دانلود صوتی دیروز امروز فردا – آقایان پناهیان و کوثری – 3 اسفند 91 + متن

اشتراک گذاری :

رادیو بصیرت – دیروز امروز فردا

دانلود صوتی دیروز امروز فردا – آقایان پناهیان و کوثری – 3 اسفند 91 – با موضوع تقوای سیاسی – متن برنامه در ادامه

دانلود با حجم 13.4 مگابایت به مدت 1 ساعت و 18 دقیقه از لینک مستقیم

منبع : سایت برنامه دیروز امروز فردا

اخلاق و تقوای سیاسی با حضور حجت الاسلام پناهیان و محمد کوثری در برنامه «دیروز، امروز، فردا» مورد بررسی قرار گرفت.

پناهیان در مورد سه معلم اخلاق کشورمان که به تازگی از دنیا رفته اند و با بیان اینکه رفت و آمد با علما دارای خیر و برکت زیادی است، گفت:« مراوده با علما داشتن یکی از عوامل عاقبت به خیر شدن است. این که خیر و برکت زیادی در متن این رفت و آمد ها با علمای ربانی و با تقوا وجود دارد، مساله روشنی است. مسولین کشور چون بیش از بقیه نیازمند تقوا هستند، آن ها باید با علما بیشتر در ارتباط باشند. هم این علمای بزرگوار و هم علمای دیگر که از سر دلسوزی نصیحت می کنند، همیشه در خانه شان به سوی مسولین و سیاستمداران باز است. همه مسولین به رفت و آمد به خانه علما نیازمند هستند. ضمن این رفت و آمدها خدا کلماتی را به دهان این علما جاری می کند که اتفاقاً نیاز آن روزگار مسولین است. خیلی از مسولین می گویند که رفتیم پیش فلان عالم، داشتم به یک موضوعی فکر می کردم که به یکباره ایشان حدیثی در همان مورد برایم قرائت کرد و مشکل ذهنی ام را برطرف کرد.»

کوثری هم در ادامه صحبت های پناهیان در مورد تفاوت سیاسیونی که با علما ارتباط دارند و کسانی که ارتباطی با علما ندارند گفت:« امشب شب عملیات خیبر در سال 62 است و باید یادی از شهید همت داشته باشیم که یکی از انسان های خودساخته بود که معنویتی بالا و اخلاقی حسنه داشت. ایشان معلمی بود که پیش از انقلاب هم مبارزات وسیعی داشت، زمانی هم که تکلیف شد، به دستور حضرت امام از آن کار فرهنگی که می کردند وارد عالم فرماندهی شدند. زمانی هم که وارد دنیای فرماندهی شدند، نه تنها اخلاق حسنه خود را رها نکردند، بلکه حساس تر هم شدند. فشار در این عملیات روی شهید همت بسیار زیاد بود و وقتی دید راه هویزه باز نشد از خدا شهادت را خواستار شد و هیچ بد اخلاقی با کسی نکرد. ایشان ارتباط تنگاتنگی با علما داشت و اخلاق را پای منبرها آموخته بود و در عمل این درس ها را پس داده بود. ایشان تربیت شده مکتب رهایی بخش اسلام بود که پای موعظه علمای بزرگ هم رشد کرده بود. نتیجه هم این بود که در سخت ترین شرایط هم مسائل اخلاقی را رها نمی کرد. اگر ما هر چند روز یک بار نزد بزرگان و اساتید اخلاق برویم و از محضر این بزرگان کسب فیض کنیم، قطعاً عملکرد بهتری خواهیم داشت. ما مسولین باید طوری عمل کنیم که اخلاق هیچ وقت فراموش نشود چون اگر این موضوع رعایت نشود، خیلی از مسائل تحت شعا قرار می گیرد.»

پناهیان در مورد اینکه آیا مقوله تقوا می تواند عنوان بندی داشته باشد یا باید شکلی عمومی داشته باید، گفت:« ما هرچه از کلمه تقوا بیشتر استفاده کنیم به جای کلمه اخلاق بهتر است. ما آدم هایی که به خدا ایمان داریم از اخلاق صحبت می کنیم و هم کسانی که به دین خاصی اعتقاد ندارند از اخلاق صحبت می کنند. لذا ما یک مفهومی داریم به نام اخلاق سکولار که شما را به اخلاق دعوت می کند اما به خدا نمی رساند. علم اخلاق گاهی ما را به اخلاقی بدون خدا سوق می دهد که این نوع اهلاق نه تنها با ثبات نیست بلکه به نفع بشریت هم تمام نمی شود. منظور از اخلاق اسلامی، تقوا است و بهتر است بیشتر از این کلمه استفاده شود. در خطبه اول و دوم نماز جمعه هم دعوت به تقوا واجب است. تقوا ما را می تواند به مکارم اخلاق برساند و چیزی که گره ما را باز می کند، تقواست نه اخلاق! تقوا شما را به پروردگار عالم متعد می کند و اینجا بی تقوای مجازات سنگین تری از بی اخلاقی در بردارد.»

وی ادامه داد:« همانطور که مفهومی به نام اخلاق سیاسی داریم، مفهومی به نام تقوای سیاسی هم داریم. در واقع تقوا همه ابعاد زندگی انسان را دربر می گیرد. خداوند هر عملی را با تقوا می پذیرد و قطعاً اعمال سیاسیون هم با تقوا از سوی خداوند پذیرفته می شود. تقوای سیاسی یعنی شما هم اهداف سیاسی خوبی داشته باشید و هم از روش های درست و خوبی برای رسیدن به این اهداف استفاده کنید. انسان عدالتخواه و معتقد که مهدوی هم است نمی تواند از راه هایی استفاده کند که خلاف تقوا است و بعد بگوید می خواهم خودم و جامعه را به قله کمال برسانم.»

کوثری در پاسخ به اینکه چرا باید بعد از34 سال که از انقلاب گذشته است، بنشینیم و در مورد تقوای الهی صحبت کنیم، گفت:« این همان بحثی است که قرآن در مورد فراموش کاری انسان مطرح کرده است. اگر این ها را برای هم تکرار نکنیم، فراموش می شود که این فراموشی عواقب بدی دارد. لازم است که هر از چندگاهی گفتمان اولیه انقلاب را باز کنیم. به نظر من این مساله اتفاقی است که در 34 ساله گذشته در مقاطعی تکرار شده است. باید توجه کنیم که امام بر چه اساسی این انقلاب را سامان دادند. آیا واقعاً برای رسیدن به حکومت این انقلاب انجام شد یا باید به همه جوانب آن توجه کنیم؟ حضرت امام (ره) بارها تاکید کردند که انسان وقتی مشغول کار می شود، از مسائل اخلاقی غافل می شود و این غفلت گاهی از افراد شروع می شود و به جامعه سرایت می کند. من شخصاً دائم جملات امام را مرور می کنم و در صحبت هایم برای مردم تکرار می کنم. امام می فرمایند من خادم شما ملت هستم. این صحبت برای 30 سال پیش امام است. امام نمی گوید من برای رسیدن به جایگاه و حکومت آمده بلکه جایگاه خود را بر اساس تقوای الهی بیان و مشخص کرده است. ما در جامعه خودمان باید اسلام ناب محمدی ر پایه و اساس انقلاب بدانیم.»

وی ادامه داد:« مسولین باید خود را بسنجند و ببیند در چه وضعیتی قرار دارند. اگر به رهبر انقلاب توجه کنیم می بینیم ایشان همیشه به عمل به تقوای سیاسی پایبند بوده اند. تقوای سیاسی یعنی دقیقاً همان چیزی که خداوند فرموده اند را در کارهایمان پیاده کنیم. وقتی می بینیم حضرت امام (ره) مطالبی را در این مورد بیان می کنند و می گویند که باید در جهت سرکوب نفسانیت و رشد معنویت کوشش کنیم، ما به عنوان کارگزاران نظام باید توجه کنیم که دقیقاً در چهارچوب اسلام نابی که امام و رهبری مشخص کردند حرکت کنیم. اگر 34 سال گذشته را مرور کنیم می بینیم که این تقوای سیاسی وجود داشته و این موضوع در جامعه جهانی هم اثر گذار بوده چون امام و رهبری مواضع خود را با تقوای سیاسی بیان کرده اند.»

پناهیان با تایید صحبت های کوثری، افزود:« من هم قبول دارم که انقلاب با همین تقوای سیاسی جلو رفته است. تقوای شهید بهشتی را در برخورد با مخالفین خود ببینید! ایشان در سخنرانی هایی که داشتند تقوا را رعایت می کردند و دامنه اختلافات را بین مردم بیان نمی کردند. امام هم بعد از شهادت ایشان فرمودند که مظلومیت ایشان از شهادتشان مهم تر است. یا مقام معظم رهبری که در یکی از صحبت هایشان گفتند به خاطر امر امام در مورد اختلافاتشان با بنی صدر صحبت نمی کنم. این همان تقوای سیاسی بود که باعث می شد امام به بنی صدر مهلت دهد.»

وی با اشاره به تاریخ صدر اسلام گفت:«گاهی اوقات که مالک اشتر که جزو یاران امیرالمونین بود بر سر افراد ضعیف فریاد می کشید که امیرالمونین از او می خواست اینطور برخورد نکند. عده ای در جنگ جمل حاضر به جنگ نشدند، مالک بر سر این افراد به خاطر نادانی که داشتند فریاد می زد که امیرالمونین او را ساکت کرد و فرمود، مالک رها کن!»

وی ادامه داد:« امروز چرا مقام معظم رهبری سه بار کلمه تقوا را تکرار می کند؟! یک دورانی در جامعه ما دوران اسلام بود و هرکسی که می گفت اسلام خوب است، عزیز می شد. بعد از اسلام به دوران ایمان وارد شدیم و هرکسی که ایمان قوی داشت برای همه عزیز و گرامی بود. این مرحله نیاز به پالایش داشت و دعوایی که در جامعه وجود داشت،بر سر ایمان ِ خالص بود. الان جامعه ما پیشرفت کرده و از این سه مرحله گذشته و به مرحله عمل صالح و تقوا رسیده است و این مورد به رشد جامعه برمی گردد. از طرفی امروز مسولین ما بیشتر از گذشته به تقوا نیاز دارند. الان اختلافاتی بین مومنین وجود دارد و این مرحله رعایت تقوا به شدت مهم و لازم است. وضعیت حساس شده است و هرچه جلوتر برویم درگیری ها بین مومنین خواهد بود و اگر تقوا نباشد این درگیری ها شکننده خواهد بود. اینکه امروز رهبری سه بار خطاب به مسولین سیاسی کلمه تقوا را تکرار می کنند به رشد جامعه مربوط می شود و همچنین نشان می دهد اگر تقوا را رعایت نکنیم، ایمان و اسلام به درد ما نمی خورد.»

در ادامه برنامه کوثری در مورد معرفی شاخص هایی که مقام معظم رهبری در مورد افرادی که وارد چرخه انتخابات می شوند، افزود: « مقام معظم رهبری تجربه بسیار گرانبهایی را دارند و الان قبل از اینکه کسی مسولیتی را قبول کند، شاخص های مدیریتی را بیان می کنند. خیلی از آدم ها ادعاهای زیادی دارند اما وقتی وارد کار می شوند، نمی توانند درست عمل کنند. انجام وظیفه در حکومت اسلامی با تمام دنیا متفاوت است چون اینجا مردم همه چیز مسولین را زیر ذره بین دارند. چون در راس این حکومت امام و رهبری قرار دارند و این دو بزرگوار خود را خدمت گزار مردم می دانند و تفاوتی بین خود و مردم نمی بینند، کارگزاران و مدیرانی مسولیت می گیرند باید بدانند که هم تقوای الهی را باید رعایت کنند و هم اخلاق سیاسی داشته باشند و هم پاسخگوی مطالبات مردم باشند. مردم ما تربیت شده امام و رهبری هستند، لذا مسولین باید برجستگی هایی داشته باشند که در وجودشان ملکه شده باشد و بعد وارد صحنه شوند و برای دریافت مسولیت، اعلام آمادگی کنند.»

وی ادامه داد: « در جبهه کسی به این راحتی ها مسولیت نمی پذیرفت و بچه ها از زیر بار مسولیت فرار می کردند تا آدم توانمندتری مسولیت را قبول کنند اما الان عده ای حس می کنند باید فقط بیایند! خب اگر می بینیم فردی توانایی بیشتری دارد باید با رعایت تقوای الهی، راه را برای حضور او مهیا کنیم. هرکسی که مسولیت پیدا کرد باید مسولیت های خود را با اعتماد بین دیگران تقسیم کند تا همه چیز به خوبی پیش برود. اینطور نباید باشد که من خیال کنم از همه بهتر هستم. بلکه باید در عمل این موضوع را نشان دهیم. اگر طوری شد که فلان مدیر نتوانست توانایی خود را اثبات کند، برادرانه به او بگوییم تو توانایی نداری و راه را برای حضور فرد دیگری باز کن تا امورات به خوی جلو برود.»

پناهیان در ادامه صحبت های کوثری گفت: « ما در جبهه مسولیتی از جانب آقای کوثری پذیرفته بودیم اما به دلیل مشکلاتی که در جنگ وجود داشت، دیر خدمت ایشان رسیدیم. بعضی ها آن روز به من گفتند بیا که آقای کوثری خیلی ناراحت شده است. ایشان در جلسه خیلی عادی برخورد کردند، بعد از جلسه به دوستم گفتم ایشان که برخورد تندی نداشتند، که ایشان به من گفت این اخلاق آقای کوثری است. آقای کوثری اگر از اخلاق با صعه صدر صحبت می کنند، خودشان عامل این مساله است. اینطور امید ها باید به مردم داده شود که در کنار یک بد اخلاقی، هزاران خوش اخلاقی وجود دارد.

شایسته سالاری موضوع مهمی است. اگر کسی آمد و شایسته نبود، باید او را تخریب کنیم یا باید به او یاری دهیم؟ در جنگ بعضی از فرماندهان لشکر می دیدند که بعضی از فرماندهان گردان هستند که بهتر از آن ها عمل می کنند ولی هیچ وقت برای فرمانده لشکر شدن، حریص نبودند و بدون ادعا به فرماندهان خود کمک می کردند. اگر کسی مسولیت به دست گرفت، باید به او کمک کرد نه اینکه ناتوانایی های او را زیر ذره بین قرار دهیم! روز قیامت ازهمه مسولین خواهند پرسید که تو برای چه کسی فداکاری کردی و عیب چه کسی را پوشاندی؟ شایسته سالاری به معنای دقیق هیچ وقت تحقق پیدا نمی کند چون نمی توان معیار های شایستگی را به صورت دقیق سنجید. این هم جزو تقواست که مسولیت ها را بر اساس شایستگی خود بپذیریم. دیگران هم باید با یاری دادن او تقوا را رعایت کنند و از خودشان مایه بزارند تا او موفق شود.»

وی ادامه داد: « اگر کسی که مسولیت دارد هم تقوا را رعایت نکند، باز هم باید از او حمایت کرد چون او در نهایت توسط خدا رسوا می شود. امام بارها بنی صدر را حمایت کرد اما آیا او توانست از این حمایت ها سوء استفاده کند؟ شما باید تقوا را رعایت کنید و عیوب را بپوشانید. هیچ سیاستمداری اینطور از طرف امام حمایت نشد و هیچ سیاستمداری هم مثل بنی صدر با لباس زنانه از ایران فرار نکرد. پس این یعنی نمی توان از حمایت ها سوء استفاده کرد.مقام معظم رهبری تا انتها با حسن ظن و نصیحت برخورد می کردند و دست از بزرگواری برنداشتند. کسی که به صورت پنهانی گناه می کند، باید گناه او پوشیده شود. اینکه عیب برادر دینی خود را بدانیم و روزی آن را افشا کنیم، باعث می شود از ولایت اهل بیت خارج شویم.»

کوثری در مورد اخلاق انتخاباتی هم گفت: « هنر حضرت امام این بود که اخلاق سیاسی اسلام را بعد 1400 سال احیاء کردند. این برای سیاستمدارانی که دنیا را بین خود تقسیم کرده بودند و مشغول استعمار بودند، بسیار عجیب بود که کسی مثل امام که پشتوانه ای جز خدا نداشت چطور توانست انقلاب را به پیروزی برساند. این موضوع فقط یک دلیل داشت، آن هم رعایت تقوای الهی و سیاسی بود. این باید الگوی همه ما باشد. ما باید با خودمان فکر کنیم که باتوجه به داشتن چنین الگویی، چرا گاهی مشکلاتی به وجود می آید. در انتخابات هم به همین شکل است. آیا بر اساس اخلاق سیاسی و تقوای الهی می خواهیم عمل کنیم یا چیزی که خودمان دوست داریم؟ مردم می گویند ما چیزی را می خواهیم که بر اساس تقوای سیاسی و اسلامی است. کسی که می خواهد به مسولیت برسد، اگر در انتخابات هم کسی آمد از همه چیز برای رای آوردن استفاده کرد، رسوا خواهد شد و باید در برخورد با او تقوا را رعایت کرد. کسی که کاندید دریافت پستی می شود باید بداند که باید با تقوا وارد شود نه اینکه بیاید و حرف هایی بزند که عده ای طرفدارش شود. مردم بعد از این مسولی می خواهند که همه چیز او را قبل از انتخاب، بدانند. اگر پنهان کاری کنند و بعد از انتخاب شدن، کارهای دیگر انجام دهد، جلوی او گرفته خواهد شد. خود فرد، رسانه های وابسته به او و طرفداران او باید با تقوا برخورد کنند.»

پناهیان در ادامه برنامه با بیان اینکه کشور هشت سال با فضای سیاه و سفید معرفی کردن افراد مواجه شده بود، گفت: « از یک سالی در فضای سیاسی کشور سیاه و سفید کردن افراد آغاز شد و از این طریق هیجانات کاذب سیاسی در کشور آغاز شد. در آن دوره که گروهی را طالبان می نامیدند،  بعد از هشت سال دیدیم که مشارکت مردم در انتخابات کاهش پیدا کرد. این یعنی مردم از دعوا خسته اند و از آدم های دعوایی فاصله می گیرند. امیدوارم در انتخابات آینده سیاه و سفید های گذشته از سوی مردم و مسولین کنار گذاشته شود و بر اساس شایستگی ها رای ها به صندوق ریخته شود. متاسفانه دستانی بر اثر غرب زدگی فضا را تا این حد خراب کردند. چه اشکالی دارد که ما باهم دوست باشیم اما هر کدام از ما به گروهی جداگانه رای بدهیم؟ چرا نمی خواهیم چنین فضایی ایجاد شود؟ کسانی که منطق و حقانیت ندارند از این فضا سود می برند. از اولین روزی که بازی اصلاح طلب و اصولگرا آغاز شد و سیاه و سفید کردن ها و ایجاد هیجانات کاذب باب شد، این بد اخلاقی ها رواج پیدا کرد. ما باید این مسائل را کنار بگذاریم چون در همه جناح ها آدم های خوب و بد وجود دارد.»

وی ادامه داد: « ما باید در فرهنگ سیاسی خودمان کاری را انجام دهیم که پیامبر در برقراری تقوای سیاسی رعایت می کردند. مهم ترین سفارش به تقوا در قرآن کدام سفارش و آیه قرآن است که در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد؟ پیامبر اسلام این آیه را هر جمعه در خطبه های نماز جمعه بیان می کردند و مضمونش این است که باید حساب شده و سالم صحبت کرد. یا مثلاً در یکی دیگر از آیات که هشت بار هم در قرآن تکرار شده است این طور بیان شده که تقوای الهی را باید داشت و در کنار آن ولایتمدار بود.»

کوثری در انتهای برنامه با بیان اینکه عملکرد مسولین از طرف مردم رصد می شود، خاطر نشان کرد: « در درجه اول مسولین هستند که زیر ذره بین مردم هستند و عملکردشان رصد می شود. مسولین باید در صحبت هایشان تقوا را رعایت کنند. رسانه ها هم نباید هر چیزی را منعکس کنند تا به فروش بیشتری دست پیدا کنند. اگر این مسائل رعایت شود، جامعه به سویی می رود، که خیر و صلاح است. ما اگر گذشت و ایثار داشته باشیم همه عاشق می شوند. عمل صالح و بیان سالم در حل خیلی از مسائل اهمیت دارد.»

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود فیلم گزارش تصویری از چهارمین جشنواره نمایشگاه رسانه های دیجیتال - کامل

پ آوریل 9 , 2015
  فیلم گزارش مستند از جشنواره و نمایشگاه چهارم رسانه های دیجیتال شامل بخشهای جذاب و قابل ذکر نمایشگاه همراه با نقد و بررسی آن از تلویزیون اسلام مووی این گزارش در سه بخش قرار داده شده که بخش دوم و سوم بیشتر به بازیهای ایرانی اختصاص دارد   دانلود […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...