم انقلاب هدیه داده است. این هدیه ارزشمند، یک انگشتر نفیس است. اما حکایت این انگشتری نفیس چیست؟ براساس گزارشات، این انگشتر نفیس چندی قبل از سوی یکی از شیعیان نامدار و معتبر لبنانی به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...