راز نامگذاری «پشمک حاج عبدالله» چیست؟

اشتراک گذاری :

نودیها:«عبدالله علیزاده معروف به حاج عبدالله مستخدم دبستان اکبریه تبریز و اصالتا از روستاهای نزدیک ارس بودکه پس از قحطی و فراگیر شدن بیماری واگیردار وبا ناشی از حمله متفقین، تمام اعضای خانواده اش را از دست داده بود و سپس به تبریز مهاجرت کرده و در این دبستان به عنوان مستخدم کار میکرد.

حاج عبدالله به بچه های مدرسه علاقه وافری داشت چون خودش علاوه بر همسرش داغ سه کودک در همین سنین رو دیده بود .

 

بچه ها در زمان زنگ تفریح از بوفه مدرسه پشمک میخریدند و هر کس پول نداشت از حاج عبدالله پشمک قرضی میگرفت.

 

حاج عبدالله با اینکه به همه جنس قرضی میداد اما هیچ دفتر ثبت بدهی نداشت، رفته رفته بچه ها از مهربانی حاج عبدالله سوء استفاده کردند و اصلا پول نمیدادند و برخلاف تصور حاج عبدالله، علی رغم درآمد ناچیز فرراشی به هیچ کس نه نمیگفت . تا اینکه مدیر مدرسه با دیدن تمام بچه های پشمک به دست در ایام زنگ تفریح با پیگیری ماجرا از این قضیه باخبر شد و سر همه کلاسها حاضر شد و با صحبتهای دلسوزانه اش همه را توجیه کرد.

 

با این وجود هنوز اندکی از بچه ها شیطنت میکردند و پشمک رایگان از حاج عبدالله میگرفتند. این منوال تا اوایل دهه چهل ادامه داشت تا اینکه در اواخر خردادماه ۱۳۴۱ حاج عبدالله به دلیل بیماری و کهولت سن درگذشت.

 

حاج عبدالله با اینکه در تبریز غریب بود اما یکی از باشکوهترین تشییع جنازه ها را داشت. انبوهی از جمعیت که اکثرا هم جوان بودند و گریه میکردند حاج عبدالله ،بابای مهربان مدرسه را تا قبرستان قدیم تبریز بدرقه کردند.

 

جالبتر اینکه هر پنج شنبه بر سر قبر حاج عبدالله و برای شادی روحش پشمک پخش میکردند و این منوال چندین سال و تا اوایل دهه پنجاه ادامه داشت. بچه های دبستان اکبریه داشتند قرضشان را به حاج عبدالله ادا میکردند.

 

احسان البرزی و علی مردان طاهری موسسان پشمک حاج عبدالله دو تن از همان کودکان بازیگوشی هستند که هرگز بابت خوردن پشمک پول به حاج عبدالله نداده بودند. و الان به یاد مهربانی و بخشش بی منت و همراه با لبخند حاج عبدالله فراش ، مستخدم دبستان اکبریه نام برند تجاری پشمک شرکت خودشون را حاج عبدالله گذاشتند.»

 

این در حالی است هادی روحی، یکی از مدیران شرکت پشمک حاج عبدالله ضمن اعلام تکذیبیه درباره مطلب فوق، اعلام کرد: 

 

مرحوم حاج عبدالله روحی، بنیانگذار مجموعه تولیدی بستنی اطمینان آذرگل متولد شهر تبریز می باشد. وی از سال ۱۳۳۰ تولید بستنی و پشمک سنتی را در شهر تبریز آغاز کرد. این مجموعه در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار استاندارد پشمک در ایران را تدوین نمود.

مدیریت این مجموعه از بدو تاسیس تا به امروز توسط برادران روحی با مدیر عاملی حاج صمد روحی انجام می پذیرد. فرزندان حاج عبدالله روحی به پاس قدردانی از زحمات پدرشان، برند محصولات پشمک را به نام «حاج عبدالله» نام گذاری کردند.

خبرگزاری دانشجو

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 39

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

گاف مضحک تد کروز درباره ایران/ روز تعطیلی که به تقویم ایران اضافه شد!

پ جولای 21 , 2016
نودیها:به نقل از وب‌سایت “کلیولند”، روز چهارشنبه، سناتور تد کروز در سخنرانی‌اش در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان گفت ایران یک روز ملی به نام “روز مرگ بر آمریکا” دارد. کروز همچنین گفت: “مقامات حزب دموکرات تصور می‌کنند می‌توان با کشوری که چنین تعطیلاتی دارد توافق کرد. دوستان من! این دیوانگی است!” […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...