سکوت وزارت جهاد کشاورزی در برابر فروش بذرهای عقیم برای تولد وابستگی / مافیای واردات بذر چه بلایی به سر محصولات کشاورزی کشور آورده است؟

اشتراک گذاری :

نودیها:گرانی کود و سم و مشکلات کم‌آبی یک طرف، این روزها بذر مشکلات کشاورزان در تهیه بذر هم رشد کرده است. بذرهایی که در دست شرکت‌های خارجی است و با چندین واسطه و دلال به دست کشاورزان می‌رسد.

مشاهدات بازار نشان می دهد، بیشتر کشاورزان بدنبال خرید بذرهای خارجی هستند. بذر خارجی هم اشکالات فراوانی دارد. از یکسو مبدا آن مشخص نیست و از سوی دیگر تراریخته بودن یا اصلاح ژنتیکی آن هم معلوم نیست و نمی توان صحت آن را در راستای تامین سلامت جامعه تایید کرد. با نبود بذر داخلی، دلالان هم در بازار بذر خارجی جولان می دهند و عملا تعداد واسطه ها و سودهای اخذ شده، قیمت ها را غیر عقلانی می کند.

حدود ۹۸ درصد بذرهای سبزی و سیفی که از نوع هیبریدی هستند از پنج شرکت خارجی وارد کشور می‌شوند. بذرهای هیبریدی عقیم هستند و تنها قابلیت یکبار کشت را دارند و کشاورز مجبور است که مجددا بذر خریداری کند و به این واسطه سود بیشتری در جیب شرکت‌های خارجی و واسطه‌ها خواهد رفت.

 نجفیان مدیرعامل موسسه تحقیقات و اصلاح بذر و نهال در این خصوص می گوید:

« در تجارت بذر پنج شرکت‌ خارجی فعالند و با این هدف که همیشه بازار را در اختیار داشته باشند یا آن مشتری کشاورزی که آن بذر را می‌کارد همیشه از اینها بذر خریداری کند، همه بذرها را از مدل هیبریدی عرضه می کنند. متاسفانه در گذشته ما در بذر سبزی و سیفی سرمایه‌گذاری خوبی نداشتیم و از قدیم بذر سبزی و سیفی توسط بخش خصوصی بصورت واردات انجام شده است.»

واردات بذرهای عقیم حتی می‌تواند خزان خودکفایی در محصولات را رقم بزند. اما یک سوال اساسی هم وجود دارد و آن هم اینکه اگر روزی این پنج شرکت خارجی بذر به ما نفروشند، تکلیف چیست؟ مردم سبزی نمی‌خورند یا باید تره و ترب را هم وارد کنیم؟ البته این بذرها خطرات دیگری مثل احتمال تراریخته بودن هم دارند. حمیدی مدیر واردات و صادرات موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال در این خصوص می گوید:

« ما از نظر بذر به کشورهای دیگر وابسته باشیم ، حالا ممکن است یکسری مضراتی داشته باشد ولی در همین تحریم‌ها معمولا بذر یا نهادهای کشاورزی یا محصولات کشاورزی رسما به عنوان محصولاتی که مورد تحریم کشورها قرار دادند محسوب نمی‌شوند. شاید مهم‌ترین محصول زنده وارداتی به کشور، بذر است که باید کیفیت زنده بودنش هم از سطح بالایی برخوردار باشد. ما می‌بینیم که مسائلی مربوط به مقررات بازرگانی واردات اینها را پر سودتر از تولید می‌کند.»

بهارستان نشین‌ها هم از یک طرف بر تحقیق و تولید محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی تاکید می‌کنند و از طرف دیگر هم تولید همه بذرهای کشاورزی را در داخل کشور به صرفه نمی‌دانند. آقای وقفچی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس:

«برداشت خودم این است که در شرایط موجود امکان تولید تمام بذرها وجود ندارد. اینکه قطعی بخواهیم بگوییم همه محصولات را ما خودمان می‌توانیم تولید کنیم، من خودم به نظرم عقلانی به نظر نمی‌رسد و از نظر بحث مسائل اقتصادی هم قابل تکیه و قابل دفاع نیست.»

وابستگی نداشتن در محصولات کشاورزی نسبت به دیگر کالاهای مصرفی با اهمیت‌تر است. چرا که بخش کشاورزی نقش اساسی در سبد خوراک مردم دارد و مخاطرات آن جبران‌ناپذیر است. پس مسئولان متولی باید احتمام بیشتری به تحقیق و تولید بذرهای داشته باشند که بذر وابستگی در کشور می‌کارند.

رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 48

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

«ماساژ کف پا» راهکاری برای کاهش اورژانسی فشار خون

ش ژوئن 24 , 2017
نودیها:متخصص قلب و عروق گفت: با یک ماساژ معمولیِ کف پا می‌توانیم به صورت اورژانسی به بیماری که فشار خونش بالاست کمک کرد. رحیم فیروزی درباره نقش طب سنتی در تنظیم فشار خون اظهار کرد: با چند راهکار ساده در طب سنتی می‌توان فشار خونِ بالا را کاهش داد. تأثیر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...