سکوت مجلس در قبال قانون‌شکنی مکرر دولت روحانی چه زمانی می‌شکند؟

اشتراک گذاری :
نودیها – علی هادی‌پور: سریال نادیده گرفته شدن خطوط قرمز نظام در اجرای برجام ادامه دارد.
 پس از آغاز اجرای تعهدات ایران و برچیدن سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو و آغاز کار بازطراحی راکتور اراک پیش از مختومه اعلام شدن پرونده PMD، علی اکبر صالحی یکی دیگر از اقدامات دولت در نادیده گرفتن خطوط قرمز نظام در زمینه اجرای برجام را اعلام کرد و گفت: ایران قصد دارد ۹ تن اورانیوم غنی شده خود را با ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی مبادله کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان نشست خبری مشترک روسای جمهوری ایران و روسیه اظهار داشت: حدود ۹ تن اورانیوم غنی سازی شده به روس‌ها می‌فروشیم، پول غنی شدن تبدیل و ماده اولیه‌اش را می‌گیریم و ما به ازای آن ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی وارد می‌کنیم که رقم بسیار بالایی است. این کار شکر خدا پیش می‌رود، توافقنامه آن هم امضا شد و قدم‌های لازم را در این زمینه بر می‌داریم. این کار بسیار مهمی است که با روس‌ها آغاز کردیم و در روزهای آینده هم خبر خوب آن را در خصوص تبادل سوخت اعلام خواهیم کرد.
اظهار خوشحالی علی اکبر صالحی درباره مبادله ۹ تن اورانیوم غنی شده با ۱۴۰ تن اورانیوم طبیعی صراحتاً دو شرط رهبر معظم انقلاب در باره اجرای برجام را نادیده می‌گیرد.
رهبر معظم انقلاب در نامه تاریخی خود درباره اجرای برجام، علاوه بر شروط ۹گانه مجلس و ۱۰گانه شورای امنیت ملی، خود بر ۹ مسأله مهم در اجرای برجام تأکید کردند.
شرط سوم مورد اشاره در نامه رهبر انقلاب به مختومه شدن موضوعات حال و گذشته (PMD) باز می‌گردد. ایشان تاکید کردند در صورتی که موضوع PMD توسط آژانس مختومه اعلام شد باید اقدامات مربوط به آب سنگین اراک و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد اجرایی شود.
در نامه رهبر معظم انقلاب آمده است:
«ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.
رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
خامساً: معامله‌ اورانیوم غنی‌‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.»
در واقع خط قرمز رهبر انقلاب در باره مبادله اورانیوم بر دو اصلی نکته تاکید دارد:
اول) مبادله اورانیوم باید پس از مختومه شدن موضوع PMD انجام شود.
دو) در ازای اورانیوم غنی شده باید کیک زرد دریافت شود.
اما اظهارات علی‌اکبر صالحی بیانگر آن است که دولت هر دو شرط مذکور را نادیده گرفته است بنابراین تا به امروز، اقدامات سلسله‌ای دولت در نادیده گرفتن خطوط قرمز اجرای برجام به ۵ مورد رسیده است:
۱) آغاز شدن اقدامات ایران علی‌رغم عدم تعهد کتبی دولت آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها
۲) آغاز برچیدن سانتریفیو‍ژهای نطنز و فردو پیش از بسته شدن موضوع PMD
۳) متعهد شدن ایران به اجرای بازطراحی راکتور اراک و آغاز مرحله بازطراحی راکتور بیش از بسته شدن موضوع PMD
۴) قصد ایران برای آغاز فرآیند مبادله اورانیوم بیش از بسته شدن موضوع PMD
۵) قصد ایران برای مبادله اورانیوم غنی شده با اورانیوم طبیعی به جای مبادله با کیک زرد
بی‌توجهی دولت نسبت به خطوط قرمز تعیین شده برای اجرای برجام در حالی است که رهبر معظم انقلاب اجرای برجام را در در سایه تحقق تمامی شروط تعیین شده مشروع و بلامانع دانستند با این حال مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد ناظر بر حسن اجرای قانون، نسبت به اقدام خلاف شرع و قانون دولت سکوت اختیار کرده است.
این در حالی است که برخی مقامات دولتی نمی‌دانند که دود بی‌توجهی به خطوط قرمز نظام بیش از همه در چشم کسانی خواهد رفت که گمان می‌کنند در سایه امتیازدادن‌های بی‌ضابطه ایران، آمریکا نیز به «وعده ناچیز» خود عمل خواهد کرد.
منبع: رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خودکشی یک دانشجو در حیاط دانشگاه تبریز

پ نوامبر 26 , 2015
نودیها: یکی از دانشجویان پسر دانشگاه تبریز به نام «ر.ج» صبح روز دوشنبه ۲ آذرماه حدود ساعت ۶ صبح با حلق آویز کردن خود از یک درخت در بین دو بلوک خوابگاه دانشجویی شهرک امام(ره) دانشگاه تبریز اقدام به خودکشی کرد. بعد از این اتفاق تعدادی از دانشجویان با مشاهده […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...