خوردنی‌ها و نخوردنی‌های ماه مبارک رمضان

اشتراک گذاری :
برلیانت بزرگمهر دبیر انجمن تغذیه ایران، مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پیرامون تغذیه در ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان بخصوص در مواقعی که روزها طولانی است و هوا گرم می‌باشد مهم است که شخص به گونه‌ای تغذیه خود را تنظیم کند تا دچار تشنگی و گرسنگی نشود و افت قند خون، سر درد و علائم عصبی در فرد بروز نکند.
وی ادامه داد: مسئله‌ی بسیار پر اهمیت در ماه مبارک رمضان وعده سحری می‌باشد.
بسیاری از افراد وعده سحری را حذف می‌کنند که کار بسیار نادرستی است. نخوردن سحری باعث می‌شود که بدن طولانی مدت کربوهیدرات دریافت نکند و در نتیجه آن دچار افت قند خون، بی حالی و سردرد، سرگیجه و در طول روز عصبی شوند. آب را به میزان کافی در وعده سحری باید  مصرف کرد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود.
همچنین بجای نوشیدن آب خیلی زیاد می‌توان برای رفع تشنگی از سبزیجات و میوه‌ها که حاوی آب زیاد هستند استفاده شود در وعده سحری باید مصرف نمک را کاهش داد زیرا نمک باعث تشنگی در طول روزه داری می‌گردد. ضمنا در وعده سحری از مواد گوشتی به مقدار زیاد علاوه بر عوارض بر بدن، عامل تشنگی هم خواهد بود مصرف زیاد چای در وعده سحری موجب دفع آب بدن می‌گردد و انسان را تشنه می‌کند.
وی تاکید کرد: بیش‌تر در وعده سحری غذاهای پخته، غذاهایی که عمیق سرخ شدند و میوه‌‌ها و سبزیجات تازه و پخته به میزان کافی مصرف شود.
بزرگمهر در خصوص وعده افطار و در ماه مبارک رمضان بیان کرد: بهتر است افراد افطار خود را با شیرگرم، چای کم رنگ یا آب ولرم شروع کنند و پس از آن از گردو و پنیر کم نمک همراه نان، عسل و خرما می‌توانند استفاده کنند.
وی توصیه کرد: از صرف وعده شام با افطار باید اجتناب کرد و در وعده شام نباید مواد غذایی سنگین را استفاده کرد.
وی ادامه داد: در طول روزه داری در ساعات اولیه صبح پیاده روی تاثیر مثبتی بر سلامت افراد خواهد داشت خصوصا افرادی که افزایش وزن دارند و پیاده روی و ورزش‌های سبک موجب می‌شود که از افزایش خون که در بسیاری از افراد در این ماه یا پس از ماه رمضان به وجود می‌آید جلوگیری شود بیش‌تر افرادی که در ماه رمضان از مواد شیرین زیاد مصرف می‌کنند مانند زولبیا و بامیه پس از این ماه افزایش وزن خواهند داشت.
بجای مصرف مواد خیلی شیرین توصیه می‌شود از مواد نشاسته‌ای مانند نان، برنج و سیب زمینی استفاده کرد زیرا این مواد غذایی قند خود را به تدریج آزاد می‌کنند و در نتیجه فرد در طول روزه داری دچار افت قند خون نمی‌شود.
وی در خصوص میزان خواب افراد در روزه‌داری گفت: بسیاری از افراد در ماه رمضان کم می‌خوابند و این کم خوابی بر سلامت فرد تاثیر منفی خواهد داشت خواب بعد از ظهر در این ماه بسیار مفید خواهد بود بیداری تا دیر وقت توصیه نمی‌شود زیرا مانع از آن می‌شود که فرد بتواند برای سحری بیدار شود و یا مدت زمان کافی برای وعده سحری نداشته باشد.
همچنین وی در خصوص فرصت مناسب در این ماه برای افرادی که اضافه وزن دارند، بیان کرد: این ماه برای افرادی که عادت به ریزه خواری دارند و در اثر آن اضافه وزن پیدا کردند زمان خوبی برای ترک این عادت است. و از غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنند و پیاده روی در ساعات اولیه صبح را داشته باشند می‌توانند وزن خود را در انتهای این ماه کاهش دهند. در صورتیکه با پیاده روی در طول روز انرژی خود را از دست دهند با پیاده روی پس از افطاری می‌توانند وزن خود را کاهش دهند و از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که باعث چاقی در افراد می‌گردد خود‌داری کرد. بسیاری از افراد به دلیل آنکه فکر می‌کنند چون وعده‌های غذایی در ماه رمضان به ۲ وعده کاهش یافته بین افطار تا سحر به جبران آن می‌توانند مواد غذایی بیشتری مصرف کنند و این طرز فکر نادرست موجب افزایش وزن بسیاری از افراد در انتهای ماه مبارک رمضان خواهد داشت.
وی در انتها توصیه کرد: با تغذیه صحیح و سلامت در ماه رمضان می‌توان از مشکلات گوارشی، تشنگی شدید، بی حالی و سستی جلوگیری کرد. مصرف میوه و سبزی در این ماه فراموش نشود و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی اجتناب گردد.
باشگاه خبرنگاران
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

امشب ای ماه به درد دل من تسکینی - شعر استاد شهریار

پ ژوئن 11 , 2015
امشب ای ماه به درد دل من تسکینی آخر ای ماه تو همدرد من مسکینی کاهش جان تو من دارم و من می دانم که تو از دوری خورشید چها می بینی تو هم ای بادیه پیمای محبت چون من سر راحت ننهادی به سر بالینی هر شب از حسرت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...