راز سکوت روحانی درباره نقدینگی هزار هزار میلیاردی

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :۸۳ روز پیش بود که مسئولان بانک مرکزی برای آخرین بار حجم نقدینگی موجود بر اقتصاد کشور را اعلام کردند. اما از آن روز تا به حال میرداماد نشینان تصمیم گرفتند درباره آخرین رقم نقدینگی روزه سکوت اختیار کنند. طبق اعلام بانک مرکزی حجم نقدینگی تا پایان دی ماه سال گذشته، ۹۵۰ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با افزایش ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی رو به رو شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به افزایش نقدینگی در دو ماه پایانی سال به دلیل پرداخت عیدی و حقوق کارمندان دولت و افزایش تقاضا برای نقدینگی در آن ایام، حجم نقدینگی در پایان اسفند ۹۴ نه تنها به رقم هزار هزار میلیارد تومان رسیده، بلکه از این رقم هم عبور کرده است. حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی در این خصوص گفت: نقدینگی تا پایان بهمن ماه ۹۴ از هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده و احتمالا تا پایان اسفند، صد هزار میلیارد تومان دیگر هم به آن افزوده خواهد شد.

حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی همگفت: نقدینگی هزار هزار میلیاردی منتظر جرقه است تا اقتصاد را نابود کند . وی افزود: رسیدن نقدینگی کشور به این عدد خطرناک بوده و اتفاقاتی بدتر از سالهای ۹۱ و ۹۲  برای اقتصاد ایران در راه است.

با تفاسیر به نظر می رسد مسئولان بانک مرکزی از اعلام رقم جدید نقدینگی واهمه دارند، زیرا رقم احتمالی قطعا به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. آنها از ترس منتقدین فعلا قصد دارند سکوت اختیار کنند، زیرا این بار توجیهی برای رشد سرسام آور نقدینگی ندارند.

در دو سال و نیم گذشته هرگاه اعلام رشد بالای نقدینگی برای دولت روحانی دردسر ساز می شد، سیف و مدیرانش برای پوشش عملکرد ضعیف خود پای موسسات مالی و اعتباری و بانکهایی را وسط می کشیدند که آمارشان قبلا در میزان نقدینگی محاسبه نمی شد. این در حالی بود که داستان پوشش آماری هیچ گاه از نظر اقتصاددانان پذیرفته نشد و در نهایت اکبر کمیجانی قائم مقام سیف در بانک مرکزی، چندی پیش مجبور شد اذعان کند که تاثیر پوشش آماری ۶ بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری جدید در رشد نقدینگی تنها ۱۱ درصد است.

مسئولان بانک مرکزی حتی در آخرین مجموع عمومی بانک مرکزی هم که ۲۴ بهمن ماه با شش ماه تاخیر برگزار شد، آمار درستی از نقدینگی به رئیس جمهور ارائه ندادند. آنها در حالی نقدینگی را تا پایان دی ماه ۹۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردند که حجم آن قطعا تا روز برگزاری مجمع بانک مرکزی به هزار هزار میلیارد تومان رسیده بود. همین آماردهی غلط موجب شد تا رئیس جمهور در اظهار نظری عجیب اعلام کند که در دولت وی پایه پولی به هیچ وجه افزایش پیدا نکرده در حالی طبق اعلام بانک مرکزی پایه پولی در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۹۵ هزار میلیارد تومان بوده و در عرض حدود دو سال در پایان شهریور ۹۴، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. این یعنی پایه پولی تا شهریور سال گذشته در دو سال فعالیت دولت روحانی ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نکته جالب اینجاست که مسئولان بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته تا به امروز آمار جدید پایه پولی را اعلام نکرده اند و احتمالا این رقم امروز افزایش بسیار بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش نسیم آنلاین، اما هفته گذشته کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی رسما رشد بالای نقدینگی در دولت روحانی را تایید کرده و گفت که بانک مرکزی تشخیص داد برای مقابله با عمیق شدن کسادی در اقتصاد دست به یک سلسله گشایش ها یا نرمش های پولی بزند. این در حالی است که وی پیش از حضور در ساختمان میرداماد بارها از سیاستهای پولی دولت قبل در راستای افزایش نقدینگی انتقاد کرده بود.

بنابراین به نظر می رسد با توجه به اثرگذاری احتمالی افزایش نقدینگی بر نرخ تورم در ماههای آتی، مسئولان بانک مرکزی و مقامات ارشد دولت نسبت به اعلام خبر عبور نقدینگی از رقم هزار هزار میلیارد تومان واهمه دارند. شاید هم با کنار رفتن بهانه پوشش آماری به دنبال توجیهی جدید برای افزایش سرسام آور نقدینگی در دولت روحانی هستند. باید دید بانک مرکزی چه زمانی جدید ترین میزان حجم نقدینگی و پایه پولی را اعلام خواهد کرد. آیا بالاخره نقدینگی هزار هزار  میلیاردی رسما تایید خواهد شد؟

رجانیوز از نسیم آنلاین

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سوء استفاده جنسی شاه از دختر دبیرستانی

پ آوریل 14 , 2016
سایت نودیها : فساد اخلاقی و سیاسی، یکی از ویژگی‌های ساخت قدرت در بسیاری از نظام‌ها و یا رژیم‌های غیرمردمی محسوب شده و عاملی جهت سنجش کارآمدی سیاسی می‌باشد. بهره‌گیری از جایگاه سیاسی، جهت برآورده ساختن اهداف و امیال شخصی از عواملی بود که شخص محمدرضا شاه؛ پادشاه مخلوع ایرانی نیز […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...