دختران دردسرساز آمریکایی/ پدیده ای جدید به نام طوفان های زنانه و مردانه!

اشتراک گذاری :

نودیها:طی ۱۰۰ سال اخیر برای توفان‌ها اسم انتخاب شده، چون به ادعای سازمان جهانی هواشناسی به یاد آوردن اسامی نسبت به اعداد و عبارات فنی برای مردم ساده‌تر است. روزنامه «تلگراف» می‌نویسد وقتی توفان‌ها با نام در رسانه گزارش می‌شوند، میزان آمادگی افراد برای مواجهه با توفان افزایش می‌یابد.

اسم توفان‌ها چطور انتخاب می‌شود؟

پیشتر اسامی توفان‌ها اختیاری بود، مثلا وقتی توفان اقیانوس اطلس دکل قایقی به نام «آنتجه» را درهم‌ شکست، با نام تندباد آنتجه خوانده می‌شد. کم‌کم هواشناسان تصمیم گرفتند سیستم سازما‌ن‌یافته‌تر و کارآمدتری را معرفی کنند و اسامی از فهرست الفبایی مرتب‌شده انتخاب شد. اولین توفان سال با الف شروع می‌شود و به همین صورت ادامه می‌یابد. فهرست اصلی تنها اسامی «زنانه» داشت و کم‌کم از سال ۱۹۷۹، اسامی مردانه هم اضافه شدند؛ حالا هر ساله تناوب دارند. ۶ فهرست به صورت چرخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین فهرست ۲۰۱۶ مجددا در ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرق توفان‌های زنانه و مردانه چیست؟

طبق گزارش «سی‌ان‌ان» مطالعات نشان می‌دهد افراد بر اساس اینکه توفان نام زنانه یا مردانه داشته باشد به شیوه متفاوتی برای آن آماده می‌شوند. تیمی از محققان در اقدامات آکادمی ملی علوم می‌گویند: «تندبادهایی با نام زنانه (در برابر تندبادهایی با نام مردانه) باعث مرگ بسیار بیشتری می‌شوند که ظاهرا به این دلیل است که مردم خطر کمتری را برای توفان‌های زنانه متصور می‌شوند و در نتیجه آمادگی کمتری دارند.»

به بیان دیگر، تندبادی با نام «پرسیلا» که نامی زنانه دارد، شاید به اندازه تندبادی با نام مردانه «برونو» که ترس بیشتری ایجاد کرده و مردم را ترغیب به فرار می‌کند، جدی گرفته نشود.

مردم توفان‌های زنانه را جدی نمی‌گیرند!

ادعای محققان مبنی‌بر نرخ مرگ‌ومیر تندبادهای آمریکا از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۲ است و همچنین آزمایش‌هایی روی طرز واکنش مردم به تندبادهای فرضی با نام مردانه و زنانه انجام داده‌اند. بعدا بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. این مطالعات نشان می‌دهد تغییر نام یک تندباد شدید از چارلی به الویز توانست مگر و میر در اثر آن را تقریبا سه برابر کند. این مطالعه بیان کرد «در توفان‌های شدید که اقدام حفاظتی بیشترین پتانسیل برای نجات جان افراد را دارد، مردانگی- زنانگی نام تندباد میزان مرگ‌ومیر آن را پیش‌بینی می‌کند.»

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تب داغ «تابستان پارتی» در آخرین روزهای شهریور

د سپتامبر 11 , 2017
نودیها: تابستان به همان سرعتی که در ایام نوجوانی و روزهای مدرسه نرفتن سپری می شد، می گذرد و چند روزی بیشتر تا پایان آن نمانده. همین موضوع باعث شده تا مشاغل و فعالیت هایی که در این فصل به اوج خود می رسید – مانند تورهای مسافرتی– تمام تلاش […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...