راهپیمایی عروسک‌ها در قلب پایتخت

اشتراک گذاری :

نودیها:فردا بزرگ‌ترین رویداد عروسکی ایران و یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های عروسکی جهان در قلب تهران برگزار می‌شود تا ده‌ها و بلکه صدها عروسک ایرانی و خارجی در کارناوال افتتاحیه جشنواره نمایش عروسکی «مبارک» به نمایش گذاشته شوند.

شانزدهمین فستیوال نمایش‌های عروسکی تهران که با نام مبارک برگزار می‌شود، از فردا با حضور ۲۷ گروه نمایش بین‌المللی در بخش صحنه‌ای، ۱۷ گروه نمایش داخلی در بخش فضای باز و هفت نمایش داخلی دیگر در بخش کودک و نوجوان کارش را در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند. این در حالی است که همه نمایش‌های در حال اجرا در سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، روز گذشته به‌کار خود پایان دادند تا سالن‌ها برای پذیرایی و میزبانی جشنواره شانزدهم نمایش عروسکی آماده شوند.

به این ترتیب پنج سالن تئاترشهر در کنار تالار بوستان کانون پرورش فکری، تالارهای فردوسی و هنر، تالار اصلی محراب و همچنین تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان از یکم شهریور ماه به مدت یک هفته میزبان آثار نمایشی جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک خواهد بود. این در حالی است که هفته گذشته نیز محوطه تئاتر شهر پس از دو سال شست و شو شد و فضای ظاهری آن نیز با نیت آمادگی برای برگزاری جشنواره عروسکی، در گرمای مرداد ماه تهران، آبی به سر و صورت زد. همچنین در آستانه برگزاری جشنواره، نورپردازی تئاترشهر انجام شده تا در شب‌های برگزاری جشنواره برای تئاتر کشور آبروداری کند.

افزون بر این همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره، پاتوق تئاتر عروسکی ویژه کودکان در محوطه باز تئاتر شهر برپا خواهد شد.

افسانه‌زمانی مدیر این پاتوق‌ گفته است: بخشی از برنامه‌های این پاتوق به اجرای نمایش مربوط می‌شود و بخش دیگری هم ویژه برگزاری کارگاه‌های هدفمندی است که هر روز در کنار اجرای نمایش‌ها، برپا خواهند بود.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک کسی نیست جز بانوی عروسکی ایران، مرضیه برومند که مسوولیت برگزاری این جشنواره را از اول تا هفتم شهریور ماه بر عهده دارد. جست‌وجو برای یافتن راه‌های نو و خلاقانه در نمایش عروسکی و استفاده از شیوه‌های تازه و بدیع و متنوع برای تقویت بیان تصویری و انتقال بهتر مفاهیم، توجه به نمایش عروسکی ویژه مخاطبان خردسال و کودک و تلاش برای ایجاد فضای شاد، با نشاط و امیدبخش، ضمن انتقال پیام‌های آموزشی به‌ویژه در حوزه‌های سلامت، محیط زیست و رفتارهای مناسب اجتماعی، توجه به مخاطب به عنوان رکن اصلی نمایش و تولید آثاری که در عین غنای هنری در جذب مخاطب نیز موفق باشد از اهداف برگزاری این جشنواره است. اجرای نمایش‌های دوره شانزدهم براساس رده‌بندی سنی بزرگسال، کودک و خانواده در بخش‌های بین‌الملل، میهمان و سنتی، در بخش فضای باز و صحنه‌ای، خواهد بود همچنین برپایی نمایشگاه عروسک‌های مرحوم جواد ذوالفقاری از دیگر بخش‌های جشنواره امسال تئاتر عروسکی تهران- مبارک است.

شادپیمایی عروسک‌ها در چهارراه ولیعصر

امسال و در آیین گشایش شانزدهمین دوره برگزاری جشنواره عروسکی تهران- مبارک، فردا شادپیمایی (کارناوال) بزرگ عروسک‌ها در تهران برگزار می‌شود تا یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های عروسکی جهان در حوالی مجموعه تئاتر شهر رکورد بزند. در این مراسم تمام گروه‌های شرکت‌‌کننده در جشنواره با عروسک‌هایشان حضور خواهند داشت.

در کنار گروه‌های شرکت‌‌کننده، دیگر هنرمندان تئاتر عروسکی هم با عروسک‌هایشان در این برنامه حاضر هستند. در این گردهمایی عروسکی عروسک‌هایی در اندازه‌های مختلف از عروسک‌های غول‌پیکر تا عروسک‌های کوچک انگشتی در کنار هنرمندان حضور خواهند داشت.

از تمام خانواده‌ها هم دعوت شده است تا کودکان و عروسک‌هایشان را برای شرکت در این جشن عروسکی، همراه خود بیاورند.

شادپیمایی عروسکی در فاصله میان تالار وحدت تا محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از ساعت پنج و نیم عصر مقابل تالار وحدت گرد هم می‌آیند و با طی کردن خیابان شهریار و پارک دانشجو به محوطه باز تئاتر شهر خواهند رسید.

دبیر جشنواره: مشکل بودجه‌ای نداریم

مرضیه برومند که برای دومین دوره پیاپی مسوولیت دبیری جشنواره تئاتر عروسکی را بر عهده دارد، در نشست رسانه‌ای این جشنواره گفته بود: «ما علاوه‌بر ادامه دادن تمام اتفاق‌های خوب دوره‌های گذشته، برای این دوره شیوه‌های نوی خلاقانه را به‌کار گرفته و تلاش کرده‌ایم نگاهی نو داشته باشیم به همه آنچه یک جشنواره را به‌وجود می‌آورد. از نظر بودجه مشکل نداریم، هر چند نسبت به دوره گذشته چیزی افزوده نشده و ما سعی کرده‌ایم با خلاقیت خود، آن را مدیریت کنیم. اهل بریز و بپاش نیستیم و به همین دلیل بچه‌های بین‌الملل با گروه‌های خارجی چانه زدند تا با شرایط ما کنار بیایند.»

سعدی شیرازی به جشنواره می‌آید

یکی از خبرهای خوب جشنواره امسال اجرای اپرای معروف سعدی است که بهروز غریب‌پور آن را ساخته است. غریب‌پور سال گذشته این اپرا را به اجرای عمومی درآورده و در جشنواره امسال نمایش عروسکی، اپرای سعدی را در تالار فردوسی از اول تا هفتم شهریور روی صحنه می‌آورد. در این اپرا محمد معتمدی آواگر نقش سعدی است. اپرای عروسکی سعدی یکی از نمونه‌های موفق نمایش عروسکی است که در دو سال گذشته با استقبال کم نظیری از سوی مخاطبان همراه بوده است. این کار در جشنواره سال گذشته تئاتر فجر نیز روی صحنه رفت. بهروز غریب‌پور تاکنون با گروه آران اپراهای عروسکی از جمله رستم و سهراب، حافظ، مولوی، عاشورا، مکبث و لیلی و مجنون را اجرا کرده است.
باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

لحظه‌ای که دو امتیاز قطعی را به یزدانی ندادند

ی آگوست 21 , 2016
نودیها:این لحظه، دو امتیاز قطعی کاپیتان تیم ملی را نشان می‌دهد. هنوز دو ثانیه هم به پایان وقت مانده است! پیش از این صحنه هم زانوی گازیموف با تشک تماس پیدا کرد. مشرق برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 12

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...