در برابر دروغ‌های واکسنی، واکسینه شوید!

اشتراک گذاری :

نودیها:همزمان با به میان آمدن نام واکسن، فیک‌نیوز هم وارد فاز جدیدی شد. مرور سریع تعدادی از دروغ‌ها یا اخبار غیرموثق حول مسئله واکسن، خود می‌تواند به واکسینه شدن ما در برابر این دروغ‌های دامنه‌دار کمک کند!

 از همان آغاز شیوع بیماری کرونا در ایران، موجی از شایعات و اخبار دروغ روان مردم را هدف گرفت. پدیده‌ای که البته به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و فراگیری آن، در همه دنیا خودش را نشان داد و منحصر به کشور ما نبود. اما وجود رسانه‌های متعدد ضدایرانی و صفحات مغرض مجازی، به علاوه کافی نبودن حجم و دقت اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌های معتبر داخلی، فشار ذهنی چندبرابری را به جامعه ایران تحمیل کرد. حال این را بگذارید در کنار اظهارات گاه ‌و بی‌گاه و نسنجیده برخی از مسئولین که در برخی موارد، برای رسانه‌های دروغ‌پراکن خوراک تهیه می‌کردند! بالاخره با گذشت یک سال و نیم از دست و پنجه نرم کردن با کرونا، نام واکسن قدری از این فشار را کاهش داد و باعث امیدواری شد که به روال عادی زندگی بازگردیم. اما همزمان، فیک نیوز هم وارد فاز جدیدی شد. مرور سریع تعدادی از دروغ‌ها یا اخبار غیرموثق حول مسئله واکسن، خود می‌تواند به واکسینه شدن ما در برابر دروغ‌های دامنه‌دار کمک کند!

 

پرتکرارترین دروغ: دستور رهبری، «ممنوعیت واردات واکسن خارجی» بود!

این دروغی بود که بیشتر از همه روی آن تمرکز شد و حجم اصلی جنگ روانی همه‌جانبه روی آن شکل گرفت. رهبر انقلاب به علت سابقه منفی امریکا و انگلیس، تنها ورود واکسن از مبدا این دو کشور را ممنوع کردند، نه مطلق واکسن خارجی را! و نه حتی واکسن‌هایی با برند آن‌ها که در کشورهای دیگر تولید می‌شود! شاهد این مطلب، واردات واکسن آسترازنکا بود. همچنین رهبری در چند سخنرانی بر تهیه واکسن مطمئن از هر طریق ممکن _چه تولید داخلی و چه واردات خارجی_ تاکید کردند.  

 

به‌خاطر سود واکسن داخلی، از واردات واکسن خارجی جلوگیری شد

این هم دروغ بسیار پرتکرار دیگری بود که در لایه‌های مختلف رسانه و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت پرحجم مورد تمرکز قرار گرفت. در حالیکه میزان واردات واکسن از بعد از صدور مجوز برکت، ۱۲/۵ برابر شد و این میزان خیره‌کننده واردات، باعث تسریع واکسیناسیون برای گروه‌های سنی مختلف شد. از بعد از صدور مجوز برای برکت در خردادماه، واردات واکسن از ۱/۲ میلیون در این ماه به حدود ۶/۵ میلیون در تیر، ۱۳/۵ میلیون در مرداد و ۳۱/۵ میلیون در شهریور ماه رسید.

 

مسئولین کشور برای قدرت‌نمایی در مقابل دیگر کشورها، مانع واردات واکسن خارجی شده‌اند تا واکسن ایرانی به نتیجه برسد

البته تولید واکسن کرونا و پیوستن به جمع محدود چند تولیدکننده جهانی قطعا از افتخارات ملی ماست! اما گزاره مطرح شده دروغ است. استناد این ادعا به یک توییت جعلی و فتوشاپی از سخنگوی ستاد اجرایی است. مضافا اینکه تا پیش از تولید واکسن برکت، بیش از ۶ میلیون دوز واکسن خارجی علی‌رغم تحریم‌ها به کشور وارد شد. 

 

اولین محموله واکسن خارجی جهت واکسیناسیون مسئولین به کشور وارد شده است

مدعیان هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه ندادند. این در حالی است که لیست کشورهایی که از هر کشوری واکسن کرونا می‌خرند، مشخص است و اگر چنین خریدی صورت گرفته بود، در سطح گسترده اسناد آن منتشر می‌شد. 

مسئولین کشور واکسن امریکایی زده‌اند

هیچ مدرکی برای این ادعا ارائه نشد و مسئولین رده بالای کشور نیز اعلام کردند تا فرا رسیدن نوبت قانونی خود صبر خواهند کرد. رهبر انقلاب علاوه بر این، ایرانی بودن واکسنشان را هم شرط نموده بودند.

 

قرارداد همکاری با کشور کوبا در تولید واکسن، به طور مخفیانه لغو شده است

رئیس انستیتو پاستور ایران این خبر را کذب محض نامید و اعلام کرد اولین بچ تولیدی این واکسن آماده تحویل به وزارت بهداشت است.

 

قرار است مردم ایران موش آزمایشگاهی تکنولوژی عقب افتاده کوبا در ساخت واکسن شوند

این خبر دروغ است، تکنولوژی پزشکی و دارویی کوبا پیشرفته است و کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا نیز از این کشور کمک گرفته‌اند. ساخت واکسن کرونا نیز یک پروژه مشترک ایرانی_کوبایی است و تمام مراحل تست هم در ایران انجام نشد، بلکه دو مرحله اصلی مطالعات بالینی در کوبا انجام شده و سپس، واکسن برای تزریق در مرحله سوم وارد ایران گشت.

 

 

واکسیناسیون عمومی در ایران پولی خواهد شد

گذر زمان کذب بودن این خبر را بیش از پیش روشن ساخت.

 

زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران طی اظهاراتی جنجالی گفت: «سفیران ما در کشور‌های خارجی به دنبال تامین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است.»

سفارت ژاپن در ایران در حساب توییتری خود نوشت: نقل قول جناب سفیر… صحت ندارد. دولت‌های ژاپن و ایران و سفارتخانه‌های هر دو کشور از نزدیک همکاری نمودند تا این اهدای واکسن‌ها محقق گردد.

 

زالی همچنین در اظهارنظری عجیب بیان داشت: «چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟» 

این سخن در حالی بیان شد که تنها کشوری که در مسیر مبارزه با کرونا و فروش واکسن همکاری خوبی با ایران داشت، چین بود. به طوری که برخلاف سایر کشورهایی که به دلیل تحریم و اوج‌گیری کرونا فروش واکسن به سایر کشورها از جمله ایران را ممنوع کردند، عمده واکسن‌های وارداتی ما از چین بوده است و این روند نیز ادامه دارد.

 

زالی: «اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

این ادعای آقای زالی در حالی بیان شده که ایران تنها در فاز اول، ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز را پیش‌خرید کرد و در مراحل بعدی نیز، محموله‌های متعددی خریداری شد و وارد کشور گردید. این سخن زالی نیز مورد انتقاد دیگر مسئولین از جمله در دولت قبل قرار گرفت.

 

فیلمی که نشان می‌دهد یک محموله واکسن چینی از ایران به ونزوئلا ارسال می‌شود

ارونقی معاون فنی گمرک در این رابطه توضیح داد: مبداء این کالای ترانزیتی، چین و مقصد آن کاراکاس ونزوئلا بوده و در ایران فقط هواپیما عوض کرده و ترانشیپمنت (انتقال غیرمستقیم از یک هواپیما به هواپیمایی دیگر) شده است.

 

احتکار ۲۸ هزار بطری! واکسن در یک انبار

این خبر دروغ با سوء‌استفاده از لوگوی جعلی خبرگزاری صدا‌وسیما منتشر شده بود.

 

 

واکسیناسیون چینی‌ها در ایران با وجود کمبود واکسن

وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در این‌باره توضیح داد: صف تزریق واکسن در بیمارستان نیکان ربطی به واکسیناسیون عمومی کشور ندارد. چین همزمان با ارسال محموله واکسن به ایران، تعدادی واکسن نیز برای اتباع خودش در داخل ایران ارسال کرد که این واکسن‌ها با هماهنگی سفارت چین به بیمارستان نیکان تحویل و واکسیناسیون چینی‌ها در این بیمارستان انجام شد.

 

واکسیناسیون طلاب حوزه‌های علمیه بدون شرط سنی

دانشگاه علوم پزشکی قم ضمن صدور بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

 

انتشار نامه‌ای با مهر “بکلی سری” مبنی بر درخواست واکسیناسیون اعضای دفتر رهبری

این نامه جعلی است. در همین رابطه جهانپور، سخنگوی وقت سازمان غذا و دارو نوشت: جمهوری‌اسلامی از هر چیز و هر جا شانس نیاورده باشه انصافا از اپوزیسیون و مخالف و معاند، بخت و اقبال همراهش بوده و هست! فقط اونی که برای این شیرین‌کاری‌ها دستمزد میده رو تصور کنید!

 

 

کشورهای همسایه محموله‌های واکسن را در مقادیر زیاد وارد کرده و در حال واکسیناسیون همگانی هستند، در صورتی که ایران در این زمینه بی‌تحرک است

رسانه‌های ضدانقلاب سیاست‌های “اعلامی” برخی از کشورهای همسایه و برنامه آن‌ها برای خرید واکسن را طوری بازنشر دادند که واقعیت به گونه‌ای دیگر به نظر برسد. حال آنکه بسیاری از این کشورها به‌دلیل عقب‌ماندگی علمی، پذیرفته‌اند که مراحل آزمایش واکسن سایر کشورها بر روی مردم آنها صورت گیرد.

 

عدم امکان واکسیناسیون در ایران تا سال ۲۰۲۲

این ادعا با تحریف و تقطیع آمار اکونومیست بیان می‌شد. در مجله اکونومیست طی برآوردی، ادعا شده بود که در تاریخ ذکر ‌شده پس از واکسیناسیونِ گروه‌های خاص، از جمله کادر درمان و سالمندان، واکسیناسیون به صورت گسترده در دسترس عموم خواهد ‌بود. در واقع رسانه‌های معاند به مطلبی استناد می‌کردند که خود یک ادعا بوده و به هیچ وجه قطعیت نداشت.

 

تست واکسن‌های کوبایی بر روی پاکبانان

باز هم ادعایی بی‌پشتوانه. این در حالی است که واکسیناسیون پاکبانان در مراحل ابتدایی، حرکتی قابل تقدیر بود.

 

 

فساد و رانت در نحوه توزیع واکسن و فروش با قیمت بالا در بازار سیاه ناصرخسرو

ادعای یکی از روزنامه‌های کشور مبنی بر فروش واکسن روسی کرونا در بازار ناصرخسرو کافی بود تا شبکه‌های اجتماعی به این موضوع دامن زده، شایعاتی عجیب را بازنشر کنند.

 

ایران بخاطر قیمت پایین‌تر، واکسن ووهان را بجای واکسن پکن وارد کرده است

جهان‌پور در این خصوص گفت: تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران، سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است.

 

روسیه با بستنی دادن، مردم خود را تشویق می‌کند تا از واکسن بی‌کیفیت اسپوتنیک استفاده کنند. واکسنی که ایران هم وارد کرده!

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در آمریکا هم برای تشویق افراد به واکسن زدن ۱۰۰ دلار پرداخت می‌گردد و جوایز میلیون دلاری نیز برای این کار در نظر گرفته شده است! این تشویق‌ها لزوما دلیلی بر بی‌کیفیتی واکسن نیست، بلکه بخشی از مردم جهان به دلایلی تمایل به تزریق واکسن ندارند.

 

متخصصین ایرانی نسبت به واکسن روسی تردید دارند و حاضر به تزریق آن نیستند

این خط رسانه‌ای با اظهارات مینو محرز، عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا و شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس علیه واکسن اسپوتنیک، شدت گرفت. در صورتی که مرجع تشخیص صلاحیت واکسن، کمیسیون سازمان غذا و داروی کشور است که پس از دریافت مستندات علمی، این واکسن را تایید کرده بود. در نهایت، نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن در نشریه لنست، بانفوذترین مجله علمی جهان منتشر شد و به اختلاف نظرها پایان داد.

 

 

دویچه‌وله فارسی: واکسن روسی که ایران قصد وارد کردن آن را دارد، بحث‌برانگیز (بخوانید غیر ایمن) است

این ادعای بخش فارسی دویچه‌وله در حالی مطرح شد که خبرنگار رسانه رسمی آلمان از تجربه موفق تزریق واکسن اسپوتینک گزارش نموده و وزارت بهداشت آلمان نیز از واردات این واکسن پس از تایید در اروپا خبر داده بود.

 

 

مهاجرت “عضو کلیدی در تولید واکسن کوو ایران برکت”

نیکی‌ملکی، سخنگوی ستاد اجرایی این ادعا را تکذیب کرد و گفت: اولا این پروژه “یک” عضو کلیدی ندارد و گروهی از دانشمندان نخبه درآن مشغول به فعالیتند و ثانیا هیچ‌یک از عوامل پروژه واکسن برکت به خارج از کشور مهاجرت نکرده‌اند.

 

انتشار تصاویری از خط تولید واکسن کووایران برکت نشان داد که حتی اصول اولیه و پروتکل‌های بهداشتی در این مکان رعایت نمی‌شود

روابط عمومی ستاد اجرایی در این‌‌باره عنوان کرد: به دلیل کار با ویروس و خطرات مترتب بر آن، امکان بازدید نزدیک از خط تولید برای خبرنگاران وجود نداشت… فضایی که ادعا می‌شود کلین‌روم است و افراد با کفش وارد آن شده‌اند، یکی از خطوط پرکنی (فیلینگ) جدید این کارخانه است که هنوز وارد مدار بهره‌برداری نشده است.

 

انتشار تصاویری از نحوه برچسب‌زنی در خط تولید واکسن برکت، نشان‌دهنده عدم توان تولید صنعتی در این مجموعه بود

نیکی‌ملکی توضیح داد: فرایند لیبل‌زدن ویال‌های واکسن کاملا اتوماتیک انجام می‌شود ولی برای تمام واکسن‌ها چه ایرانی و چه خارجی، از طرف مجموعه وزارت بهداشت برچسب‌های اصالتی طراحی گردیده که برای همه واکسن‌ها بصورت دستی بر روی ویال‌ها نصب می‌شود.

 

 

تزریق واکسن کرونا عوارض و خطراتی چون مرگ، کارگذاری میکروچیپ در بدن، دستکاری DNA، آهنربایی شدن پوست، ناباروری و… دارد

تا کنون برای هیچ یک از این ادعاها، استدلال علمی یا سند و مدرک معتبری ارائه نشده است و همگی توسط متخصصین داخلی و خارجی مردود اعلام شده.

 

تصویر منتشر شده از اولین تست انسانی واکسن برکت نشان می‌دهد که این تزریق نمایشی است، چون از روی لباس انجام شده!

دروغ بودن این ادعا که به میزان زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، با بررسی تصاویر موجود از آن تست روشن می‌شود.

 

 

امارات هم واکسن ساخت اما ما هنوز واکسن رونمایی می‌کنیم

واکسن ساخت امارات در واقع، همان سینوفارم چینی است که با انتقال تکنولوژی و تجهیزات تولید شده است. واکسن برکت نیز با وجود انواع کارشکنی‌ها و تحریم‌ها، به خروجی انبوه رسید و خط تولید دوم آن نیز راه‌اندازی شد.

 

واکسن کرونا، بدن انسان را در مقابل این بیماری کاملا ایمن و مصون می‌سازد

گزارش‌های متعدد داخلی و خارجی از ابتلا به کووید_۱۹ پس از تزریق واکسن وجود دارد که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. واکسن تنها ایمنی انسان را به میزانی قابل توجه ارتقا می‌بخشد، اما باید دیگر پروتکل‌های بهداشتی نیز به دقت مراعات شوند.

 

یکی از فوتبالیست‌ها در برنامه‌ای تلویزیونی ادعا کرد فردی که به کرونا مبتلا بوده، پس از تزریق واکسن بهبود یافته

واکسن کارکردی پیشگیرانه دارد و نه درمانی! این دست ادعاها تاثیرگذاری بالای فضای مجازی بر احساسات و هیجانات ما را نشان می‌دهد.

 

به مدیران و کارکنان شرکت برکت، واکسن سینوفارم زده‌اند

مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی این خبر را تکذیب کرد. خود هلدینگ برکت دارای ۵۰ مدیر و کارمند است که همه آن‌ها به صورت داوطلبانه واکسن برکت دریافت کردند. اما وظیفه تامین واکسن کارمندان شرکت‌های دارویی برعهده سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران است. این سندیکا برای حدود ۱۰۰ شرکت، واکسن سینوفارم تهیه می‌کند. در بین این شرکت‌ها، ۱۲ شرکت “زیرمجموعه” برکت قرار داشتند که برای آن‌ها نیز واکسن سینوفارم درنظر گرفته شد. از ۳۶۰۰ پرسنل این ۱۲ شرکت نیز، حدود ۶۰۰ نفر واکسن چینی تزریق کردند و ۳۰۰۰ نفر دیگر اعلام کردند تا زمان دریافت واکسن ایرانی برکت منتظر می‌مانند.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آسیب های حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی/ «سرماخوردگی روانی»؛ به‌زودی در ایران!

س سپتامبر 21 , 2021
نودیها:مشاهدات میدانی می‌گوید، در ۲سال گذشته به‌دلیل مجازی شدن آموزش‌ها، میزان دسترسی و استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت بیشتر شده است. آمارها نشان می‌دهد که میزان حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی ۳تا ۴برابر شده است. به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری به گزارشی به حضور ۳ تا […]
اینستاگرام

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...