جمهوری‌خواهان برای دومین بار نتوانستند توافق هسته‌ای با ایران را رد کنند

اشتراک گذاری :

و به نقل از رویترز، دموکرات‌های سنای آمریکا روز سه‌شنبه برای دومین بار از رأی‌گیری درباره قطعنامه‌ای که قرار بود علیه توافق هسته‌ای ایران به تصویب برسد جلوگیری کردند. بدین ترتیب این اقدام دموکرات‌های سنای آمریکا باعث محافظت از یکی از مهمترین ابتکار عمل‌های سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شد.

تلاش برای تصویب این قطعنامه روز سه‌شنبه نتوانست حمایت دست‌کم ۶۰ عضو سنا را جلب کند. شمار سناتورهایی که از این قطعنامه حمایت کردند ۵۶ نفر و شمار سناتورهای مخالف با آن ۴۲ نفر اعلام شد.

با وجود آن که ادامه این تلاش متوقف شده است، جمهوری‌خواهان سنای آمریکا سعی کردند این رأی‌گیری را برگزار کنند تا بدین ترتیب دیدگاه سیاسی خود را علیه دموکرات‌ها آشکارا بیان و همچنین خود را برای رقابت‌های آینده در سنا آماده کنند. استناد آنها برای انجام این تلاش‌ها، نتایج نظرسنجی‌هایی است که در آمریکا برگزار شده است و نشان می‌دهد مردم آمریکا درباره این توافق نگرانی‌هایی دارند.

پنج‌شنبه هفته پیش نیز سناتورهای مخالف برجام نتوانستند آرای لازم برای پیش بردن “قطعنامه‌ عدم‌تأیید” برنامه جامع اقدام مشترک را کسب کنند.

برای اینکه طرح و یا قطعنامه‌ای در سنای آمریکا از مرحله بحث خارج شده و به رأی‌گیری برسد، باید ۶۰ نفر از سناتورها در یک رأی‌گیری اعلام کنند که بحث‌ها کافی است و زمان رأی دادن به طرح یا قطعنامه فرا رسیده است.

اما پنج‌شنبه پیش و با توجه به اینکه ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل از تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ حمایت می‌کنند، مخالفان برجام نتوانستند به ۶۰ رأی لازم در سنایی که ۱۰۰ عضو دارد دست یابند.

در صورتی که سنا تا روز ۲۶ شهریور (دو ماه پس از دریافت برجام در ۲۶ تیر) نتواند درباره “قطعنامه عدم‌تأیید”‌ رأی‌گیری کند، دولت آمریکا می‌تواند این تفاهم را بدون منع قانونی اجرایی سازد.

البته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، پیشتر وعده داده در صورتی که کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و سنا قطعنامه عدم‌تأیید را تصویب کنند، آن را وتو خواهد کرد اما ظاهراً حامیان تفاهم هسته‌ای قصد ندارند اجازه دهند این قطعنامه حتی روی میز اوباما قرار گیرد.

منبع:تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دکتر روحانی به پاریس می رود

چ سپتامبر 16 , 2015
نخست وزیر فرانسه از سفر رئیس جمهوری ایران به پاریس در ماه نوامبر خبر داد. مانوئل وال، نخست وزیر فرانسه در پارلمان این کشور گفت که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور میزبان آقای روحانی خواهد بود. او گفت دلیل دعوت از آقای روحانی این است که “پس از به نتیجه رسیدن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...