سیمرغ بی‌بال و پر؛ دو تابعیتی‌ها بلای جان جشنواره بی‌جان فجر شدند

اشتراک گذاری :
با اعلام اسامی آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر، این تصور بوجود آمده بود که سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر  کم حاشیه‌ترین جشنواره سالهای اخیر است که فیلم‌های مسئله‌دار کمتری در آن به نمایش در می‌آید اما انتخاب غلط هیات داوران این جشنواره در انتخاب نامزدهای سیمرغ،  این جشنواره را به پرحاشیه‌ترین جشنواره فیلم فجر بدل کرد
 
«محمدرضا هنرمند»، «شهرام اسدی»، «محمدمهدی دادگو»، «محمدرضا تخت‌کشیان»، «رویا نونهالی»، «ایرج رامین‌فر» و «اکبر نبوی» به عنوان اعضای هیأت داوران بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند و قرار شد ۳۳ فیلم حاضر در  بخش سودای سمیرغ را داوری کنند.
پس از اعلام کاندیداهای فیلم فجر موج اعتراض ها آغاز شد . در ابتدا تلقی از فضای پسااعلام هیات داوران این بود که کسانی که به عنوان کاندیداهای فجر انتخاب نشده‌اند دست به فضاسازی زده‌اند و این موج اعتراض‌ها به زودی پایان خواهد پذیرفت . اما کمی تعقل و تامل در اسامی اعلام شده نشان داده که هیات داوران با نوعی اهمال کاری، تمامی حواشی را معطوف به خودش کرده است.  
 

نخستین واکنش را محمد حسین مهدویان از خود نشان داد.محمد حسین مهدویان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی با وجود اینکه فیلم ماجرای نیمروز وی در جشنواره فجر در ۸ بخش نامزد دریافت جایزه شده است نسبت به داوری های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

محمد حسین مهدویان در اینستاگرام خود نوشت:

 
سلام
خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرن خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.
دوستان عزیزم هادی بهروز(مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده(تدوین‌گر)، ابراهیم امینی(نویسنده)، محسن دارسنج(طراح گریم)، حبیب خزایی‌فر(آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر(بازیگر)، مهرشاد ملکوتی(صداگذار) و هادی ساعدمحکم(صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست. برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار این طویله رفت تا همون‌جایی که باید بره‌.
 
 
ساعتی بعد انجمن طراحان ، مدیران و دستیاران جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران به یکی از کاندیداها واکنش تامل برانگیزی از خود نشان داد. این انجمن با انتشار نامه ای جنجالی نشان داد که انتخاب ارشا اقدسی که در سینما بدلکار شناخته می شود هیچ ارتباطی با کاندیداتوری اش در بخش جلوه های ویژه میدانی ندارد. در نامه منتشر شده توسط این انجمن آمده است: 

بسمه تعالی 

با سلام و احترام به استحضار میرساند :

 اخیراً در اعلام اسامی کاندیداهای بخش جلوه های ویژه میدانی از آقای ارشا اقدسی بعنوان کاندید برای فیلمهای ” سارا و آیدا ” و “یک روز بخصوص ” نام برده شده است !
 این در صورتی است که ایشان از همکاران بدلکار هستند و فعالیت حرفه ای ایشان هیچ سنخیتی با انجمن جلوه های ویژه میدانی ندارد و چندی پیش در برنامه هفت مدعی شدند جلوه های ویژه میدانی بیست سال عقب تر از سینمای دنیاست ! و امروز شاهد این هستیم که نام ایشان در حوزه جلوه های ویژه میدانی آمده است که این اتفاق از بعداز حضور ایشان در برنامه هفت ظهور کرده است .همه این موارد در صورتی است که ایشان شخصا به تهیه کننده محترم گفته اند که نامشان بعنوان مسئول جلوه های ویژه در تیتراژ درج گردد !  درضمن به گفته آقای آرش آقابیگ مدیر جلوه های ویژه یک روز بخصوص ایشان بوده و آقای اقدسی در فیلم سارا و آیدا فقط یک گلدان شکسته و صحنه تصادف نیز جلوه های بصری می باشد.
لذا به منظور دفاع از حقوق به حق سایر همکاران در انجمن جلوه های ویژه میدانی از تهیه کننده محترم آثار فوق الذکر انتظار میرود نسبت به اصلاح این اشتباه اقدام سریع صورت پذیرد و به دبیر محترم جشنواره جهت اصلاح رسما اعلام گردد .
 
 پس از اعلام این اشتباه فاحش  ساعتی بعد در یک روز پر التهاب لبریز از اعتراض، هیات داوران پیر و فرتوت جشنواره برای سرپوش گذاشتن روی اشتباهاتش با اعلام  دبیرخانه جشنواره فجر  مجبور به تصیح اشتباهی که شد که به مجموعه اشتباهات هیات انتخاب دامن بیشتری زد. دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد «آرش آقابیک» برای فیلم «یک روز بخصوص» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی بخش سودای سیمرغ شده است.گفتنی است با اعلام فهرست نامزدهای بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره نام «ارشا اقدسی» به عنوان نامزد بخش جلوه‌های ویژه برای فیلم «یک روز بخصوص» اعلام شده بود.این در حالی است که عوامل فیلم می گویند این فیلم اساسا جلوه ویژه میدانی نداشته و جلوه های بصری دارد!
 

 سال گذشته با یک سیاسی کاری فوق العاده یکی از معدود فیلمهای سینمای ایران که دارای جلوه ویژه بصری فوق العاده‌ای داشت را به خاطر نامش کارگردانش نادیده گرفت و تقریبا هیچ کس نسبت به این اتفاق واکنش نشان نداد.

 
فیلم رسوایی ۲ به رغم اینکه از تروکاژهای بصری فوق العاده در فیلمش استفاده کرده بود با عملکرد رادیکال هیات داوران در لیست برگزیده ها دیده نشد و پس از یکسال ده نمکی در ادامه اشتباهات فاحش داوران جشنواره فیلم فجر در جشنواره سی و پنجم نسبت به این رویداد واکنش نشان داد.
 مسعود ده نمکی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در اینستاگرامش نوشت:

حالا دیگر همه نه مرغ می خواهند نه سیمرغ!داورانی که هویت صنفی و حرفه ای خود را با مصالح دیگر معاوضه می کنند در اصل اصالت جشنواره ملی را زیر سوال می برند.سال گذشته وقتی منحصر به فرد ترین جلوه های ویژه سینمای ایران در رسوایی ۲ را ندیدند و کسی حرفی نزد باید هم منتظر نتایجی از این دست باشند . آنها که به اعتراض به حق کشی در باره اخراجی ها خرده می گرفتند حالا هر سال معترض اند و پشت تریبون ها داد می زنند. آنها که درباره آمارسازی های کاذب در اکران و یا سیمرغ مردمی آرای مثلا الکترال و ناداوری ها سکوت می کردند حالا خودشان هر سال تاوان می دهند.ظلم بد است از طرف هر کس باشد. برای اصلاح این جشنواره باید کار علمی کرد نه معامله سیاسی.

 

بهروز افخمی نیز در برنامه هفت در شامگاه ۱۸ بهمن ماه در برنامه هفت گفت  هم اکنون داوری جشنواره اعلام شد. داوری ضعیف، خیلی ضعیف تر از آنچه پیش بینی می شد، اتفاق افتاده است. بنظرم این جشنواره اساسا خلاف جریان است. احساس جدی وجود دارد که بلایی که سال گذشته بر سر «سیانور» آمد و به شکل کلی نادیده کنار گذاشته شد، امسال نیز بر سر برخی فیلم ها خواهد آمد.

 
 در ادامه این برنامه مسعود فراستی منتقد سینما اشاره کرد داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف. اما آن چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه!این جشنواره بسیار عجیب است و این عجیبی از شروع جشنواره است. واقعا در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را بخاطر نمی آورم. جشنواره بد بدین معنا که فیلمهایی انقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم های بد، توهین آمیز، نابلد و مبتذل رکورد دارد.سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود، نیز می گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند.دو فیلم قابل اعتنای «ویلایی ها» و «ماجرای نیمروز» محصول این جشنواره و این سیاست گذاری و اوضاع نیستند. هرکسی که من این روزها دیدم بر سر «ویلایی ها»، «ماجرای نیمروز» و یکی دو فیلم دیگر با همه اختلاف نظر داشتیم که در بخش کارگردانی و بهترین فیلم غیرقابل چشم پوشی هستند، اما اینجا یکی هست یکی نیست.
 
 

هر هیئتی نظر خود را دارد و حرف های ما نظرات ماست و غیرقانونی نیست. نظر من این است که نظراتی که اعلام شد تاسف بار است. من اصلا باور نمی کنم این نتایج رو. گویا هیئت داوران بخشی از فیلم ها را ندیده است. من هرچقدر هم برخی فیلم ها را نپسندم نمی توانم توانایی ها و نقاط مثبت فیلم در بخشی حوزه ها را نادیده گرفت. در ۷۰ درصد موارد نامزدها مرا شوکه کرد.مسئله مهم در داوری این است که معیار چیست؟ چرا نباید کارگردانی حمید نعمت اله در «رگ خواب» دیده شود؟ یا فیلمبرداری «اسرافیل» و… .

پارسال یک فردیتی داوران داشتند که این فردیت را با پذیرش فیلم «ابد و یک روز» در اغلب بخش ها نشان دادند. اما امسال این هم نیست. امسال اتفاقا افراد و تخصص هایی که باید دیده می شدند، دیده نشدند. من هیچ چشم اندازی در داوری امسال ندیدم. هیچ سیاست و دیدگاهی از خروجی این هیئت وجود ندارد. صرفا یک تعداد اسم هستند.برعکس فیلم هایی که مخاطبان به آنها خندیدند و بعضا سالن را ترک کردند و حتی انتهای فیلم ها را ندیدند، نامزد هستند! با جشنواره به شدت ترسویی امسال روبرو هستیم. بسیاری از فیلم ها را به اشتباه وارد بخش مسابقه کرده اند مثل «گشت ۲» و «خوب، بد، جلف».
 
ساره بیات نیز که در یکی از مترقی ترین و متفاوت ترین آثار جشنواره با عنوان بیست و یک روز بعد حضور داشت در ساره بیات بعد از نمایش فیلم بیست و یک روز بعد در سینما فرهنگ و پس از اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم کارگردان “بیست و یک روز بعد” انرژی تماشاگران فیلم را به‌جای جوایز متعدد به خانه ببرد.

بازیگر فیلم بیست و یک روز بعد با انتشار فیلمی که در آن با تماشاگرانش صحبت کرده؛ از داوری‌ها انتقاد و به مخاطبانش اعلام کرده که فیلم را برای آنها بازی کرده نه داوران جشنواره فیلم فجر.

کانال سینما نیز در گزارشی در مورد ناداوری های فجر نوشت : داوران به فیلم های خودشان جایزه می دهند و فرزندانشان را نامزد می کنند

همه چیز از داوری بخش مواد تبلیغی جشنواره سی و پنجم آغاز شد. جایی که داوران در تعجب همگان به مواد تبلیغی و آنونس های فیلم های خودشان جایزه دادند! همچنین در بخش پوستر کسی جایزه گرفت که در دبیرخانه جشنواره و کاتالوگ و کتاب جشنواره در حال فعالیت بود. این روند تا جایزه عکس هم ادامه پیدا کرد و یکی از اعضای هیئت داوران دخترش را نامزد دریافت جایزه کرده. با اینکه این عکاس، هنرمند بسیار معتبر و قابلی است. اما در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی افتد و مسئولیت این اشتباهات برعهده دبیر جشنواره به علت بی تدبیری در انتخاب داوران است.
این کانال سینمایی در گزارش دیگری آورده است : در مورد نامزدی موسیقی فیلم بدون تاریخ بدون امضا ء در جمع کاندیداها نوشت :  این نکته ای بود که به شوخی شب گذشته اهالی رسانه تبدیل شده بود. فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» در حالی نامزد دریافت جایزه موسیقی شده که اصلا موسیقی متن ندارد! اتفاقی که تعجب کارگردان فیلم را هم به همراه داشته. آیا هیئت داوران موسیقی تیتراژ این فیلم را نامزد کرده اند یا در هنگام اکران فیلم موسیقی ای شنیده اند که بقیه تماشاگران موفق به شنیدنش نشده اند؟!
 
 
اما محمدرضا منصوری مجری طرح ویلایی‌ها و همسر منیر قیدی در ادامه ناداوری‌های ناباورانه جشنواره فیلم در صفحه شخصی خود نوشت :
امروز صبح جشن تکلیف دختر ۹ ساله ام بود. آقای روحانی جوانی با زبان شیرین بچه‌هااز نماز و بهشت و جهنم می گفت. بچه ها هم کلی لذت می‌بردن. برای ما پدر و مادرها هم یادآوری روز خوبی بود. خانم مدیر هم کلی کیف می‌کردکه جشنو خوبی داره برگزار می کنه و حاصل زحمت خودش را می بیند. منو به یاد بعضی از همکاران سینمایی خودم انداخت که چندین ساله نه فیلم ساختن و نه کاری در حوزه تخصصی خودشان داشته اند ولی قرار است که حاصل یک سال سینمای ایران ایران را قضلاوت کنند. کاش می شد مدیران سینمای هم برای حفظ آبرو خود برای این دوستان هم جشن تکلیف می گرفتند که یه اصولی براشون یادآوری می شد. 
 
 
سعید سهیلی نیز درباره ناداوری های جشنواره فیلم فجر گفت : 
 
در سال آخر عمر دولت تدبیر و امید، این جشنواره نه تنها بی تدبیری کرد، بلکه امید را در سینما کشت . از یک هیئت داوران ضعیف، فیلم قوی و انتخاب درست بیرون نمی آید.این مقدار اشتباه هیئت داوران دیگر نمی تواند سهوی باشد. اگر هفت داور نابینا و ناشنوا داوری می کردند، خروجی آن به مراتب قابل قبول تر بود.
دوستی گفته است فیلم من موسیقی ندارد که کاندید موسیقی شود. من هم می گویم فیلم من جز دو پلان باران هیچ جلوه ویژه میدانی ندارد که در این بخش کاندید شده.به نظر من این جشنواره، جشنواره نبود. عزاواره بود!وقتی اراده بر این است که به یک فیلم خاص جایزه مردمی داده شود، پیشتر لازم است رقبای سرسخت آن فیلم حذف شوند. با توجه به اتفاقات رقم خورده حس می شود که فیلم منتخب آرای مردمی از پیش تعیین شده است.پیری می گفت وقتی در کورس رقابتی هرگز نباید بخوابی. همین که دو ساعت بخوابی از صدر به زیل کشیده می شوی. من دیشب خوابیدم. وقتی که بیدار شدم، آرای فیلمم را باد با خود برده بود. سر فیلم من را بریدند چون دیشب علیه عده ای حرف زدم.امسال اعتبار جشنواره آوار شد و فروریخت. همچون برج های دوقلو، همچون مجسمه بودا، همچون ساختمان پلاسکو. حرف اول و آخر را مردم در اکران عمومی خواهند زد.
منوچهر هادی : واگذارتان به سلطانِ عدالت/متاسفم برای این داوری و این بی‌عدالتی

ساعاتی بعد منوچهر هادی هم به منتقدان داوری جشنواره پیوست منوچهر هادی (کارگردان فیلم سینمایی به کارگر ساده نیازمندیم) به نحوه داوری جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.منوچهر هادی؛ دیگر منتقد جشنواره فیم فجر امسال از منظر داوری‌ها؛ در متنی در اینستاگرامش خطاب به دخترش سوفیا نوشت:

سوفیای عزیزم؛ عشق بابایی؛ شرمنده تو و عوامل کارگر ساده شدم. الان با چشمانی پر از اشک این متن‌ و می‌نویسم. از این بی‌عدالتی در فستیوال فجر. بزرگی به من گفت تو این کشور باید یاد بگیری حقتو بخورن و هیچی نگی. عزیز بابا من حقمو از این سینما می‌گیرم. کاری می‌کنم که به غیرت پدرت افتخار کنی. متاسفم برای این داوری و این بی‌عدالتی. واگذارتان به سلطانِ عدالت هر کی که هست، چون واقعاً نمی‌دانم کیه.من منوچهر هادی با انگیزه‌ای مضاعف ادامه می‌دم و افتخار می‌کنم که افراد گروهم در بین این کاندیداها که همشون برام محترم هستن؛ نیستن.

 

 

در ادامه اعتراضات پر شمار اهالی سینما، محسن قرایی به نحوه کار هیات داوران واکنش نشان داد. «سد معبر» از نظر بسیاری از اهالی سینما، شایسته کاندید شدن در رشته های مختلفی است که قربانی سیاسی کاری هیات انتخاب شد. در پی اعلام نامزدهای بخش های مختلف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر محسن قرایی کارگردان فیلم سینمایی «سد معبر» نسبت به نامزد نشدن حامد بهداد برای بازی در این فیلم  یادداشتی اعتراضی را منتشر کرد. 
 
متن این یادداشت به شرح زیر است:

به دنبال راهی هستم تا کاندید نشدنِ حامد بهداد برای بازی در فیلمم را باور کنم. هیچ راهی مرا به مقصد نمی رساند.بازی در نقشی پیچیده که تمامِ زوایای پیدا و پنهانِ فیلمنامه در آن نهفته است. فیلمنامه ای که ظاهرا آنرا دوست داشته اید و کاندیدش کردید.آیا لحظه ای در این فیلمنامه که دوستش داشتید وجود دارد که بازیگر از عهده اش بر نیامده باشد. آیا شباهتی بینِ این شخصیت و بازی های پیشینِ بازیگرش میبینید؟تألیف چیست؟ این بازی برای من و بسیاری که فیلم را دیده اند دستاورد است.همه چیز برایم آکنده از شک است. چرا حامد را کاندید نکرده اید؟!! با وجود هر شکل دشمنی هم باز حامد را باید کاندید می کردید، کسی ناراحت می شد؟ به جای خاصی بر می خورد؟

باران کوثری و محسن کیایی (بازی)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، محمود دهقانی (چهره پردازی)، حجت اشتری و نگار نعمتی (صحنه و لباس)، سعید بجنوردی و حسین ابوالصدق (صدا)، رضا مرتضوی (موسیقی) و بهمن کامیار (فیلم) شما همگی در فهرست کاندیدهای من هستید، بدونِ تعصب و با افتخار.دوست می داشتم نام همه همکارانم در سایر فیلمها که به ناحق در این فهرست نیستند را صدا بزنم ولی نامه کوتاه است ، عذرخواهی از آنها که از قلم افتاده اند.حمید نعمت الله(رگ خواب)، فریدون جیرانی (خفه گی)، فرشاد محمدی (رگ خواب)، مسعود سلامی (خفه گی)، احمد مهرانفر (ماجرای نیمروز)، ترلان پروانه (فراری)، مهدی موسوی (ویلایی ها)، سجاد پهلوانزاده (ماجرای نیمروز) و …»

 

ساعاتی پس از اعتراض گسترده سینماگران فاز اعتراض وارد فاز انصراف شد. و در نخستین واکنش حسن نصراللهی و مسعود سلامی دو نامزد سیمرغ از بخش داوری جشنواره انصراف دادند. در متن نامه آنها آمده: دبیر محترم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

 
جناب آقای محمد حیدری
 
با سلام
از کودکی به رسم آداب از پدران و مادرانمان آموختیم که همیشه به نظر دیگران احترام بگذاریم وبه همین دلیل در ابتدای این یادداشت به احترام تمام اهالی سینما، داوران، هیات انتخاب و کلیه عوامل کاندید شده و نشده کلاه از سربرمی داریم و باز هم با احترام و کسب اجازه از دو کارگردان و تهیه کننده فیلم های “گشت ۲” جناب آقای “سعید سهیلی” و “بدون تاریخ،بدون امضا” جناب آقایان “وحید و علی جلیلوند” به دلیل نه فقط ناداوری و اعمال سلیقه ی هیات محترم داوران بلکه به دلیل نادیده گرفتن و چشم بستن (چرا که اعتقاد شخصی مان است که کار داور باز کردن چشم هاست نه ندیدن وبه عمد پشت کردن به آثار) بر روی فیلمی که همه عوامل آن در نطفه دچار “خفه گی” شدند و در هیچ بخشی لایق حتی کاندیدا بودن هم نبودند، بدین وسیله انصراف خود را از بخش داوری جشنواره اعلام می داریم.
در همین جا از تک تک عوامل فیلم عذرخواهی می نماییم، چرا که شاید با انتخاب نوع فیلمبرداری (سیاه و سفید) و طراحی صحنه و دکور (خلاف فیلم های رایج) که مطمئنن سلیقه داوران نبوده، باعث شدیم کار سخت و دشوار گریمور، طراحی لباس، صدا، بازیگران و دکوپاژ کارگردانمان و حتی موسیقی تاثیرگذار فیلم هم نه به چشم آید نه به گوش.
در پایان از جناب آقای فریدون جیرانی بابت اعتماد به ما و نهراسیدن از تجربه ای جدید و باز کردن فصلی هر چند سرد اما به زعم جمع کثیری از اهالی سینما و منتقدین بی بدیل، که در این روزهای جشنواره شاهد بازخورد آن بودیم، عاجزانه خواهشمندیم با قدرت بیش از پیش در کنار سینمای ما و در تاریخ سینما بماند، زیرا تاریخ خود گواه روشنی است بر هر داوری…
با سپاس مسعود سلامی محسن نصراللهی مدیر فیلمبرداری و طراح صحنه فیلم “خفه گی”

 
 اما یکی از فیلم هایی که به عنوان پدیده جشنواره شناخته شد و مورد کم توجهی سیاسی داوران قرار گرفت فیلم ویلایی‌های منیر قیدی بود. در واکنش به ناداوری‌ها منیر قیدی(کاگردان ویلایی ها) با انتشار نامه‌ای از رقابت برای سیمرغ بهترین فیلمنامه انصراف داد. در متن نامه انصراف منیر قیدی آمده است :

حضور در هر رقابتى و تن دادن به قواعد  داورى بخشى مهم از روحیه کمال طلبى و حتى جاه طلبى هر هنرمندى است. اما این حضور هنگامى ارزش دارد که در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت  و حذف، قربانى نشود .فیلمنامه ی ویلایی ها روایتی است که به قدر بضاعت خود و به گواه آراء و نظرها و بازخوردهای متنوع، فروتنانه و بی ادعا بر دلِ مخاطبانِ أصلیِ ان نشسته است و سهمِ هنرمندانِ این فیلم را در ادایِ  دِین به مقطعِ مهمی از تاریخ این سرزمین و به دست اوردن دلِ خانواده های شهدا و جانبازان ِ دریا دل براورد کرده است.  من این دستاوردِ اسمانی را با جدال های حقیرانه و کوربینانه ی رقابت های زمینیانِ در گِل مانده،  تاخت نمی زنم و به یاد و خاطره ی همان ” یارانی که غریبانه رفتند از این خانه” ارزش و حرمتِ غریبانگی هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می کنم و این حال را به نامزدی ها و مرتبه های دیگری که در دستِ ادمیانِ ریاکار ، حقیر شده است نمی دهم؛ و از سعید ملکانِ عزیز تمنا و استدعا دارم با همان نگاهِ مؤلفانه و حسنِ نیتی که به سینمای ایران دارد ، همچنان به خطر کردن درآزمودن عرصه ها و استعدادهای جدید بپردازد و دل قوی داشته و راهش را ادامه دهد که ؛ ” خداوند عزت دهد”_ارادتمند منیر قیدی.

اما شب گذشته افخمی در برنامه هفت پرده از مسائل دیگری پرده برداشت. افخمی در این برنامه گفت : می ترسم از این داورانی که در خارج زندگی می کنند. ۵ نفر از داوران تابعیت دوگانه دارند! خب این چطور می تواند به فیلمی علیه منافقین رای داد؟  احتمالا چون خارج زندگی یا رفت و آمد دارند از ترس مزاحمت های سازمان منافقین جرات نمی کنند به این فیلم رای دهند. در این صورت خطر نادیده گرفتن فیلم «ماجرای نیمروز» جدا احساس می شود! از آن جا که مجاهدین خلق در خارج کشور فعال هستند و چند داور از خارج از کشور تابعیت دارند، این مسئله جدی است. یا فیلم «بیست و یک روز بعد» را در جایی از جدول اکران ها قرار داده اند که دیده نشود. من فیلم را دیده ام قابل نادیده گرفته شدن نیست و قابل توجه است. ضمن اینکه فیلم در آرای مردمی اول است و خطر حذف آن و تقلب در آرا وجود دارد.
فراستی در ادامه به نوعی سخنان افخمی را تایید کرد و گفت : یکی از داوران که در خارج هم زندگی می‌کند از من پرسید کدام فیلم خوب است و من گفتم «ماجرای نیمروز» و «ویلایی ها». او به من گفت که نمی‌توانند به ماجرای نیمروز جایزه بدهند.«ویلایی ها» در خیلی چیزها نیست. به نظر موج انصراف در دو روز آینده ادامه پیدا کند و این به چالش بزرگی برای این دوره از جشنواره تبدیل می شود. باید کاری کرد که این سینما سودش در تولید نباشد، بلکه در اکران باشد. با این اوضاع فیلم ها، اکران سال آینده نویدبخش فروش خوبی نیست!
در ادامه برنامه اشاره کرد انصراف ها چقدر بامزه است. این یک حرکت مدنی است. در این سی سال برای اولین بار است که تق همه چیز خورده است؛ تق داوری و کاندیداها و جوایز. بنظر یک خورده شوخی می کنیم. منتها دوستان با خودشان شوخی می کنند چون با مخاطب نمی توان شوخی کرد و آنها کاملا جدی اند.

در ادامه برنامه قطبی زاده اشاره کرد ” برایم جالب است کاندیدهایی انتخاب شده اند که هم کسانی که کاندید شده اند و هم کسانی که نشده اند، به این آرا معترض اند. واقعیت این است که بیرون از این استدیو و در میان مردم، راجع به ترکیب داوران حرف زده می شود. چه معیاری برای انتخاب داوری وجود دارد که سالهاست فیلم نساخته، سالهاست ایران نیامده، یا سالهاست خارج زندگی کرده است. نتیجه این می شود که او موسیقی ای را شنیده که در فیلم وجود ندارد. یا جلوه های ویژه ای را دیده که چند قطره باران است…

یک نفر باید در میان این داوران باشد که دفاع کند و حرف بزند. فیلم پوران درخشنده چرا باید کاندیدای بهترین فیلم باشد؟ حمید نعمت الله چرا کاندیدای کارگردانی نشده است؟ چرا حمید فرخ نژاد با بازی بدش در “خوب بد جلف” کاندیدای بازیگری شده است؟ چطور می شود فیلمنامه «ماجرای نیمروز» را ندیده گرفت؟ چطور می شود جواد عزتی و هادی حجازی فر را کاندیدای نقش فرعی کرد و مهرداد صدیقیان را کاندیدای نقش یک! سلامی را برای فیلم «خفه گی» نامزد نمی کنند و برای فیلم «گشت ۲» نامزد می کنند! طناز طباطبایی واقعا خوب بود و به عنوان ۵ کاندیدا باید می بود.طبیعتا نتیجه اش این رسوایی است که خود کاندیدا انصراف می دهد چون نمی خواهد در این فاجعه حضور یابد.سوالات بزرگی درباره این شکل برگزاری جشنواره وجود دارد. چرا فیلم ها به شکل کامل ارائه نمی شوند؟ چرا تعداد فیلم های بخش مسابقه ثابت و معین نیست؟ چرا این شایعات بیرون می آید که فلان فیلم را تیزرش را دیده اند نه خود فیلم را! نتیجه اینکه حضور در بخش مسابقه بی ارزش شده است و به راحتی سیمرغ می دهند که امروز در هر خانه ای یک سیمرغ است.
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آیا واقعاً برای تشکیل زندگی آماده‌اید؟

چ فوریه 8 , 2017
نودیها:بیشتر افرادی که قصد ازدواج دارند، به این مسئله فکر می‌کنند که چه فردی را برای همسری انتخاب کنند و طرف مقابل آن‌ها چه ویژگی‌هایی داشته باشد و کمتر به این مسئله می‌اندیشند که آیا خودشان ویژگی‌های مناسب برای مسئولیت همسری را دارند یا خیر؟‌ لازم است به این نکته […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...