دستمزد و حقوق کارگران سال ۱۴۰۰ / افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد + جدول و جزئیات

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : اصغر آهنی‌ها  اظهار داشت: امشب در دویست و هفتادونهمین جلسه شورای عالی کار که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت توافق کردند حداقل حقوق کارگران برای سال آینده با ۳۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۹ به رقم ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۳۵ ریال برای مزد ماهانه برسد؛ همچنین مزد سایر سطوح قرار شد با ۲۶ درصد افزایش و یک رقم ثابت که به صورت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال اضافه شود.

به گفته نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، بن کارگری از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد متناسب با رقم سال قبل با ۳۹ درصد افزایش اضافه می‌شود و مجموع دریافتی حقوق یک کارگر ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۰۷ تومان در ماه خواهد بود.

فرامرز توفیقی و آیت اسدی دو نماینده کارگران در شورای عالی کار هم افزایش ۳۹ درصدی حداقل حقوق کارگران برای سال آینده در جلسه شورای عالی کار تأیید کردند.

* جزئیات مصوبه شورای عالی کار

نماینده کارگران در شورای عالی کار در بیان جزئیات مصوبه جلسه امروز شورای عالی کار گفت: حداقل حقوق کارگران با ۳۹ درصد افزایش و پایه سنوات با ۴۰ درصد افزایش روبه‌رو شد.

آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: امشب بعد از سه جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰  در دویست و نود و هفتمین جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت و حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از بحث‌های فراوان در نهایت به این نتیجه رسیدند و تصویب کردند که حداقل حقوق کارگران برای سال آینده با ۳۹ درصد افزایش به ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۳۵ ریال افزایش یابد. 

وی افزود: همچنین مزد سایر سطوح کارگران از قرار ۲۶ درصد افزایش پایه به علاوه یک رقم ثابت که روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال خواهد بود. همچنین پایه سنوات از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت؛ حق اولاد برای دو فرزند ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۱۴۱ ریال و در مجموع دریافتی یک کارگر برای سال آینده ماهانه حداقل ۴۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۷ ریال خواهد بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین بیان داشت: تعداد کارگران بیمه شده اصلی در کشور طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هستند و حداقل مزد سال ۹۹ یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود و نرخ تورم یک ساله منتهی به آخر بهمن سال جاری ۳۴.۵ درصد بود اما در جلسه شورای عالی کار برای رعایت حال کارگران حداقل حقوق با توجه به سبد معیشت خانوار و تورم اتفاق افتاده با ۳۹ درصد افزایش روبه‌رو شد.

فارس

 

حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣/٣ نفری رسید.

جزئیات آیتم‌های مزد کارگری

  • دستمزد روزانه: ۸۸۵.۱۶۵ ریال
  • دستمزد ماهیانه: ۲۶.۵۵۴.۹۲۵ ریال
  • پایه سنوات: ۱.۴۰۰.۰۰۰ ریال
  • بن: ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال
  • مسکن: ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال (باید به تصویب هیات وزیران برسد)

باشگاه خبرنگاران جوان

 

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل مزد کارگران برای سال آینده ۳۹ درصد افزایش می‌یابد و با مصوبه این شورا قرار شد افزایش حق مسکن کارگران از اول فروردین ۱۴۰۰ اعمال شود.

آیت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در دویست و نود هفتمین جلسه عالی شورای کار که با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت و با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اعضای این شورا تصویب کردند، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری، از رشدی معادل ۳۹ درصد برخوردار شود.بنابراین حداقل حقوق کارگران برای سال آینده ۲۶ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۳۵ ریال خواهد بود.

وی گفت: همچنین برای رشد مزد کارگران برای سایر سطوح قرار شد با ۲۶ درصد افزایش پایه حقوق به علاوه یک رقم ثابت روزانه ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال یا ماهانه ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۵ ریال باشد، بن کارگری از ۴ میلیون ریال به ۶ میلیون ریال، حق مسکن از ۳ میلیون ریال به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، حق اولاد برای یک نفر ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ ریال در نظر گرفته شود و در مجموع دریافتی حداقل حقوق کارگران برای سال آینده ۴۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۷ ریال خواهد بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت:‌مصوبه جلسه دویست و نود هفت شورای عالی کار را همه شرکای اجتماعی یعنی نماینده کارگران و کارفرمایان امضا کردند، امسال نمایندگان کارفرمایان با نمایندگان کارگران بهتر همکاری کردند.

به گفته اسدی، سابقه قانون کار جدید که از سال ۱۳۳۳ است، نشان می‌دهد معمولا سبد معیشت خانوار کارگری همواره به طور کامل بر اساس تورم پوشش داده نشده، اما امسال سبد معیشت خانوار بیش از ۶۰ درصد پوشش داده شد، قبلا پوشش سبد معیشت حدود ۵۷ درصد بود. این نکته مثبت مصوبه شورای عالی کار است.

وی گفت: چانه‌زنی‌های زیادی در جلسه شورای عالی کار انجام شد و بالاخره توافق حاصل شد، سبد معیشت یک خانوار کارگری با بعد ۳.۳ نفر در ماه ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان تعیین شده است که حداقل مزد کارگران برای سال آینده بیش از ۶۰ درصد این سبد را پوشش می‌دهد.

* افزایش حق مسکن کارگران از اول سال ۱۴۰۰ اعمال می‌شود

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه مصاحبه شورای عالی کار در واقع یک بسته سیاستی برای نیروی کار کشور است، گفت:‌ حق مسکن کارگران گرچه نیاز به مصوبه هیأت دولت دارد، اما مصوب کردیم فارغ از اینکه دولت چه زمانی آن را تصویب کند، این حق مسکن که از ۳۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، از اول فروردین ۱۴۰۰ اجرا شود، بنابراین اگر حق مسکن کارگران فرضا در خرداد تصویب شود، باید از اول فروردین ۱۴۰۰ اجرا شود.

به گفته اسدی، شرایط  کشور خاص است برخی از دشمنان خارجی می‌خواستند به مسائل کارگری دامن بزنند، همان گونه که برای بازنشستگان در آخر سال مشکل ایجاد کردند، اما خوشبختانه با مصوبه قاطع شورای عالی کار این بهانه‌ها از دشمن گرفته شد و امیدواریم جامعه کارگری در آرامش به کار و فعالیت خود ادامه دهد.

عنوان سال ۱۳۹۹ سال ۱۴۰۰ رشد
حداقل مزد کارگران(ریال) ۱۹.۱۰۴.۲۷۰ ۲۶.۵۵۴.۹۳۵ ۳۹%
مزد سایر سطوح ۱۵%بعلاوه روزانه ۵۵۳۳۸ ریال ۲۶%بعلاوه روزانه ۸۲۷۸۵ ریال ۱۱%بعلاوه روزانه ۲۷۴۴۷ ریال
بن کارگری ۴۰۰۰۰۰۰ ۶۰۰۰۰۰۰ ۵۰%
حق مسکن کارگری ۳۰۰۰۰۰۰ ۴۵۰۰۰۰۰ ۵۰%
حق اولاد(یک فرزند) ۱۹۱۰۴۲۰ ۲۶۵۵۴۹۳ ۳۹%
پایه سنوات ۱۰۰۰۰۰۰ ۱۴۰۰۰۰۰ ۴۰%
حداقل دریافتی کارگر ۲۹۰۱۴۶۹۰ ۴۱۹۰۷۰۷۷ ۴۴.۴%

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 0

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

از بورس تا بیت کوین

د مارس 15 , 2021
نودیها : بر نظریه جامعه کلنگی کاتوزیان نقد جدی وارد است. اما دور از واقعیت یا بهتر بگوییم بیگانه و جدا از واقعیت نیست. به وضوح می بینیم که بسیاری پروژه ها در ایران نیمه کاره مانده یا در حد کلنگ زدن باقی می ماند. این کلنگ های بی ثمر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...