شاخ‌های اینستاگرام با انتشار محتوای فاسد

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : حجت الاسلام و المسلمین علی بیرانوند سخنران و کارشناس مذهبی ،درباره محتوا و خوراک‌های فکری و فرهنگی گفت: قبل از بیان هر نکته و مطلبی باید بدانیم انسان موجودی دوبعدی و متشکل از جسم و روح است. ازاین‌رو می‌بایست به همان اندازه که برای تغذیه جسم خود اهتمام و جدیت به خرج می‌دهد، برای فکر و روح خود نیز جدیت به خرج داده، برای محتوا و تغذیه آن نیز برنامه‌ای جامع و علمی داشته باشد. در اهمیت توجه دادن به کیفیت مواد مغذی و ضروری بدن همین بس که اگر زندگی همه انسان‌ها و حتی حیوانات را مورد بررسی قرار دهیم، اذعان خواهیم داشت که همه آن‌ها برای استفاده از یک غذا و قبل از اینکه شروع به خوردن کنند، کیفیت و سلامت آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند، چه بسیار حیواناتی که در مواجهه با غذا‌های نامناسب از خوردن آن اجتناب می‌کنند. با توجه به اهمیت و ضرورت توجه داشتن به سلامت مواد مورد نیاز جسم و روح، شوربختانه شاهد آن هستیم که انسان غالباً اهتمامی که می‌بایست برای سلامت غذای روح و فکر خود داشته باشد را نداشته و بی‌محابا مبادرت به استفاده از هر نوع محتوایی می‌نماید.

وی افزود: در جنگ رسانه‌ها و فعالیت‌های گستردهٔ مجازی و سایبری که هر مجموعه، ارگان و شخصی تلاش دارد محتوا و خوراک‌های فکری و فرهنگی خود را در فضای باز مجازی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد، شاهد حضور و فعالیت گسترده‌ی افرادی هستیم که بدون مجوز و صلاحیت لازم فکری، فرهنگی، علمی مبادرت به نشر و گسترش محتوا‌های خود می‌کنند. هرچند فضای باز و بدون قید وبند مجازی، برگ برنده‌ای برای حضور گسترده این دست تولید کننده‌گان محتوا در فضای مجازی شده، ولی انسان عاقل می‌بایست قبل از اینکه مصرف‌کننده این قبیل تولیدات باشد، قدری در اصالت و ارزش خوراک‌های فکری خود تأمل نموده و بدون جهت خود را به سبب محتوا‌های فاسد آلوده نکند؛ چرا که این رهنمود قرآن کریم است که می‌فرماید: «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ؛ انسان باید به غذاى خویش (و آفرینش آن) بنگرد.» در منابع روایی در تبیین این آیه شریفه از امام محمد باقر (ع) این چنین نقل شده است، «به علمى که دریافت می‌کند بنگرد که از چه کسى می‌گیرد (چون علم خوراک روح انسانى است)».

سپردن سنگر و خاکریز‌های فرهنگی به‌سنگرزاد‌ه‌های مجازی

این کارشناس مذهبی گفت: علی‌رغم اینکه منابع اصیل اسلامی همه افراد را به همراهی و تبعیت از صادقین و انسان‌های صالح و شایسته رهنمود ساخته‌اند و هشدار‌های جدی و مهمی در خصوص تبعیت و همراهی افراد ناصالح را گوشزد کرده‌اند، شوربختانه شاهد هستیم در فضای مجازی برخی افراد با بی‌توجهی به هشدار‌های دینی و قرآنی افرادی را به‌عنوان الگو و شاخص زندگی خود برمی‌گزینند که ایراد‌های اساسی به عملکرد آن‌ها وارد می‌شود؛ افراد نامناسبی که با محتوا‌های خاص خود به‌طور جدی به دنبال تغییر ذائقه فرهنگی و فکری جامعه هستند. افرادی که به‌نوعی خود را شاخص اینستاگرام معرفی کرده و با قالب‌های شیک و شکیل به دنبال جذب طیف وسیعی از جوانان هستند.

ترویج سبک زندگی لاکچری و آمریکایی

وی ادامه داد: این افراد با تکنیک جهت‌دهی غیر کلامی و خزنده، نه با قول و سخن، بلکه با عملکرد خود، به‌نوعی الگوی عینی و عملی برای سبک زندگی لاکچری به‌حساب می‌آیند؛ افرادی که تلاش دارند رفاه، آسایش و امکانات میلیاردی باد آورده خود را به‌رخ دیگران بکشند و زبان گویای فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی باشند. یکی دیگر از عمده ایراد‌هایی که به این‌چنین «شاخ‌های اینستاگرامی» می‌توان وارد کرد، این است که با مرور و بررسی محتوا‌های مجازی آن‌ها هیچ‌گونه تعلق و نزدیکی میان محتوا‌های آن‌ها و فرهنگ و آموزه‌های دینی و اسلامی نمی‌توان مشاهده کرد. گزیده‌های کوتاه و به‌ظاهر زیبایی که از زبان آن‌ها صادر می‌شود، بیشتر به عرفان‌های انحرافی و نوظهور شباهت دارد که به سبب آن‌ها تنها به دنبال جستجوی لذت و آرامش گذرای دنیوی بوده و هیچ‌گونه پایبندی به ارزش‌ها و اصول دینی و مذهبی در آن دیده نمی‌شود.

نادیده گرفتن احکام و قوانین شرعی و دینی

حجت الاسلام بیرانوند در پایان گفت: هر چند برخی از این فعالان فضای مجازی سخنان به ظاهر زیبایی را بر زبان خود جاری می‌کنند، ولی با دقت و تأمل در محتوای رسانه‌ای آن‌ها متوجه می‌شویم هیچ گونه قرابت و نزدیکی با قوانین و دستورات دینی و شرعی ندارند و تنها خواسته و هدف آن‌ها جستجوی لذت و حال خوب دنیوی است، ولی راهکار دینی و شرعی که جویای لذت و سعادت اخروی در آن نمایان باشد را نمی‌توان مشاهده کرد. از دیگر ایراد‌های قابل مطرح به این قبیل فعالان فضای مجازی این است که، این دسته افراد خارج از ضوابط و قوانین حاکم بر جامعه اسلامی، در سرزمین‌هایی مشغول به فعالیت هستند که عناد و دشمنی آن‌ها با جامعه دینی و اسلامی ما به اثبات رسیده است، ازاین‌رو احتمال نفوذ و قرار داشتن این دسته افراد در سناریو و تور عملیات جنگ نرم دشمن، خارج از تصور نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فواید شگفت انگیز نوشیدنی ای که باعث طول عمر می شود

ش جولای 24 , 2021
مجله نودیها :  اگرچه پیش بینی روند زندگی فرد غیرممکن است، اما کاهش برخی از آسیب‌های موجود در این مسیر امکان پذیر است. اکثر مردم می‌دانند که رژیم غذایی در این زمینه بسیار مهم است؛ زیرا غذای خوب به عنوان یک بافر در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...