حجاب و عفاف

اشتراک گذاری :

 یکى از پلیدترین توطئه‏‌هاى دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌‏ى کشف حجاب است. رضاخان – که با طرح کودتاى سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسى‏‌ها بر سر کار آمد – درصدد اجراى تز اسلام‌‏زدائى و جایگزینى ارزش‏هاى لیبرالیستى در جامعه بود.

از مهم‏ترین جلوه‏‌هاى این طرح، پدیده‏‌ى کشف حجاب بود. براى آماده ساختن زمینه‌‏ى کشف حجاب، مجلس، در ششم دى‏‌ماه ۱۳۰۷ قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگى، براى مردان الزامى شد. تلاش‏هاى رضاخان، باعث شد تا عده‏‌اى از زنان غرب‏‌زده، به‏‌ویژه زنان دربارى و دولتمردان، به‏‌صورت بى‏‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومى ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانى، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند. در سال ۱۳۱۳ رضاخان عازم‏ ترکیه شد و با مشاهده تغییراتى‌‏که رژیم لائیک‏ ترکیه به رهبرى مصطفى‏‌کمال‏‌آتاتورک در جهت غربى کردن جامعه‌‏ى مسلمان‏ ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستاى اسلام‌‏زدائى و به‌‏ویژه حجاب‏‌زدائى گام برداشت.
در بهمن ۱۳۱۳، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند. اقدامات رضاخان در این جهت، واکنش و مخالفت‏هاى مردمى را به رهبرى روحانیت باعث شد که از مهم‏ترین آن‏ها، مى‏‌توان به ‏سرکوب قیام مسجد گوهرشاد و کشتار مردم مظلوم اشاره کرد. حدود شش ماه پس از فاجعه‏‌ى مسجد گوهرشاد، رضاخان با بى‏‌اعتنائى به علما و مردم، در روز ۱۷ دى ۱۳۱۴ در جشن فارغ التحصیلى دانشسراى مقدماتى دختران در تهران، مقررات کشف حجاب زنان را به‏‌طور آشکار و رسمى اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش – که بدون حجاب بودند – در این جشن که به ابتکار على‌‏اصغر حکمت، وزیر معارف و فراموسونر معروف تشکیل گردید، شرکت و سخنرانى کرد و دوره‌‏اى سیاه براى زنان ایران در تاریخ آغاز گردید.
شوراى فرهنگ عمومى کشور، سالروز قیام مردم مشهد را علیه کشف حجاب، به‏‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‏گذارى‏‌ کرده است. قیام مردم مشهد و واقعه‌‏ى مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منکرى است که هنوز متأسفانه آثار شومش در کشور ریشه‌‏کن نشده است. حمله‏‌ى قزاق‏هاى رضاخانى به مسجد گوهرشاد و مقاومت مردم مشهد نشان از پیشینه‌‏ى درخشان مردم خطه‏‌ى خورشید، در مقابله با تهاجم فرهنگ غرب محسوب مى‏‌شود.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سیستم بانکی بی اعتنا به تولید نیست/ مشکل اصلی عدم کفایت منابع است

د جولای 13 , 2015
پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار حوزه بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مشکلات تولیدکنندگان و سیستم بانکی اظهار داشت: نظام بانکی ما به هیچ عنوان بی‌اعتنا به تولید نبوده اما با توجه به عدم کفایت منابع باید نسبت به تخصیص آن توجه ویژه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...