حدیثی از امام رضا(ع) ۱۰ خصلتی که نشانه عقل کامل است

اشتراک گذاری :

نودیها:علوم اهل‌بیت(ع) برگرفته از آموزه‌های اصیل وحیانی است که خداوند این علوم را به واسطه پیامبر گرامی اسلام(ص) به این بزرگواران عطا کرده است. در واقع این علوم در برگیرنده هر آنچه است که در پهنه عالم شهود و غیب وجود دارد و این موضوع را می‌توان به راحتی از کلام این بزرگواران و نیز اذعان مردمان و علمانی این ۱۴۰۰ ساله فهم کرد. 

به عنوان نمونه  امام رضا(ع) از امامانی بود که تسلط علمی‌شان باعث شد مردم هم‌عصر ایشان به حضرت لقب «عالم آل محمد(ص)» دهند. این مسأله همان طور که اشاره شد، جز این نیست که علم همه‌جانبه حضرت برای مردمان هم‌عصرشان به اثبات رسیده باشد. برای ذکر مثال روایتی از امام رضا(ع) به شرح ذیل منتشر می‌کنیم. 

حضرت در روایتی فرمودند: «عقل شخص مسلمان کامل نمی‌شود مگر این که ۱۰ خصلت را دارا باشد: ۱ـ از او امید خیر باشد 2ـ از بدى او در امان باشند 3ـ خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد 4ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد 5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود 6ـ در عمر خود از دانش‌طلبى خسته نشود 7ـ فقر در راه خدایش از توانگرى محبوب‌تر باشد 8ـ خوارى در راه خدایش از عزت با دشمنش محبوب‌تر باشد 9ـ گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد 10ـ سپس فرمود: دهمى چیست و چیست دهمى؟ به حضرت گفته شد: چیست؟ فرمود: احدى را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.» (تحفالعقول، صفحه ۴۴۳)

«لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَهِ. ثُمَّ قالَ(علیه السلام): أَلْعاشِرَهُ وَ مَا الْعاشِرَهُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(علیه السلام): لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى»

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود آهنگ انیس النفوس / علی فانی

چ آگوست 2 , 2017
دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 5

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...