ربای بانکی از منظر امام خمینی و امام خامنه ای – بخش اول

اشتراک گذاری :

بسم الله الرحمن الرحیم -خبرگزاری مهاجر – مدتی است که بحث ربای سازمان یافته در بانکها مطرح شده است برای همین بر آن شدیم این مبحث مهم را از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنه ای بررسی کنیم.

 

بخش اول را در ادامه بخوانید.

 

 

۲۳ فروردین ۱۳۵۸ – امام خمینی (ره) در قم – سیستم بانکداری به این وضعی که الآن در ایران هست، این وضعْ وضع طاغوتی است. ربا در اسلام حرام است؛ در قرآن اعلام به حرمت شده است: کسی که ربا بخورد،ربا بگیرد ـ در اسلام، در قرآن گفته شده است که جنگ با خدا می‏کند! این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانکی باید عوض بشود. (از همان ابتدا امام به این امر که ربا باید از بانک و معاملات بانکی حذف شود تاکید داشته اند)

 

امام خمینی (ره) بعد از آن در خرداد همان سال در تشکیل بانک اسلامی در قم : من امیدوارم که توفیق پیدا بکنید و بانک شما یکوقت بانک اول باشد و سایر بانکها که بر مبنای بهره‏برداری و بر مبنای خلاف و فساد است، اینها از بین بروند، یا بهره‏ها از بین بروند که همه اسلامی بشوند، آن‏وقت شما هم یکی از بانکها. اگر اسلامی شدند آنها هم بمانند، و الاّ بالاخره باید برچیده بشوند اگر اسلامی نشوند. ان‏شاءاللّه‏ که موفق و مؤید باشید.

 

امام خامنه ای – سال ۱۳۶۹ – اگر کارگزاران دستگاه بانکى بتوانند این را به معناى جامع و کامل مسأله اجرا و پیاده کنند، بزرگترین سنگر اقتصادى امروز دنیاست. خصوصیت بانکدارى اسلامى و از لوازم آن، دادوستد پول بر اساس غیر ربا، تنظیم مبادلات پولى بر اساس قوانین اسلامى و معاملات اسلامىِ صحیح است، که در آنها ظلم و استثمار و کنز و تبعیض و اختلاف طبقاتى و امثال اینها به وجود نمی آید.

 

امام خامنه ای – سال ۷۸ در نماز جمعه – ما بانک بدون رباى اسلامى را در اواخر حیات مبارک امام راه انداختیم، اما ناقص! یکى از همّتهاى دولت فعلى این هست و امیدواریم ان‌شاءاللَّه در این کار موفّق شوند که بانک اسلامىِ بدون ربا را به‌طور کامل اجرا کنند. البته قبلاً فعّالیتهاى زیادى شده است؛ اما بایستى قدمهاى بعدى برداشته شود.

امام خامنه ای – ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۰ – مثلاً ما بانکدارى اسلامى را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌اى در زمینه‌ى پول و بانکدارى وجود دارد؛ اینها را بایستى حل کرد؛ باید اینها را در بانکدارى اسلامى – بانکدارى بدون ربا – دید. کى باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسى‌هاى بحث آزاد فقهى در حوزه‌ى قم – که مهمترین حوزه‌هاست – برآورده نشده است. من این را الان اینجا عرض میکنم – آقایانى هم از قم اینجا تشریف دارید – این نیاز برآورده نشده.

این بخشی از مواضع امام خمینی (ره) و امام خامنه ای است که البته تغییرات بسیاری نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است و برخی از این مسایل مطرح شده حل شده است ولکن میبینیم که در دیدار سال ۹۰ امام خامنه ای با مجلس خبرگلن مساله بانکداری اسلامی و چالشهای جدی که دراین موضوع مطرح شده است دوباره مد نظر ایشان است

در بخش دوم بیشتر وارد مسایل فقهی این دو رهبر بزرگ خواهیم شد.

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود قاب گل اسلیمی ۲

پ اکتبر 15 , 2015
قاب حاشیه اسلیمی با ۲ فرمت jpg , Eps     دانلود با حجم ۱.۱۰ مگابایت از لینک مستقیم برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 9

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...